Tabana yayılma trendi sürüyor

Faktoring sektörünün yeni trendlerini, ilk 6 ay rakamlarını ve gelecek planlarını Finans Faktoring Genel Müdürü Nergis Ayvaz Bumedian ile konuştuk:

16.11.2014 19:44:240
Paylaş Tweet Paylaş
Tabana yayılma trendi sürüyor
Faktoringde değişim rüzgarları esiyor. Değişimin iki ayağı var. İlki, artık faktoring şirketleri verdikleri tahsilat ve garanti hizmetlerinden de gelir elde edecek. Finans Faktoring Genel Müdürü NERGİS AYVAZ BUMEDİAN’a göre 5-6 yıl içinde bu gelirler bilançoların yüzde 50’sine ulaşacak.

İkinci değişimi ise şirketlerin portföylerini çeşitlendirmesi oluşturuyor. Kurumsal iş yapanlar KOBİ’lere; küçükler de orta boydaki şirketlere yöneliyor. Bumedian, “Müşteri adedindeki artış, tabana  yayılma trendini gösteriyor” diyor.

Faktoring sektörü zorlu geçen 2013 sonrası bu yılın ilk 6 ayında toparlanma trendine girdi. Sektörün işlem hacmi ilk 6 ayda, 2013 yılının aynı dönemine göre yüzde 20 büyüdü. 2014 sonu için de 100-110 milyar TL arasında bir hacimle yüzde 15 büyüme öngörülüyor.

Aslında faktoring, bu yıl güçlü bir değişim içinde. Sektörün öncü şirketlerinden Finans Faktoring’in genel müdürü Nergis Ayvaz Bumedian, şirketlerin strateji değişikliği yaparak portföylerinde çeşitliliğe gittiklerini anlatıyor.

“Pazar payı dağılımı nedeniyle şirketlerin farklı segmentteki müşterilere gitmeye başladığını görüyoruz. Kurumsal iş yapanlar, KOBİ’lere iniyor; küçükler de pazar paylarını artırmak adına daha orta boydaki şirketlere gidiyor" diyor. Bu yıl sonunda 65 binden ilk yarıda 80 bine çıkan müşteri adedindeki bu artış da tabana yayılma trendini ortaya koyuyor.

Bumedian, sektöre ivme katacak bir diğer değişime daha dikkat çekiyor. “Faktoring şirketleri artık sadece finansman üzerinden para kazanmayacak” diyen yönetici, artık verdikleri tahsilat ve garanti hizmetlerinden de gelir elde edeceklerini söylüyor. Faktoring sektörünün yeni trendlerini, ilk 6 ay rakamlarını ve gelecek planlarını Finans Faktoring Genel Müdürü Nergis Ayvaz Bumedian ile konuştuk:

2014 ’ün ilk yarısı sektörünüz için nasıl geçti?
Sektörde, 77 şirket olarak faaliyet gösteriyoruz. 2013 sonunda toplam 319 şubeye ulaştık. Bu yılın ilk 6 ay hacimlerinde, 2013 sonuna göre yüzde 7 büyüme görüyoruz. 2013’ün ilk 6 ay verilerine göre ise sektör büyüklüğü yüzde 20 arttı.~

2014 sonu için de sektörde yüzde 15 büyüme bekliyoruz. Sektör geçen yılı 94 milyar TL işlem hacmiyle kapamıştı. Bu yıl sonunda bu rakamın 100-110 milyar TL ile kapanmasını öngörüyoruz.

Müşteri sayılarında da benzer bir artış mevcut mu?
BDDK, 2013 sonunda faktoring sektörünün 65 bin müşterisi olduğunu açıklamıştı. Biz elimizdeki veriler ve Finansal Kurumlar Birliği’nden aldığımız bilgiler ışığında bu rakamın 2014 ilk yarısında 80 bin civarında olduğunu düşünüyoruz. Müşteri adedi, cirodan daha hızlı artıyor. Çünkü birçok faktoring şirketinin daha küçük işlemlere gittiğini tahmin ediyorum.

Yani sektörde KOBİ’lere yönelme trendi sürüyor mu?
Evet, kâr marjını yükseltmek için KOBİ’lere doğru bir gidiş var. Aslında bu, sevindirici bir durum. Çünkü misyonumuz, bu sektörün KOBİ’lere daha çok hizmet vermesi üzerine kurulu. Bu sektöre çok inanıyorum. 2009 yılına kadar Finansbank’ta yöneticiydim, en son ticari bankacılıktan sorumlu genel müdür yardımcısı olarak görev aldım. Faktoring sektörüne çok isteyerek geçtim ve bu şirketi de ekibimle ben kurdum.

Türkiye’de faktoring ihtiyaç dahilinde, yani şirketlerin bankalardan yeterince fon bulamaması durumunda kullanılan bir enstrüman. Fakat dünyada anlayış böyle değil. Artık Türkiye’de de faktoringin ticaret olan her alanda kullanılan, uyumlu bir iş modeli olduğunu göstermemiz gerekiyor.

Sektörde farklı iş modelleriyle çalışan şirketler var. Faktoring şirketlerinin stratejileri çok farklı. Kimi sadece büyük kurumsal müşterileri kimiyse sadece küçük müşterilere odaklanıyor. Ancak bu iki modelin de doğru olmadığı, geçtiğimiz yıl kâr yüzde 38 düşünce ortaya çıktı.

Neden doğru olmadığını düşünüyorsunuz?
Sektörde 77 şirketin 40’ının pazar payı yüzde 1’in altında. Sadece 14’ünün pazar payı yüzde 2’nin üzerinde. Diğer yandan ilk 10 şirketin toplam pazar payı yüzde 56’yı buluyor.

Bu dağılım nedeniyle şirketlerin farklı segmentteki müşterilere gitmeye başladığını görüyoruz. Kurumsal iş yapanlar KOBİ’lere iniyor; küçükler de pazar paylarını artırmak adına daha orta boydaki şirketlere yöneliyor. Portföy çeşitlenmesi söz konusu. Müşteri adedindeki artış da bu tabana yayılma trendini gösteriyor.~

İhracat faktoringinde hızlanma söz konusu mu?
Tüm finans sektörü içinde faktoringin aldığı pay yüzde 1,3. 2011 yılı TÜİK araştırmalarına göre ülkede 2,5 milyon KOBİ mevcut. Faktoring sektörünün ise müşteri adedi toplamda 80 bin. Bu rakamların da ortaya koyduğu gibi büyük bir potansiyel mevcut.

İhracat faktoringinde de ciromuz 7,9 milyar dolar. Bu, ülkenin ihracatının yüzde 5’i anlamına geliyor. Oysaki Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 60’ı mal mukabili, yani faktoringin yapılabileceği alanda gerçekleşiyor.

Bu yıl ihracat faktoringinde büyümenin yüzde 15’lerde kalacağını tahmin ediyorum. Yıl sonunda ihracat faktoringi 9-10 milyar dolar civarında olur. Müşterileri ihracat faktoringine alıştırmak zaman alıyor, ilk faturanın gelmesi 3-4 aylık hazırlık devresi gerektiriyor. Burada ivmenin gelecek yıl olacağını düşünüyorum.

Kârda önemli bir düşüşten bahsettiniz. Kârlılık konusunda bu yıl bir sorun mu bekliyorsunuz?
Faktoring sektörü asıl darbeyi geçen yıl aldı. Geçen yıl sektörün büyük şirketlerinden birinin iştirak satışıyla elde ettiği kârı arındırdığımızda, sektör toplamda 370 milyon TL kâr edebildi. Bu rakam, 2012 sonu kârıyla karşılaştırıldığında yüzde 38 düşüş anlamına geliyor. 2013’te sektör yükselen faizler ve kurlar nedeniyle terste kaldı.

2014 de bu minvalde başladı. Ama sektör 6 ayda kârda 321 milyon TL’yi yakaladı. Yalnız bu rakama yıl sonunda ikiye katlanır şekilde bakmamak lazım, çünkü tahsili geçmiş alacaklar için bir miktar ayrılacaktır. Tahminim 2014 yılı sektör için 500 milyon TL kârla biter. Ama bu rakam yüksek değil, çünkü 2012 sonunda 610 milyon TL kâr edilmişti.

Sektörün özsermaye kârlılık oranı, iştirak satışından gelen rakamın arındırılmış haliyle 2013 sonunda yüzde 10 civarına düştü. 2012’de bu rakam yüzde 17’ydi. Ama bu yıl m ilk 6 ayında yüzde 15 oranına çıktı. Bundan sonra da bu bantta kârlılık bekliyorum.

Sektörde yüksek ivme yaratacak, büyüme getirecek alan ne olacak?
Sektörün şöyle bir gelişme potansiyeli var; faktoring şirketleri artık sadece finansman üzerinden para kazanmayacak. Verdikleri tahsilat ve garanti hizmetlerinden de gelir elde edecek. Şirketler, Türkiye’de yurtiçindeki alacaklarının yönetimini de faktoring şirketlerine devredecek. ~

Böylece faktoring şirketleri fonlama tutarının üzerinde gelir elde edebilecek. Asıl sektörü getirmek istediğimiz nokta bu. Faktoringin sadece fonlama, finansman üzerine kurulmuş bir sistem olmaktan çıkması lazım. Bu sisteme ihracat faktoringi yapan müşteri alışkın, iç pazar içinde de oturtmamız gerekiyor.

Tahsilat ve garanti hizmetleri, dünyada çok gelişmiş ürünler, pek çok kurumsal şirket alacak yönetimini bu modelle yürütüyor. Avrupa ülkelerinde faktoring şirketleri cirolarının yüzde 50’sini bu tip tahsilat ve garanti gelirlerinden elde ediyor. Türkiye’de faktoring sektöründe 5-6 yıl içinde bilançoların yüzde 50’sinin garanti ve tahsilat gelirlerinden geleceğini düşünüyorum.

Tahsili gecikmiş alacaklar sektör için önemli bir risk mi?
Tahsili gecikmiş alacaklar oranı geçen yıl ile aynı seviyede gidiyor. Bu yılın ilk 6 ayında da yüzde 4,7 olarak sürüyor. Bu oran yıl sonunda daha net ortaya çıkıyor, çünkü şirketler yıl sonunda bu alacakları kârlarından düşüyor. Bu yıl sonu tahsili gecikmiş alacaklar rasyosunda ufak bir artış bekliyorum, yüzde 5’e çıkabilir.

Tahsili gecikmiş alacaklar çok büyük bir risk mi? Hayır. Ama sektörün en önemli riski. Çünkü düşen kâr marjı varsa tahsili gecikmiş alacaklar oyunun adı oluyor. Bu oran Türkiye’de sektörün en önemli göstergesi haline geldi. Kârlılık için riski doğru yönetmek, doğru modelde para vermek önem kazanıyor.H

"YURTİÇİNE ALACAK GARANTİSİ VERECEĞİZ"
YENİ ÜRÜN

Son dönemde üzerinde çok durduğumuz bir konu var. İhracat faktoringinde verdiğimiz garanti hizmetini yurtiçi için de geliştirmeye çalışıyoruz. Türkiye’de gayri kabili rücu yapalım istiyoruz. Şirketlerin yurtiçinde satılan mallarının garantisini vermek için bir ürün geliştiriyoruz. Bunu modellemeye çalışıyoruz.

İLGİ YÜKSEK
Bunun için de üç büyük sigorta grubu Euler Hermes, Atradius ve Coface ile görüşmeler yapıyoruz. Bu şirketlerin faktoring sektörüyle kol kola alacakların garantisi alanında çalışması lazım. Bizim çalışmamız devam ediyor. Bu yılın sonuna kadar bu ürünle piyasaya çıkacağız. Bu konu sektöre ciddi itici güç sağlayacak. Diğer faktoring şirketleri de bu konuyla ilgileniyor.~

BU YIL YÜZDE 15 BÜYÜYECEĞİZ'
2014 DÖNÜŞÜM YILI

Finans Faktoring olarak ekim ayında 5’inci yılımız doluyor. Bu yıla kadar küçük bir şirket olmamızın etkisiyle güçlü büyümeler yakaladık. Ciroda 2012 yılında yüzde 46 ve 2013’te yüzde 34 büyüme gösterdik. 2013 sonu ciromuz 2 milyar TL’ye yakın oldu.

Bu yıl ise bir hazım süreci olacak. 2014’ün ilk 6 ayında 1 milyar TL ciro gerçekleştirdik. Son 4 ay daha hızlı bir büyümemiz olur. Bu yıl sektöre paralel, yüzde 15 bir büyüme hedefliyoruz. Bu yıl bilanço içinde dönüşüm oluşturuyoruz. Daha fazla KOBİ’ye ulaşmaya çalışıyoruz.

200 YENİ MÜŞTERİ
Her ay 200 yeni müşteriye ulaşıyoruz. Bugün 2 bin 800 civarı müşterimiz mevcut. Geçen yıl ciromuzda kurumsal müşterilerin payı yüzde 40’tı, bu yıl bu oran yüzde 10’a inecek. Fonumuzu daha verimli kullanarak daha orta büyüklükteki şirketlere vermeye çalışıyoruz. Bu yıl KOBİ’lerin payını yüzde 90’a çekmek istiyoruz. Türkiye’nin en iyi KOBİ faktoringi yapan şirketi olmak istiyoruz.

İHRACAT HEDEFİ
Bu yıl şubeleşme politikamız var. Şu an 8 şubemiz var; yıl sonunda bu sayıyı Anadolu ağırlıklı olarak 10’a çıkaracağız. Adana şubemizi yeni açtık, Gaziantep’te bir şube düşünüyoruz. 2013 sonu itibariyle alacak bakiyesinde pazar payımız yüzde 2,45. Haziran ayında bu rakam, yüzde 2 seviyesinde oldu.

Biz bu seviyede, yüzde 2’de kalmasını istiyoruz. İhracat faktoringinin toplam hacmimizde payı yüzde 5. Bunu ilk etapta, 2015’te hemen 100 milyon dolara çıkarıp hacmin yüzde 10’una getirmek istiyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz