Daha az acente mi?

Sigorta sektöründe 2007 yılından bu yana devam eden yasal düzenlemeler, acenteleri de doğrudan etkiledi.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Daha az acente mi?


Türkiye'de sigortacılık acenteler kanalıyla yapılıyor. Toplam prim üretiminin yüzde 70'i, bugün sayıları 17 bine yaklaşan acentelerce gerçekleştiriliyor. Son 3 yılda ise bu güçlü kanalda önemli bir değişim var. Acente olmanın koşullarından çalışma biçimlerine pek çok yapısal değişimi zorunlu kılan yeni yasa ve yönetmelikler, bu değişimin en önemli tetikleyicisi oldu. Artan rekabet ve portföylerdeki ürünlerin giderek çeşitlenmesi ise süreci hızlandırdı. Bundan birkaç yıl öncesine kadar acentelerin önemli çoğunluğu tek bir sigorta şirketini temsil ederdi. Bugün ise bir acente ortalama 2-3 şirketle birden çalışıyor. Diğer yandan sigorta şirketlerinin de kanaldaki rekabeti arttı. Sigortacılar acentelerini elde tutmak için kapsamlı bağlılık programları uyguluyor. Komisyon ve kampanyaların yanı sıra ürün, hizmet ve teknoloji avantajları da öne çıkıyor.
Uzun vadede sektörün büyüme potansiyeline paralel, acente sayısında da artış öngörülüyor. Ancak kısa vadede konsolidasyon beklentisi var. Buna göre önümüzdeki birkaç yılda, acente sayısının neredeyse yarı yarıya azalacağı, 10 binlere gerileyeceği düşünülüyor.

YENİ DÜZENLEMELER
Liberty Sigorta Genel Müdürü Ragıp Yergin, acentelerin yeni yasa ve yönetmeliklerle önemli kazanımlar elde ettiğini söylüyor. Sigortacılık mesleğin daha itibarlı olması açısından önemli adımlar atıldığına dikkat çekiyor.
Yeni düzenlemelerle acenteler artık daha profesyonel bir yapıya da kavuşuyor. Eğitimden sermaye yeterliliğine kadar pek çok alanda kurumsallaşma artıyor. Ak Sigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, yeni düzenlemelerin hizmet kalitesini de artıracağını söylüyor. "Mesleğe yeni girecekler için getirilen yükseköğrenim şartı, tecrübe, zorunlu eğitimler gibi yaptırımlar ciddi bir hizmet kalitesi artışını da beraberinde getirecek" diyor. Güneş Sigorta Acenteler Satış Müdürü Murat Konca ise acentelerin güçlenen mali yapısına işaret ediyor ve ekliyor: "Yeni yönetmelik taslağında acentelerin özser-mayelerinin daha güçlü olmasına yönelik maddeler mevcut. Bu da artık mali açıdan daha güçlü acentelerin piyasada var olacağı, müşterilerine daha güvenli hizmet vereceği anlamına geliyor."

REKABETİN YÖNÜ
Sadece yeni düzenlemeler değil artan fiyat rekabeti ve çeşitlenen ürünler de sektörde rekabetin yönünü değiştirdi. Yeni dönemde hedefte daha çok müşteriye ulaşıp daha yüksek hacim yaratmak var. Bu nedenle sigorta şirketleri, en güçlü kanal olan acentelere yatırımı her geçen gün artırıyor. Uğur Gülen, her şirketin acentelere yönelik çeşitli ek komisyon veya teşvik komisyonu uygulamaları olduğunu söylüyor. Yeni olanın "bağlılık programları" olduğuna işaret eden Gülen, "Acentelerin gelirlerini artırmaya yönelik çalışmaların yanı sıra acenteleri büyütmeye, vizyonlarını genişletmeye, para ile satın alamayacakları ayrıcalık ve tecrübeleri sunmaya da başladık" diye konuşuyor. "İyi ve kaliteli bir dağıtım ağı sigortacılık için çok önemli" diyen Aviva Sigorta Genel Müdürü Ertan Fırat ise sigorta şirketlerinin son dönemde belli bir portföy büyüklüğüne sahip acente sayısını artırmak ihtiyacında olduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor: "Son yıllardaki acente transferlerinin ana ekseninde, acentelere avantajlar sunmak, direkt menfaat sağlamak vardı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz