Takipteki 5 gösterge

Sektör profesyonellerine göre leasingin geleceği kâr, rekabet, yeni müşteriler, şirketlerin performansı ve son 1,5 yıldır beklenen yeni yasa etrafındaki gelişmelerle şekillenecek.

1.05.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Takipteki 5 gösterge

Leasing, ülke ekonomisindeki gelişmelerden en hızlı etkilenen sektörlerin başında geliyor. Ekonomide yaşanan yüzde 5 büyüme, sektörde yüzde 40-50 büyüme etkisi yaratıyor. Aynı şekilde yine yüzde 5 oranında bir ekonomik daralma, leasingde hacimleri hemen yüzde 50'ye varan oranda aşağı çekiyor. İşte bu nedenle leasing, 2008 yılındaki global ekonomik krizden en ağır etkilenen sektör oldu. Geçmişte leasinge konu olan ürünlere uygulanan KDV indiriminin kaldırılması da bu etkiyi derinleştirdi. 2007 yılında 8,2 milyar dolara ulaşan sektörün işlem hacmi 2,2 milyar dolara geriledi. Geçtiğimiz yıl ise pek çok sektörde olduğu gibi leasingde de toparlanma vardı. 2010'da ekonomideki olumlu gelişmeler, sektörde hacmin yüzde 45 oranında artmasını sağladı. Böylece toplam leasing pazarının büyüklüğü 3,2 milyar dolara yükseldi. Sektörün bu yıl ve sonrasında da benzer bir performansla ilerleyeceği düşünülüyor. Yıllık ortalama büyümenin yüzde 40'lar düzeyinde olacağı öngörülüyor. Ancak sektör profesyonelleri daha iyisinin de olabileceği görüşünde. Bu doğrultuda 5 kritik süreç izleniyor. Buna göre leasingin geleceği kâr, rekabet, yeni müşteriler, şirketlerin performansı ve 1,5 yıldır beklenen yeni yasa etrafındaki gelişmelerle şekillenecek.

1-Kâr baskısı artar mı?

Leasing sektöründeki fiyat odaklı rekabet, marjları daraltıyor ve kârlılığı olumsuz etkiliyor. Kredilerin uzun vadeli olduğu göz önünde bulundurulduğunda, sektördeki kârlılık sorununun önümüzdeki yıllarda daha da derinleşmesi kaçınılmaz görülüyor. TEB Leasing Genel Müdürü Kağan Yaşa, "2011, mevcut risklerin takibinin ve ölçülmesinin önem kazanacağı bir yıl olacak. Marjlardaki düşüş nedeniyle maliyet-gelir oranına dikkat etmek gerekiyor. Ayrıca uğranabilecek kayıplar, diğer işlemlerden gelecek getiriyi kolaylıkla yok edeceği için doğru risk-getiri analiziyle fiyatlama yapmak önem kazanıyor" diyor. Yapı Kredi Leasing Genel Müdürü Nurgün Eyüboğlu, fiyat odaklı rekabet yerine müşterilere sunulan hizmet kalitesinin ön planda tutulmasını savunuyor. Deniz Leasing Genel Müdürü Kahraman Günaydın ise "Kârlılığı artırmak için daha önce leasing yapmamış müşteriye ulaşmak gerekiyor" diye konuşuyor.

2-Rekabetin yeni rotası
Leasing sektörünün gelecek performansında kritik önem taşıyan bir diğer konu da rekabet. Sektörde rekabet giderek yoğunlaşıyor. Rekabetin fiyata odaklanması ise sektörü zora sokuyor. Önümüzdeki dönemde faizlerin artmasıyla birlikte sektördeki kâr marjlarının daha fazla daralacağı ve rekabetin bir üst noktaya tırmanacağı tahmin ediliyor. Leasingde yüzde 70'lik işlem hacmi uzun süredir yalnızca 3 adet mal grubunda gerçekleşiyor. Bunlardan iş ve iş makineleri ile makine ve ekipmanlar, sektörün yaklaşık yüzde 50'sini oluştururken gayrimenkul yatırımları giderek ağırlığını artırarak bu iki gruba yakınlaşma eğiliminde. Garanti Leasing Genel Müdürü Selami Ekin, "Önümüzdeki dönemde de bu mal gruplarının, hacimsel ağırlıklarını koruyacağını düşünüyorum. Dolayısıyla rekabetin de daha çok bu ekipman gruplarında yaşanacağını söyleyebilirim. Bunların dışında enerji ve sağlık sektörleri de temel alanlar olmaya devam edecek" diye konuşuyor. Sektörde rekabeti etkileyen bir diğer unsur da banka iştiraki 7-8 kuruluşun, toplam işlem hacminin 4'te 3'ünü yapıyor olması. Yetkililer, bu tabloda da bir değişim beklemiyor. Deniz Leasing Genel Müdürü Kahraman Günaydın, "Güçlü sermaye ve marka bilinirliği gerektiği için banka iştiraki leasing şirketleri sektörün güçlü aktörleri olmaya devam edecek" diyor.~

3-Kobi'lere dönüş zamanı
Krizle birlikte leasingde müşteri sayısı keskin bir düşüş yaşadı. 2007'de 51 bin adet leasing sözleşmesi imzalayan sektörde bu sayı 2009'da 6 binlere kadar geriledi. Geçtiğimiz yıl ise rakam iyi bir artışla 10 bin adedin
üzerine çıktı. Leasing müşterileri ağırlıklı KOBİ'lerden oluşuyor. Ancak kriz sırasında KOBİ'lerin yatırımları durdurması, sektörün ilgisini büyük oyunculara yöneltmesine sebep oldu. Özellikle 2008 ve 2009'da işlem hacminin büyük bölümü kurumsal müşteriler tarafında gerçekleşti. Krizin etkilerinin geride kaldığı son dönemde ise yeniden KOBİ'lere dönüş gözleniyor. Yapı Kredi Leasing Genel Müdürü Nurgün Eyüboğlu, artık her segmentte yer aldıklarını söylüyor, ancak KOBİ'ler özel önem verdiklerine dikkat çekiyor. Eyüboğlu, "Bu alanda yatırımcıların dinamik olması, işlem adetlerindeki yoğunluk bizim için önem arz ediyor" diyor. Yeni dönemde daha çok KOBİ'nin leasingden yararlanması hedefleniyor. Bu doğrultuda sektördeki her şirket yeni müşteri arayışlarına hız vermiş durumda. Garanti Leasing Genel Müdürü Selami Ekin, "2011 yılındaki işlemlerin yüzde 70'i yeni kazanılmış müşterilerle yapıldı" diyor.

4-Şirket sayısı azalıyor
Leasing sektöründe öne çıkan bir diğer trend, oyuncu sayısındaki azalma. Artan rekabet ve kâr baskısı nedeniyle yeni dönemde bu trendin daha da hissedilir olacağı öngörülüyor. Selami Ekin, önümüzdeki dönemde müşteri tabanını kontrollü ve sistematik bir şekilde artıramayanların zorlanacağına, rekabetin baskısına dayanamayan- ların pazardan çekileceğine işaret ediyor. TEB Leasing Genel Müdürü Kağan Yaşa, şirket sayısının azalmasında global pazardaki birleşmelerin de etkisi olacağını düşünüyor. Kısa süre önce tamamlanan TEB-Fortis birleşmesi bu trendin öncülerinden. Önceki yıllarda 100'ün üzerinde olan leasing şirketlerinin sayısı bugün 70'lere gerilemiş durumda. Özellikle son birkaç yıldaki azalmanın dikkat çekici olduğuna işaret eden İş Leasing Genel Müdürü Oğuz Dinçer, "Önümüzdeki dönem geçmiş dönemde olduğu gibi satın almalar dolayısıyla birleşmelerin olması mümkün" diye konuşuyor. AKLease Genel Müdürü Tuncer Mutlucan ise sektörde yüzde 5 ve üzeri paya sahip şirket sayısında bir değişim beklemediğine dikkat çekiyor ve ekliyor: "Ancak yüzde 5'in altında paya sahip olan şirketler arasında birleşme, satın alma ve stratejik ortaklıklar olabilir."

5-Yeni yasa ne getirecek?
Leasingde en sıcak gelişmelerden biri de uzun zamandır beklenen yasanın devreye girecek olması. TBMM'nin Plan ve Bütçe Komisyonu'nda bekleyen yeni kanun taslağı ile birlikte operasyonel leasing, sat ve geri kirala gibi uygulamalar hayata geçebilecek. Ürünler çeşitlenirken bu ürünlerle işlem hacmi, hemen ilk etapta yüzde 10 düzeyinde artacak. Yapı Kredi Leasing Genel Müdürü Nurgün Eyüboğlu, "Sat ve geri kirala, işletme sermayesi ihtiyaçlarını uzun vadeli karşılayacağından, talep görecek bir ürün. Operasyonel leasing ise dünya genelinde başarı ile uygulanan bir model ve sektöre çok olumlu katkıları olacak. Ancak yine de zaman içinde yaratılacak
katkının ne tutarda olacağım yaşayarak göreceğiz" diye konuşuyor. Vakıf Leasing Genel Müdürü Osman Zeki Özger de yeni yasanın sağlayacağı teşvik konusuna değiniyor ve şu değerlendirmeyi yapıyor: "Teşvik kapsamındaki işlemlerin kiralarına KDV istisnası uygulanabilmesi, KDV oranlarında yapılan değişikliklerin, değişiklikten önce yürürlüğe girmiş sözleşmelerin kiralarına uygulanmaması gibi yenilikler de sektörün büyümesine katkıda bulunacak."

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz