Yelpaze genişliyor müşteri sayısı artıyor

İlk altı ay sonuçlarını TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar ile değerlendirdik...

2 ŞUBAT, 20160
Paylaş Tweet Paylaş
Yelpaze genişliyor müşteri sayısı artıyor
Faktoring, ticareti direkt finanse ettiği için ekonomideki tüm iniş çıkışlardan anında etkileniyor. İlk altı ayını Finansal Kurumlar Birliği verilerine göre yüzde 16 büyümeyle geçiren sektörün yılın geri kalanında nasıl bir tablo çizeceği ise soru işareti. Burada sektörün öncü şirketlerinden TEB Faktoring’in genel müdürü Çağatay Baydar, “Faktoring için en kötü aylar Ramazan ve yaz aylarıdır. Eylül’de ve son 3 ayda ciddi hacim yaparız. Ama direkt ticareti finanse ettiğimiz için, bulunduğumuz ortam nedeniyle şu an bir canlılık, bir talep görmüyoruz. Canlılık olmadığı gibi büyük kurumlar da dahil problemli kredilerde artış görüyoruz” diyor. Baydar, sektörün Haziran sonu itibariyla yüzde 5’e ulaşan sorunlu kredi oranından tedirgin. “2009 krizinde yüzde 7’leri görmüştük. Şu an sınırdayız. Eylül sonunda da oranın yüzde 7 olabileceğini bekliyoruz” yorumunda bulunuyor. Ancak iyi gelişmeler de yok değil… Örneğin Baydar, bu yılın ilk yarısında sektörün müşteri sayısının yüzde 20 artışla 100 bine ulaştığını açıklıyor. Yöneticiye göre bu trend sürecek ve yıl sonunda yüzde 10 artışla 110 bin şirkete ulaşılacak. Aynı şekilde Baydar, “Faktoring sektörünün müşteri yelpazesi genişliyor. Dünyada faktoring küçük ve orta büyüklükteki şirketler için şekillenmiş bir ürün, bugün Türkiye’de en küçükten en büyüğe her şirket faktoringi kullanıyor” diye konuşuyor. İlk altı ay sonuçlarını TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar ile değerlendirdik, deneyimli yöneticiyle son dönem sektör trendlerini, yılın kalanı ve 2016 için öngörülerini konuştuk: 
* Faktoring sektöründe yılın ilk altı ay için sonuçlar iyi geldi. Bu tablo nasıl yakalandı? 
 Evet, ilk altı ay sonuçlarında sektörün işlem hacminde TL bazında yüzde 16 artış görüyoruz. İlk yarıda 59 milyar TL hacim yakaladık. Bu büyümenin yüzde 13’ü iç piyasa işlemlerinden, yüzde 22’si de ihracat faktoringi işlemlerinden oldu. Bu sonuç, ekonominin daraldığı, büyüme hızının düştüğü bir dönem için çok iyi. İhracatın düşmesine rağmen sektörde ihracat faktoringi işlemlerinin artması çok memnun edici. Bu, hem faktoringe karşı farkındalığın arttığını hem yeni müşteri girişi olduğunu gösteriyor. 
* Ne kadar yeni müşteri girişinden bahsediyoruz? 
 Bugün sektörde 100 bin müşterimiz var. Hepsinin 5 borçlusuna dokunsak 500 bin ticari şirkete ulaşan bir sektörüz. Bu yılın ilk yarısında sektörde müşteri sayısının yüzde 20 arttığını düşünüyorum. TEB Faktoring olarak bizim de bu süreçte müşteri sayımız yüzde 25 yükseldi. 
* Yeni müşteri kazanımı devam edecek mi? 
Yıl sonuna kadar yüzde 10’lik bir müşteri artışı olur diye düşünüyorum. Sektörün toplam müşteri sayısı 110 bine kadar çıkar. Günün sonunda biz KOBİ’lere garanti, finansman ve tahsilat hizmeti veriyoruz ve bu ürünlere ihtiyaç artıyor. Faktoringin GSMH içinde aldığı pay da yüzde 10’a yaklaştı. 
* Haziran sonrası sektör nasıl gidiyor? 
 Faktoring için en kötü aylar Ramazan ve yaz aylarıdır. Eylül ve son 3 ayda ciddi hacim yaparız. Ama direkt ticareti finanse ettiğimiz için, bulunduğumuz ortam nedeniyle şu an bir canlılık, bir talep görmüyoruz. Kara bulutlar dolaşıyor. Maalesef ekonomik yavaşlama var ve işlem talebi yavaş gidiyor. Canlılık olmadığı gibi problemli kredilerde artış görüyoruz, büyük kurumların bile borçlarını ödemeyemez hale geldiğini görüyoruz. Küçük orta ölçekli firmaların nakit akışlarında da sıkıntılar olduğunu görüyoruz. Bu, Merkez Bankasının karşılıksız çeklerinde artıştan da belirgin izleniyor. Ödenmeyen kredilerde de artış var. Bu, bize şunu söylüyor: Türkiye ekonomisi düşük oranda büyümeyi kaldırmıyor, yüzde 5 ve üzeri büyümeye ihtiyacımız var. Düşük büyüme olunca alt katmanda küçük ve orta ölçekli şirketlerde nakit sıkışıklıkları, ödeme sorunları yaşanıyor. Çok batan şirket var, bunu da görüyoruz. Bunun sonucu faktoring şirketlerinin portföylerinde ciddi anlamda yıpranmalar olacak. Bu kötüye işaret…

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.