Hız hesabı değişiyor!

Aslında bilinen bir gerçek.. Hem globalleşmenin hem de gelişen teknolojinin etkisiyle her sektörde rekabet arttı. Şirketler ise ayakta kalabilmek için iş süreçlerine daha fazla odaklandı...

26.09.2017 12:38:000
Paylaş Tweet Paylaş
Hız hesabı değişiyor!

Aslı Sözbilir

[email protected]

Endüstri 4.0, büyük veri gibi teknolojik gelişmeler yeni dönemde hızlı şirket olmanın önemini daha da artırdı. Tam da bu nedenle şirketler iş süreçlerini ivme katmak için kolları sıvamış durumda. Bu konuda teknolojinin yardımıyla önemli yol kat edenler de var. Ancak konjonktür nedeniyle teknolojinin imdada yetişemediği alanlar da mevcut… Sektörlerin önde gelen şirketleriyle yaptığımız araştırmaya göre son 5 yılda teknolojinin yoğun kullanıldığı “müşteri şikâyeti giderme”, “üretim süreci” ve “ürün teslimatı” gibi süreçlerde bariz bir hızlanma görülüyor. Özellikle hızlı tüketim ürünleri sektöründe büyük önem taşıyan “ürünü rafa ulaştırma”da ise üretimin lokalleştirilmesiyle beraber süre yarıya inmiş durumda. Ancak sanayi sektöründe serbest piyasanın, rekabetçi ortamın ve globalleşmenin kaçınılamaz sonucu olarak “yatırımda geri dönüş hızı”nın yavaşlaması dikkat çekiyor. Aynı şekilde son dönemde uygun mağaza lokasyonu bulma ve kira sorunları nedeniyle mağaza açma hızında da yavaşlama yaşayan şirketler mevcut. Uzmanlara göre bu gelişmeler şirketlerin süreçlerinde yeni bir hız dengesinin oluştuğunu gösteriyor. 

KOLEKSİYONLAR TAM GAZ 

Bir koleksiyonu satışa sunma süresi tekstil sektörünün kritik konularından biri. Son 5 yılda bu alanda şirketlerin bariz bir hızlanma yaşadığı görülüyor. Örneğin erkek giyiminin öncü markalarından Orka Group süreyi yarıya indirmiş durumda. Şirketin yönetim kurulu başkanı Süleyman Orakçıoğlu, “Koleksiyon hazırlama süresi 5 yıl önce 6 aydı. Zira yalnızca iki koleksiyon hazırlanıyordu. Şu anda müşterilerimize ara sezonlarda da değişen koleksiyonlarla hizmet verdiğimizden bu süre 3 aya indi” diyor. Bir diğer erkek giyim markası Sarar da koleksiyon konusunda iki kat hızlanıp daha çok üretmeye başlamasıyla dikkat çeken şirketlerden. Markanın koleksiyon hazırlama süresi; tüketim ihtiyacı, beklentilerin değişmesi ve gelişen teknolojiyle birlikte değişime uğradı. Sarar, bundan 5 yıl önce sonbahar-kış ve ilkbahar-yaz olmak üzere 6 aylık bir süre içinde 2 sezon koleksiyon çalışırken, şu anda her mevsime yönelik 3 ayda bir olmak üzere 4 ana koleksiyon hazırlıyor. İç giyim ve çorap markası Penti de koleksiyon süresini görünür şekilde hızlandırdı. Bir koleksiyon için fikrin ilk çıkış anından mağazaya giriş anına dek geçen süre Penti için eskiden 9 ay iken bugün bu süre ürüne göre 2 ila 5 aya kadar inmiş durumda. Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, “5 yıl öncesinde yılda 2 koleksiyon çıkarıyorduk. Şimdi ortalama 5 koleksiyon çalışıyoruz. Koleksiyonların daha sık yenilenmesi trendlerin takip edilebilmesi ve müşterinin mağaza ziyaretlerinde farklı ürünlerle karşılaşabilmesi açısından önem taşıyor” diye konuşuyor. 

2 KAT HIZLA RAFTA

“Bulunurluk” hızlı tüketim ürünleri sektöründe kritik konulardan biri. Sonuçta ürünün hızla rafları doldurması markalara rekabet avantajı sağlıyor. Türk Henkel, güzellik ve bakım alanında müşterilerine ürünü ulaştırma süresini 5 yıl öncesine göre 6 günden yaklaşık 3 güne düşürerek bunu başaran örneklerden. Türk Henkel Beauty Care Pazarlama Direktörü Pınar Akıskalıoğlu, lojistik ve operasyonel süreçlerde maksimum hız için sürekli geliştirme yaptıklarını söylüyor. Ahıskalıoğlu, “Türk Henkel Beauty olarak son 5 yılda birçok kategoride üretimimizi Türkiye’ye taşıyarak tüketicimize ulaşma süremizi yarıya indirdik. Bu değişimin en büyük getirisi, artan bulunurluluk ile daha fazla tüketicimize ulaşmak ve tüketici memnuniyet seviyemizi yukarı çekebilmek” diyor. Hızlı tüketimin dev markası PepsiCo da son 5 yılda rafa ulaşma süresini yüzde 40 azalttı. PepsiCo Türkiye Tedarik Zinciri Direktörü Uğur Tanık, bu iyileşmeyi son 5 yıllık süreçte hayata geçirdikleri depo yönetim (WMS), nakliye takip (TMS) ve talep/tedarik planlama sistemlerine bağlıyor. Bir diğer hızlı tüketim markası Mondelez International Türkiye, ürünlerinin 5 yıl önce yaklaşık 30 gün olan rafa ulaşma süresini “dev çaplı bir operasyonla” 15 güne kadar indirmiş durumda. Mondelez International Türkiye Genel Müdürü İhsan Karagöz, her alanda oluşan stok yükünü optimize ederek, nakit döngüsünü iyileştirdiklerini söylüyor. Karagöz, “Yeni ürüne geçişleri daha hızlı yönetebiliyoruz. Ayrıca hem kendimizdeki hem de müşterilerimizdeki fazla stok taşımanın getirdiği ek maliyetleri azaltıyor” diyor. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.