"Pazar 8'e katlanabilir"

Türkiye'de operasyonel araç kiralama oranı yüzde 5 düzeyinde.

17.07.2015 20:48:230
Paylaş Tweet Paylaş
"Pazar 8'e katlanabilir"

ÖNE ÇIKAN 10 ŞİRKET VAR
Bizim işimiz biraz araç kiralama işiyle karışıyor. Pazarda hala bu tip hizmet sunan şirketler de bulunduğu için sektörde hizmet veren toplam şirket sayısı 200’ü buluyor. Aslında 2007 sonunda yapılan KDV değişikliği, bir takım oyuncuların pazardan çıkmasına sebep oldu. Özellikle bayi kökenli bazı oyuncular KDV avantajını kullanmadıkları için oyundan çıktı. Böylece sektörde taşlar da yerine oturmaya başladı. Artık ana amacı filo kiralama, operasyonel kiralama olan şirketler öne çıkıyor. Diğer yandan son dönemde ilk 10 şirkete doğru bir konsolidasyon başladı. Şu anda sektördeki ilk 10 şirketin payı yüzde 60’lara gelmiş durumda. Küçük şirketlerin sektörden çıkış trendi ise devam ediyor. Türkiye’de çok ciddi bir araç parkı var. Büyük bir kısmı satın alınmış araçlardan oluşuyor. Bu potansiyeli gören büyük şirketler sürekli, “biz de bir operasyonel kiralama şirketi kuralım, kendi araç parkımızı kendimiz yönetelim, dışarıya da hizmet verelim” arayışı içinde.

YENİ OYUNCULAR GELEBİLİR
Sunduğumuz hizmetin içinde çok ciddi nakit akış, döviz riski, faiz riski, alacak riski gibi birçok risk bulunuyor. Bu riskleri yönetmek ise uzmanlık ve bilgi birikimi gerektiriyor. Sektörde şu anda ilk 10 şirketin büyük bölümü yabancılardan oluşuyor. Bu şirketler sektöre büyük tecrübe getiriyor. Ayrıca fonlama avantajları var. Dolayısıyla sektörde rekabet de çok kolay değil. Diğer yandan biliyorsunuz beklenen yeni bir finansal kiralama yasası var. Bu yasa pazara bir takım yeni oyuncuların girmesine sebep olabilir. Finansal kiralamacıların mevcut yasasında, adı konmuş bir finansal kiralama tanımı bulunmuyor. Bu nedenle finansal kiralama şirketi bugüne kadar operasyonel kiralama yapmaktan imtina etti. Yasa çıktıktan sonra onlar da bu alana ilgi gösterecek. Ancak ben yasa çıktıktan sonra finansal kiralama şirketlerinin özellikle araç operasyonel kiralama konusuna hemen girebileceklerini ve girdikten sonra da hemen yol alabileceklerini düşünmüyorum.

ÜRÜNLER ÇEŞİTLENECEK
Operasyonel kiralama ile şirketler iki işlerini outsource etmiş oluyor. Bir tanesi kullandıkları araçların finansmanıyla uğraşmıyorlar. Dolayısıyla kendi özkaynaklarını ve kredibilitelerini kendi işlerine odaklıyorlar. Diğer yandan aracın yürümesi ile ilgili operasyonu da bünye dışına çıkarmış oluyorlar. Sonuçta bu, büyük küçük tüm filolar için avantajlı bir ürün. LeasePlan olarak bizim 800 tane müşterimiz var. Bunlar arasında 2 araca sahip olanlar da 1000 araca sahip olanlar da bulunuyor.
Türkiye’de bu iş, dünyada bu işi bilen uluslar arası şirketlerle başladı. 2003 yılında KDV avantajıyla süratle gelişti. Yabancıların ardından yerli büyük şirketler geldi. KOBİ’ler de her zaman bu ürünü kullandı. Zaten özellikle finansman tarafı çok onlara uygun için KOBİ’ler arasında ürünün kullanımı oldukça yoğun. Kamu çok seçici olarak bu işe girdi. Bugün bakanlıklar, belediyeler deniyorlar. Ancak penetrasyon hala çok düşük.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.