Müthiş büyüme

Online perakende pazarının hacmi 2010'da 2009'a göre yüzde 50 büyüyerek 15 milyar liraya yükseldi

1.01.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Müthiş büyüme

GELECEKTE NELER OLACAK?
Elektronik perakendeyle ilgili beklentiler, pazarın daha da büyüyeceği yönünde. Bu yıl ve 2012’de pazardaki büyümenin yüzde 60’ın üzerinde olması bekleniyor. Geleceğe ilişkin tahminler epey çarpıcı. 2013 için tahminler daha büyük.

2013’te internet kullanıcı sayısının 44 milyona, online alışveriş yapanların 22 milyona çıkması bekleniyor. Markafoni’nin kurucu ortağı  Tolga Tatari’ye göre bugün yüzde 2’den az olan online alışverişin perakende içindeki payı, 2013’te yüzde 10 ila 12 arasında olacak. Deloitte’un son araştırması da bu öngörüyü doğ ruluyor. Deloitte, Türkiye’de gelecek yıl elektronik ticaretin toplam perakende içindeki payının yüzde 10’a ulaşacağını belirtiyor. Yemeksepeti.com’un kurucu ortağı Melih Ödemiş, 2011’de Türkiye’de e-ticaretin yüzde 68 büyüyeceğini öngörüyor. Ödemiş, “Türkiye bu büyümesiyle Hindistan’ın ardından 2’nci sırada yer alacak. Çin ile aynı büyüme hızına sahip olacak” diyor. Gittigidiyor.com Genel Müdürü Cenk Angın da sektördeki büyümenin son 4 yıldır yüzde 40’ın altına düşmediğine dikkat çekiyor. Inveon Yönetici Ortağı Yomi Kastro özellikle internetle büyüyen 1990 ve sonrası doğumlu gençlerin satın alma gücü artıkça pazarın ciddi biçimde genişleyeceğini söylüyor.

10 YILDA ALINAN MESAFE
Türkiye’de bugün milyon dolarlık cirolar gerçekleştiren online mağazaların en önemli özelliği hepsinin son dönemde kurulması. Hepsiburada, THY, Garantialışveriş ve Migros Sanal Market hariç hemen hepsinin kurucuları küçük yatırımcılar. 10 yaş ve üzerinde sadece 6 alışveriş sitesi var. Bunlardan Hepsiburada 1998, idefix 1999, sahibinden.com 2000, gittigidiyor ise 2001’de kuruldu. Özellikle 2000 ve 2005 arasında çok sayıda e-ticaret şirketi kurulduğunu, ancak bunların kısa sürede kapandığını söyleyen e-bebek Genel Müdürü Halil Erdoğmuş, “2001 ve 2004 krizleri bu kapanmalarda etkili oldu” diyor. Erdoğmuş’un dikkat çektiği bir diğer noktada 10 yaş ve üzerindeki elektronik ticaret sitelerinin hemen hepsinin faaliyet gösterdikleri alanda ilk olması. Bugün ise Türkiye’de bankalara kayıtlı 24 bin 541 sanal işyeri bulunuyor. Bir önceki yıla göre e-ticaret yapan şirket sayısında yüzde 10 artış  yaşandığını söyleyen BKM Genel Müdürü Sertaç Özinal, bunların yarısının aktif olduğunu belirtiyor.

ALIŞVERİŞ KULÜPLERİ GELİYOR
Son 2 yılda sektörde en hızlı büyümeyi özel alışveriş kulüpleri, grup satın alma ve tatil siteleri gerçekleştiriyor. Fransa’da 2001’de venteprivee.com ile başlayan özel alışveriş kulüpleri trendinin Türkiye’deki en önemli temsilcileri Markafoni ve Limango. Bu siteler kapalı devre alışveriş mantığıyla çalışıyor. Sadece davetle üye olunabiliyor. Hedefleri ise sınırlı sayıdaki lüks ürünü kısıtlı zaman aralığında satmak. Böylece kulüp üyeleri her gün farklı bir alışveriş kampanyasıyla karşılaşıyor. Dünyanın en lüks markalarını yüzde 70’e varan indirimlerle satın alıyor. Gittigidiyor.com’un kurucularından Sinan Afra’nın yarattığı Markafoni, 2 yılda 1,5 milyon üyeye ulaştı. Cirosu her ay yüzde 30 ila 40 artış gösteriyor. Afra yurtdışında Markafoni’nin kardeş sitelerini kuruyor. Sehirfırsati.com, Grupanya, Markapon gibi grup satın alma siteleri de her geçen gün üye sayılarını ve cirolarını artırıyor. Dünyanın en büyük e-ticaret şirketlerinden Groupon da sehirfirsati.com ile pazarda rekabet ediyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz