En iyi kim dağıtıyor

Ulaştıkları nokta sayısı 100 binleri geçiyor...

1.03.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
En iyi kim dağıtıyor


BELİRSİZLİK VARSA OUTSOURCE DOĞRU

Dağıtım işini şirket içinde mi yapmalı yoksa başka şirketlere mi vermeli sorusunda ana faktör, işin ne kadar belirsizlik taşıdığıdır. Eğer raf ömrü kısa ve talebi yüksek ürünler satıyorsanız, dağıtım kanalınız değişecektir. Aslında dağıtım işini başka şirketlerce yaptırmak, sabit masrafları değişken masraflar kalemine taşımaya yarar. Outsource ihtiyacı, dağıtım işinde çok belirsizlik ve risk varsa önem kazanır. Eğer tuvalet kağıdı satıyorsanız, ürünün depoda fazla beklemesi şirket için sorun oluşturmaz. Ama gıda alanında çalışıyorsanız, doğru zamanda nakliyat yapmanız hayati öneme sahiptir. Örneğin şu an Kuzey italya'da bulunan Kimberly-Clark'ın deposunun yönetimi bu tip nedenlerle outsource ediliyor.

REKABETTE FARK YARATIYOR

Etkin ve kârlı çalışan bir dağıtım ağma sahip olmak, şirketleri rekabet yarışında ön sıraya taşıyor. Özellikle hızlı tüketim malları, beyaz eşya ve perakende alanındaki şirketlerin dağıtım ağ gücü büyük önem taşıyor. BSH'nın Türkiye lojistik direktörü Torsten Genehr, "İyi dağıtıma sahip olmak ürün, fiyat, promosyonla eşit ölçüde önemli. Bunlardan herhangi birinin zayıf olması satışlara mutlaka yansır. Biz 3 bin bayimizle ürünlerimizi Türkiye'nin her yerinde, her eve ulaştırma gücüne sahibiz" diyor. Profilo Dayanıklı Ev Aletleri Satış Direktörü Semir Kuseyri de aynı fikirde. En önemli ilkelerinin "doğru kişiyi, doğru yerde markayla buluşturmak" olduğunu belirtiyor. Türkiye'de bin 200'ü aşan noktada tüketiciyle buluşan Türk Telekom için dağıtımın önemini Satış Başkanı Celalettin Dinçer şöyle özetliyor: "Ülke çapında eşit dağılmış olmasına özen gösterdiğimiz satış noktalarımız, teknolojiye ulaşmak konusunda fırsat eşitliğinin sağlanmasına destek sağlıyor." Otomotivde de bayiler aracıığıyla yürüyen dağıtım ağı hayati önemde. Mercedes-Benz Türk Bayi Ağı Geliştirme Müdürü Didem Nalbant, "Bayi ağımız sayesinde kurduğumuz dağıtım gücü, markamızı Türkiye genelinde yayılmış satış ve servis noktalarımızda kurumsal imajına yaraşır biçimde temsil etmemizi sağlıyor" diyor. Tütün pazarının önemli oyuncularından PMSA Satış ve Pazarlama Direktörü İlker Kaytancı'ya göre tüketicilerinin beklentilerini doğru, zamanında ve kaliteli bir servis ile karşılayabiliyor olmak en önemli rekabet avantajı. JTI Türkiye de marka portföyü kadar, güçlü ve istikrarlı dağıtım yapılanması ile sektörde bu alanda ikinciliğini sürdürüyor.

VERİMLİLİK SAĞLIYOR
Dağıtım, rekabetin ötesinde şirketlere verimlilik anlamında da önemli avantaj sağlıyor. Vestel Genel Müdür Yardımcısı Filiz Künüralp, "Petrol fiyatlarına paralel nakliye maliyetlerinin artmasıyla dağıtımın satış cirosu içindeki payı önem kazanıyor. Artık üretim hatlarında, verimlilik projeleriyle gelinen noktada iyileştirme kazanımları bindelik rakamlara düştü. Fakat nakliye maliyetindeki iyileştirmeler halen yüzdelerle ifade edilebiliyor ve kârlılıkta ciddi paya sahip" diye konuşuyor. Yöneticiler dağıtım maliyetlerini doğru yönetebilenlerin rekabette ön plana çıkacağı konusunda hemfikir. Bu nedenle de pek çok şirket verimlilik artırmak adına bilgi teknolojilerine yatırım yapıyor. Örneğin Efes Pilsen teknolojik yenilikleri takip ederek sistemsel yatırımlarla maliyetlerini düşürmeye çalışıyor. Efes Türkiye Satış Direktörü Ertan Cüceloğlu, "Yol optimizasyon çalışmaları ile bayi ve distribütörlerin zaman ve maliyetlerinde tasarruf hedefliyoruz" diyor. İpragaz Genel Müdür Yardımcısı Hakan Karadeniz de aynı görüşte... Karadeniz, "İleride ikmal noktaları çoğalacak. Bu genişleme karşısında düzgün ve efektif hizmetin sürdürülebilmesi, ancak daha da gelişmiş bilgi teknolojilerinin yaygın kullanılmasından geçiyor. Bu nedenle yararlanılan teknolojileri artıracağız" diyor. Teknosa'nın lojistik ve müşteri hizmetleri grup müdürü Nezih Alten, yakında tüm Türkiye'de randevulu ev teslimatı yapmayı hedeflediklerini ve bu amaçla lojistik tedarikçileriyle bilgi teknolojileri entegrasyonlarını tamamladıklarını belirtiyor. "Bundan sonra hedefimiz ürün tedarikçilerimizle de bilgi teknolojileri entegrasyonunu tamamlayarak, bilginin lojistiğini yönetmek ve paydaşlarımıza değer yaratmak" diye konuşuyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz