"İdealin peşinde"

19 sektörün büyüme potansiyeli

3 ARALIK, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
İdealin peşinde
2015, birçok sektör için belirsizliklerle dolu başladı. Öyle de sona erecek gibi görünüyor. Son çeyreğe girilmişken artık yıl sonu hedeflerinin tutup tutmayacağı da daha iyi netleşiyor. Sektörel büyümelere ilişkin veriler ise pek parlak değil. 19 sektörü dahil ettiğimiz araştırma, birçok sektörün “yıllık ideal büyüme oranını” yakalayamadığını ortaya koyuyor. Öyle ki 19 sektörden 11’i, “sağlıklı ve ideal” olarak tanımlanan büyüme oranının oldukça gerisine düşmüş durumda. 
Ancak şanslı olanlar da var. Örneğin bankacılık, otomotiv, beyaz eşya ve mobilya, ideali yakalayabilen 8 sektörden birkaçı. Aslında her sektörün ideal tanımı da kendi dinamiklerine göre farklılık gösteriyor. Örneğin, tüketici elektroniği için ideal olan, her yıl çift haneli büyüyebilmek. Ev tekstili sektöründe enflasyonun üzerinde, yüzde 5-10 ciro artışı “ideal” olarak görülüyor. Lojistikteki ideal oran ise yıllık büyümenin yüzde 20’leri geçmesi. Çimento için kabul edilen ideal oran, kişi başı tüketimin 1 tonu aşmasından geçiyor. Bu tüketime ulaşana kadar gereken yıllık büyüme oranı da yüzde 5. Ancak bu oran ne 2014’te yakalanabildi ne de 2015 yıl sonunda yakalanacak gibi görünüyor. Seramik sektörü uzmanları ise “ideal büyümeyi” belirlerken 2023’e dönük hedefleri baz alıyor. Sektörün bu hedefe ulaşılabilmesi için de her yıl yüzde 7 büyümeye ihtiyacı var. Peki diğer sektörlerde durum nasıl? Yıllık büyüme anlamında “kendi idealini” yakalayan sektörler hangileri? Hedefin gerisinde kalanları yarı yolda bırakan nedenler neler?
İDEAL ORAN KAÇ?
Sektörlerin her biri kendi dinamiklerine göre bir ideal büyüme oranı belirlemiş durumda. Bazıları ihracatı, bazıları iç satışı parametre olarak alıyor. 2023 hedefine göre öngörü yapan da var, yıllık bazda ilerleyen de… Örneğin küçük ev aletleri sektörünün yıllık ideal büyüme oranı, en az yüzde 10. Fakir Elektrikli Ev Aletleri Pazarlama Müdürü Esra Türköz, şöyle konuşuyor: “Sektörün büyüme eğrisi son 10 yıldır sürekli bir artışla yıllık minimum yüzde 10–15 seviyelerinde seyrediyor. Bunun ideal büyüme oranı olduğunu söyleyebiliriz. Ancak sektörün yüzde 10 büyümenin altına inmek gibi bir lüksü yok.” Media-Saturn Holding Başkan Yardımcısı Peter Leisten, “Türkiye’de tüketici elektroniği sektörü büyük bir pasta. Pazar, 2011- 2013 arasında yıllık yaklaşık yüzde 20’lik büyüme kaydetti” diyor ve ideal oranın yüzde 19- 20 olduğunu belirtiyor. Teknosa Genel Müdür Yardımcısı Cem Işık, “Pazarımızın büyüklüğü 36 milyar TL seviyesinde. İdeal oran, hem global hem ülkenin ekonomik konjonktürüne bağlı olduğundan değişkenlik gösteriyor. Şu anda sektörümüz iyi bir çizgide” diye konuşuyor. Bimeks İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmed Akgiray ise “Teknoloji perakende sektörü için ideal büyüme oranının yıllık en az yüzde 15 olduğunu söyleyebiliriz” sözleriyle benzer bir yorum yapıyor. Organize perakendedeki ideal oranı ise Makro Market Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Songör açıklıyor: “Yılda yüzde 12’ler düzeyindeki büyüme rakamları idealdir diyebiliriz. 2015’te sektörün yüzde 10 civarında büyüyerek 130 milyar doları aşması mümkün görünüyor.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz