Takipteki 5 gösterge

Sektör profesyonellerine göre leasingin geleceği kâr, rekabet, yeni müşteriler, şirketlerin performansı ve son 1,5 yıldır beklenen yeni yasa etrafındaki gelişmelerle şekillenecek.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Takipteki 5 gösterge

Leasing, ülke ekonomisindeki gelişmelerden en hızlı etkilenen sektörlerin başında geliyor. Ekonomide yaşanan yüzde 5 büyüme, sektörde yüzde 40-50 büyüme etkisi yaratıyor. Aynı şekilde yine yüzde 5 oranında bir ekonomik daralma, leasingde hacimleri hemen yüzde 50'ye varan oranda aşağı çekiyor. İşte bu nedenle leasing, 2008 yılındaki global ekonomik krizden en ağır etkilenen sektör oldu. Geçmişte leasinge konu olan ürünlere uygulanan KDV indiriminin kaldırılması da bu etkiyi derinleştirdi. 2007 yılında 8,2 milyar dolara ulaşan sektörün işlem hacmi 2,2 milyar dolara geriledi. Geçtiğimiz yıl ise pek çok sektörde olduğu gibi leasingde de toparlanma vardı. 2010'da ekonomideki olumlu gelişmeler, sektörde hacmin yüzde 45 oranında artmasını sağladı. Böylece toplam leasing pazarının büyüklüğü 3,2 milyar dolara yükseldi. Sektörün bu yıl ve sonrasında da benzer bir performansla ilerleyeceği düşünülüyor. Yıllık ortalama büyümenin yüzde 40'lar düzeyinde olacağı öngörülüyor. Ancak sektör profesyonelleri daha iyisinin de olabileceği görüşünde. Bu doğrultuda 5 kritik süreç izleniyor. Buna göre leasingin geleceği kâr, rekabet, yeni müşteriler, şirketlerin performansı ve 1,5 yıldır beklenen yeni yasa etrafındaki gelişmelerle şekillenecek.

1-Kâr baskısı artar mı?

Leasing sektöründeki fiyat odaklı rekabet, marjları daraltıyor ve kârlılığı olumsuz etkiliyor. Kredilerin uzun vadeli olduğu göz önünde bulundurulduğunda, sektördeki kârlılık sorununun önümüzdeki yıllarda daha da derinleşmesi kaçınılmaz görülüyor. TEB Leasing Genel Müdürü Kağan Yaşa, "2011, mevcut risklerin takibinin ve ölçülmesinin önem kazanacağı bir yıl olacak. Marjlardaki düşüş nedeniyle maliyet-gelir oranına dikkat etmek gerekiyor. Ayrıca uğranabilecek kayıplar, diğer işlemlerden gelecek getiriyi kolaylıkla yok edeceği için doğru risk-getiri analiziyle fiyatlama yapmak önem kazanıyor" diyor. Yapı Kredi Leasing Genel Müdürü Nurgün Eyüboğlu, fiyat odaklı rekabet yerine müşterilere sunulan hizmet kalitesinin ön planda tutulmasını savunuyor. Deniz Leasing Genel Müdürü Kahraman Günaydın ise "Kârlılığı artırmak için daha önce leasing yapmamış müşteriye ulaşmak gerekiyor" diye konuşuyor.

2-Rekabetin yeni rotası
Leasing sektörünün gelecek performansında kritik önem taşıyan bir diğer konu da rekabet. Sektörde rekabet giderek yoğunlaşıyor. Rekabetin fiyata odaklanması ise sektörü zora sokuyor. Önümüzdeki dönemde faizlerin artmasıyla birlikte sektördeki kâr marjlarının daha fazla daralacağı ve rekabetin bir üst noktaya tırmanacağı tahmin ediliyor. Leasingde yüzde 70'lik işlem hacmi uzun süredir yalnızca 3 adet mal grubunda gerçekleşiyor. Bunlardan iş ve iş makineleri ile makine ve ekipmanlar, sektörün yaklaşık yüzde 50'sini oluştururken gayrimenkul yatırımları giderek ağırlığını artırarak bu iki gruba yakınlaşma eğiliminde. Garanti Leasing Genel Müdürü Selami Ekin, "Önümüzdeki dönemde de bu mal gruplarının, hacimsel ağırlıklarını koruyacağını düşünüyorum. Dolayısıyla rekabetin de daha çok bu ekipman gruplarında yaşanacağını söyleyebilirim. Bunların dışında enerji ve sağlık sektörleri de temel alanlar olmaya devam edecek" diye konuşuyor. Sektörde rekabeti etkileyen bir diğer unsur da banka iştiraki 7-8 kuruluşun, toplam işlem hacminin 4'te 3'ünü yapıyor olması. Yetkililer, bu tabloda da bir değişim beklemiyor. Deniz Leasing Genel Müdürü Kahraman Günaydın, "Güçlü sermaye ve marka bilinirliği gerektiği için banka iştiraki leasing şirketleri sektörün güçlü aktörleri olmaya devam edecek" diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz