Türkiye’de sigorta sektörü sancılı bir dönemden geçiyor. Bir yandan
yüksek kârsızlıkla savaşan sigorta şirketleri, diğer yandan penetrasyonu
artırmak, sigorta kavramını daha geniş kitlelere yayabilmek adına
hummalı bir çalışma içerisinde. İşte banka sigortacılığı (bankasürans)
da son birkaç yıldır devam eden bu süreçte sıçrama yaptı.
Yapı Kredi Sigorta Genel Müdürü Doç. Dr. Giray Velioğlu, Türkiye’de
bankasüransın 10 yıl gibi kısa bir geçmişi olduğunu söylüyor. “Mali
kârların azalması, bankaları asıl işlerini yapmaya itti. Ürün yelpazesi
genişlerken bankacılık ürünlerini tamamlayan sigorta ürünlerine ilgi
arttı” diye konuşuyor. Rakamlar da bu tespiti doğruluyor. 1999 sonunda
banka kanalından üretilen primlerin toplamı 91 milyon TL düzeyindeyken,
2009 sonunda bu rakam 1,2 milyar TL’ye ulaştı. 1999 yılında yüzde 11,44
olan banka kanalının payı, 2009 sonunda yüzde 12,11’e çıktı. Haziran
sonu itibarıyla ise rakamın yüzde 13’ün üzerinde olduğu görülüyor.
“Finansal süpermarket” anlayışıyla çalışan bankalar için sigorta çok
önemli bir ürün konumunda. Sigorta şirketleri için de ürünlerinin
bankaların yaygın ağında satışa sunulması, hem kârlılık hem daha yüksek
penetrasyon açısından büyük bir imkan sağlıyor. Sonuçta ortaya her iki
tarafın da kazandığı bir tablo çıkıyor. DÜNYADA NASIL?
Aslına bakarsanız bu tablo biraz Türkiye’ye özgü… Çünkü dünyada, banka
kanalı sınırlı kullanılıyor. Örneğin gelişmiş Avrupa pazarlarında
bankasüransın payı yüzde 10’un üzerine çıkmıyor. Ortalamalar da yüzde 5
düzeyinde seyrediyor.
Anadolu Sigorta Genel Müdürü Mustafa Su, bankasüransın Avrupa genelinde
en az paya sahip dağıtım kanalı olduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor:
“Bankasüransın en fazla pazar payına sahip olduğu ülkeler arasında Türkiye, Portekiz, İngiltere ve Fransa var.”
Avrupa’da olduğu gibi dünya genelinde de bankasürans hayat dışı
branşlarda çok fazla gelişmiş değil. Bankasüransın toplam prim
üretiminden aldığı pay sadece Brezilya, Meksika ve Şili’de yüzde 10’un
üzerine çıkıyor. HEDEF YÜZDE 15
Türkiye’de bankasüransın, gelişmeye çok açık bir kanal olarak gelecekte
de büyümeye devam etmesi bekleniyor. Ak Sigorta Genel Müdürü Uğur Gülen,
“Banka kanalının gelecek 10 yılda prim payının yüzde 15 seviyelerine
geleceğini düşünüyoruz” diyor.
Bankalar, 2009’da 1,2 milyar TL prim üreterek sigorta şirketlerinin
dağıtım kanalları arasında büyüklük açısından ikinci sıraya yerleşti.
Eureko Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, banka sigortacılığı alanında
önümüzdeki yıllarda çok daha aktif bir dönem beklediklerini söylüyor.
Sektörün özellikle bireysel sigortalar alanında yeni müşterilere ulaşma
ve sigorta penetrasyonunu artırarak büyüme ihtiyacında olduğuna dikkat
çeken Utkueri, “Hem verimlilik hem kârlılık açısından banka
sigortacılığı yarar sağlayabilecek önemli bir gelişim alanı” diye
konuşuyor. LİDER EUREKO
Şu anda sigorta şirketleri içerisinde banka kanalını en etkin kullanan
Eureko. Okan Utkueri, bankasürans kanalında yüzde 23 paya sahip
olduklarını söylüyor. 2009 satışlarının yüzde 65’ini banka kanalından
gerçekleştirdiklerine işaret eden yönetici, “Bu, en yakın rakibimizin 2
katından yüksek bir performanstı” diyor.
Banka sigortacılığında Eureko’yu Yapı Kredi Sigorta izliyor. Yapı Kredi
Sigorta’nın toplam prim üretiminin yüzde 20’si banka kanalından geliyor.
Doç. Dr. Giray Velioğlu, Yapı Kredi Bankası ile güçlü bir sinerji
içinde çalıştıklarını söylüyor.