İdealin peşinde

19 sektörün büyüme potansiyeli

3 ARALIK, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
İdealin peşinde
YAKALAYAN VAR MI?
Araştırmaya dahil olan 19 sektörden 8’i bu yıl sonu itibarıyla ideal büyümeyi yakalayabilecek. Onlardan biri de beyaz eşya. Oysa geçen yıl sektör için oldukça kötüydü. TÜRKBESD verilerine göre, 2014’te iç satışlar yüzde 2 daralmıştı. “Türkiye ekonomisinin yüzde 3 büyüdüğü bir ortamda sektörümüz için ideal büyüme yüzde 5 olarak alınabilir” diyen Indesit Company Türkiye Ülke Müdürü Turgay Dağ, şu yorumları yapıyor: “Kötü geçen bir 2014 ve üzerine 2015 seçimleri, bu yıl için olumlu büyüme yarattı. Bu durum yıl sonuna kadar sürer. 2015 için ideal büyüme iç satışlarda yüzde 8-10 denebilir.” 2015 performansından memnun olan bir diğer sektör de otomotiv. Geçen yılı yüzde 4 üretim artışıyla kapatan sektörün 2015 sonuna dair beklentisi yüzde 7 artışla rekora imza atmak. Otomotiv Sanayicileri Derneği Genel Sekreteri Osman Sever’in yorumu şöyle: “Otomotiv sanayimiz 2014’te bir önceki yıla göre yüzde 3,9 büyüdü. Memnuniyet verici bir yıldı. 2015’e bakıldığında ise üretim artışımız sürüyor. İlk 7 aydaki üretim geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 18 arttı. 2015’te motorlu araç üretiminin 1 milyon 250 bin adet civarında olmasını bekliyoruz. Bu da geçen yıla göre yüzde 7 artış demektir.” Toyota Pazarlama ve Satış CEO’su Ali Haydar Bozkurt ise sektörün satış tarafına dair yorum yapıyor: “Sektör bu yıl şu ana kadar olumlu bir seyir izledi. Ancak yine de ideal eşik olarak nitelendirdiğim 1 milyon ve üzerindeki satış adetlerine 2015’te de ulaşılamayacak gibi
görünüyor. İlk 7 ayda toplamda 516 bin 386 adetlik satış gerçekleşti. Dövizdeki yükseliş eğilimi gerilerse yılın geri kalanında 900-950 bin bandında bir satış gerçekleşebilir.”
GERİDE KALAN KİM?
11 sektör ise ideal büyümesini yakalayamamış görünüyor. Çelik sektörü, ideal oranın çok gerisinde kalanlardan. Türkiye Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, “Çelik sektöründeki büyümeyi açıklamak için üretim parametresini kullanıyoruz. Yıllık ideal büyüme oranının, yüzde 5-6 üretim artışı olduğu söylenebilir. Ancak 2014’te üretim yüzde 1,8 küçüldü. Daralma, bu yıl da derinleşme eğilimi gösteriyor. Yıl sonunda üretimin yüzde 3 civarında azalacağını tahmin ediyoruz” diyor. Süt ve süt ürünleri de ideali tutturamayanlardan. İdeal büyüme oranı yüzde 8-10 olan sektör, 2014’ü yüzde 5 büyümeyle kapatmıştı. Bu yıl sonuna dair beklenti de aynı düzeyde. Ekici Peynir Satış Direktörü Burçin Ekici, pazardaki son durumu şöyle yorumluyor: “Geçmiş yıllarda yüzde 7-8 arasında büyüyen peynir sektörü, 2014’te yüzde 5 büyüdü. Bunun temel nedenleri, Türkiye’deki süt fiyatlarının Avrupa’ya göre yüksek olması. Yüksek süt fiyatları tüketiciye yansıtılamadığından, kârlılıkta da sıkıntı yaşanıyor. 2015 sonunda da yüzde 5-6 seviyelerinde büyüme öngörüyoruz.” Seramikteki ideal oran, hem ihracat hem üretimde yüzde 7. Ancak sektör bu oranın çok uzağında… Geçen yıl ihracatta yüzde 1 daralan pazarın bu yılki küçülmesi yüzde 3-4 olacak. Yurtbay Seramik Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İlter Yurtbay, şunları söylüyor: “2014’te toplam satışlar 308 milyon metrekareden 285 milyon metrekareye, ihracat gelirleri ise 598,6 milyon dolara geriledi. Satışlarda geçen yıla benzer bir seyir yaşanıyor. İhracat geçen yıla göre yüzde 3-4 oranında geride kalmış durumda. Son verilere göre sektörün bu yıl da ideal büyüme oranına ulaşması mümkün görünmüyor.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.