Denge arayışı

Şirketler gelirlerden aslan payını ya 1-2 ürün ya da 1 kategoriden alıyor...

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Denge arayışı

Beyaz eşya ve elektronik alanında Türkiye'nin lider şirketi Vestel'de de benzer bir tablo var. Cirosunun yüzde 74'ünü ihracattan sağlayan Vestel'in ürünlere göre gelir dağılımını İcra Kurulu Başkanı Ömer Yüngül, şöyle aktarıyor: "Gelirlerin yüzde 72'sini elektronik ve dijital ürünler, kalan yüzde 28'ini ise beyaz eşya alanı gerçekleştiriyor" diyor. Bankacılık alanında da aynı tablo var. Denizbank Mali İşler Grubu Genel Müdür Yardımcısı Suavi Demircioğlu, faaliyet gelirlerinin büyük çoğunluğunun faiz gelirleri ile ağırlığını ücret ve komisyon gelirlerinden oluşan bankacılık hizmet gelirlerinin oluşturduğunu açıklıyor. "Net faiz gelirlerinin toplam gelirler içindeki payı, 2011 yıl sonu itibarıyla yüzde 70 düzeyinde." Telekomünikasyon alanında pazarda bulunan üç GSM şirketi, gelirlerinin büyük bölümünü ses tarafından sağlıyor. 2011 yılında konsolide gelirlerini 9,3 milyar TL'ye yükselten Turkcell'in genel müdür yardımcısı Koray Öztürkler, gelirlerinin yüzde 65'ini sesten ve yüzde 21'ini mobil internet ve servislerden elde ettiklerini anlatıyor. Kalan yüzde 14'lük bölümse iştiraklerden geliyor. Otomotiv şirketi Nissan'da üretildiği 2006'dan bu yana gelirde aslan payını Qashqai alıyor. Nissan Türkiye Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, "Qashqai, 2007-2011 arasında gerçekleştirdiğimiz satışlardan yüzde 42 pay alıyor. 2011 yılı satışımızın da yüzde 46'sına sahip" diyor. Sancaktaroğlu'na göre modelin 2012 yılı satışında da payı yüzde 50'ye çıkacak.

JACK TROUT / PAZARLAMA GURUSU
"DENGE İÇİN DEĞİL, PAYINIZ İÇİN ENDİŞELENİN"
ÇOK ALANDA BASARI ZOR
Dünyanın önde gelen pazarlama gurularından Jack Trout, global pazarda birden çok alanda başarılı olmak zor olduğundan şirketlerin çoğunda gelirlerin ürünlere göre dağılımının dengeli olmadığını söylüyor. Trout’a göre dünyada şirketlerin gelirlerinin ana kalemi, tek bir ürün ya da kategoriden geliyor.

GELECEK ODAKLANMAYI BİLENİN
Trout, “Bugünkü rekabet koşullarında birden fazla alanda başarılı olabilmek ya da kalabilmek oldukça zor... Ben bu modelin gelecekte de aynen geçerli olacağını düşünüyorum. Gelecek iyi konumlanmış, belli bir alana odaklanmış şirketlerin olacak. Bu konuda şirket yöneticileri, gelir dağılımına kafayı yormasın. Asıl markanın başarısı ve pazar payı için endişelensinler” diyor.
Suavi Demircioğlu, bankacılık sektöründe gelirlerinden önemli payı alan faizlerin gerileme trendinde olduğuna

DAĞILIM RİSKİ Mİ?
Peki, şirketlerin gelirini belli ürünlerden elde etmesi risk yaratmıyor mu?
Yönetim danışmanı Hazım Ellialtı, şirketlerin sürdürülebilirliği için tek bir ürün grubunun gelirde öne çıkmasının sağlıklı olmadığını düşünüyor. "Şirket portföyünden çok memnun olsa da yeni ürünlere yatırım yapmalı" diyor. Özellikle otomotiv alanında çalışan Kurthan Tarakçıoğlu da Ellialtı ile aynı fikirde. Tarakçıoğlu, "Tüm şirketler gibi otomotiv şirketleri de gelir dağılımlarını yaymaya çalışır. Tek modelle gelirin büyük kısmını sağlamak riskli... Yoğun rekabet olduğundan kârlılığı sürdürebilmek çok önemli...

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz