Rakamlar gösteriyor. Alternatif dağıtım kanallarında büyük sıçrama var.
Bankacılık işlemlerinin artık yarısından fazlası şubesiz yapılıyor. Bazı
bankalarda bu oran yüzde 70-80'lere ulaşıyor. Son 5 yılda ATM sayısı
yaklaşık 2 katına çıktı. Çağrı merkezlerinde 2008'de 60 milyon olan
aylık ortalama işlem adedi, 70 milyona ulaştı. Son 3 ayda en az 1 kez
internet bankacılığını kullananların sayısı 2005'te 3 milyoniken bugün
yaklaşık 7 milyona ulaşmış durumda. Bankalar her yıl 1,5 milyon yeni
internet bankacılığı müşterisi kazanıyor. Mobil bankacılığın ise yeni
dönemin yıldızı olacağı konuşuluyor. Bankacılıkta son 10 yılda şüphesiz
en hızlı ve heyecan verici gelişim alternatif dağıtım kanalları (ADK)
tarafında yaşandı. Bundaı yaklaşık 20 yıl önce ilk kez ATM'lerle şube
dışına çıkan hizmetler, gelişen teknolojinin de katkısıyla inanılmaz
boyutta çeşitlendi, yaygınlaştı. Bugün bankacılık işlemlerinin
yarısından fazlası, alternatif kanallar üzerinden yapılıyor. Bazı
bankalarda bu oran yüzde 70-80'lere ulaşıyor. İnternet en çok öne çıkan
alan. Son 3 ayda internet bankacılığını en az 1 kez kullanmış müşteri
sayısı 6,6 milyon düzeyinde. Bu rakam 2005 sonunda 3 milyon
civarındaydı. İnternet bankacılığı hızlı gelişimini sürdürürken bir
süredir sosyal medya da yepyeni bir kanal olarak dikkat çekiyor. Hemen
her banka Facebook, Twitter gibi sosyal paylaşım ağlarında yerini almış
durumda. Mobil bankacılık ise yeni dönemin gözdesi... Önümüzdeki dönemde
alternatif dağıtım kanalları arasında en heyecan verici gelişim, burada
bekleniyor. Yeni teknolojilere hızla adapte olma becerileriyle
bankalar, mobil bankacılığı yepyeni bir konuma taşımak niyetinde.
Atm sayısı 40 bini bulacak
Şubesiz bankacılık denildiğinde ilk akla gelen ATM oluyor. Halihazırda
alternatif dağıtım kanalları arasında en yaygın kullanım ATM'lerde. ADK
kullanıcılarının yüzde 56 gibi bir oranı ATM kullanıyor. Ali Fuat
Erbil, son dönemde kartsız işlemlerin devreye girmesinin önemli etkisi
olduğunu söylüyor ve ekliyor: "Kartsız fatura ödeme, hesaba para
yatırma, kontör yükleme gibi işlemler ATM işlem adetlerinin yüzde 10'una
ulaşmış durumda." ING Bank Alternatif Dağıtım Kanalları Sorumlu
Yöneticisi Kadir Karakurum, günümüzde ATM'lerin eskiye göre çok daha
fonksiyonel bir kanala dönüşmüş olduğuna işaret ediyor. "Eskiden sadece
para çekme hizmeti verebilirken zamanla para yatırma ve diğer bankacılık
hizmetlerine de aracılık eder hale geldi. İnsansız bir şube gibi
çalışıyor" diyor. Türkiye'de bugün her iki banka müşterisinden biri ATM
kullanıyor. Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, ATM
kullanımının artmaya devam edeceğini söylüyor. "Biz Finansbank'ta 2015'e
kadar aktif ATM kullanıcı sayımızın, toplam müşterilerimizin yüzde
70'ine ulaşmasını bekliyoruz" diyor. Son 5 yılda 2 katına çıkan ATM
sayısı Nisan 2011 verilerine göre 28 bin 615 düzeyine ulaştı. Bu rakamın
gelecek 5 yılda 40 bin adedin üzerine çıkması bekleniyor.~
Çağrı merkezleri değişiyor
Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan, ATM'lerden sonra
banka müşterilerinin en çok tercih ettiği alternatif dağıtım kanalı olan
çağrı merkezleri tarafında önemli gelişmeler yaşandığına dikkat
çekiyor. Yakup Doğan, müşterilerin artık sadece sesle değil, chat,
e-posta, görüntülü çağrı ve sosyal medya kanalları sayesinde de çağrı
merkezlerinden hizmet alabildiğini söylüyor: Kredi kartı ve ek kart
başvurusu, kredi başvurusu, düzenli ödeme talimatı, fatura ödeme
talimatı, diğer işlemler) "2005'te çağrı merkezimiz üzerinden
gerçekleştirdiğimiz 25 milyon kontak adedi, 2010'da 36 milyon gibi bir
rakama ulaştı. Bu büyüme, çeşitliliği de beraberinde getirdi."
Entegrasyon, ADK tarafında öne çıkan çok önemli bir trend. Yapı
Kredi'nin çağrı merkezini internet bankacılığıyla entegre etmesi gibi,
bazı bankalar da, mobil uygulamalar, ATM'lerle entegre oluyor. Halkbank
Genel Müdür Yardımcısı Bilgehan Kuru, "ADK'ya yönelik operasyonel
bakışımız çok değişti" diyor ve ekliyor: "Hangi kanalın ne kadar
kullanıldığına değil, bu kanalların birbirleriyle ne kadar entegre
çalıştığına bakıyoruz. Ana hedefimiz, müşteri talebini her noktadan aynı
hizmet kalitesinde karşılayabilmek."
Sosyal medya yeni kanal mı?
Türkiye Bankalar Birliği verilerine göre Türkiye'de, internet
bankacılığı kullanıcı sayısı 17 milyonu geçmiş durumda. Bu sayının 6,6
milyonu aktif kullanıcı konumunda. Yakup Doğan, bu rakamın Aralık
2005'te 3 milyon düzeyinde olduğuna işaret ediyor ve ekliyor: "İlk
yıllarda internet bankacılığının EFT/havale,ödeme işlemlerinin
yapılabilmesi müşteri beklentilerini karşılıyordu. Şimdiye artık şubeden
sunulmayan kontör yükleme, şans ödemeleri, hatırlatma hizmetleri gibi
katma değerli hizmetler veriliyor." 2005'ten bu yana iki katına ulaşan
aktif internet bankacılığı kullanıcısı sayısının 2015 yılında 14 milyonu
geçmesi bekleniyor. İnternet üzerinden sunulan hizmetlerdeki çeşitlilik
de artmaya devam edecek. Yeni dönemde internet tarafında bankaların
gündeminde sosyal medya var. Sosyal ağların yaygınlaşmasıyla bankalar da
bu alanda aktif olarak yer almaya başladı. 1,8 milyon aktif internet
kullanıcısı olan Garanti Bankası, hedef kitlesiyle sosyal ağlar
üzerinden aktif olarak iletişim kuruyor. Ali Fuat Erbil, "Garanti
Facebook sayfası, 400 bini aşkın takipçisiyle dünyanın en beğenilen
finans kuruluşu sayfalarından biri konumunda" diyor. Yapı Kredi de
sosyal medyaya yatırım yapan bankalardan. Yakup Doğan, "Çağrı
merkezinden sosyal medya kanalları aracılığıyla bize ulaşmak isteyen
müşterilerimize yönelik hizmetler veriyoruz. Bir tür sosyal medya yardım
masası oluşturduk" diye konuşuyor.
Gelecek mobil bankacılıkta
Bankacılar yeni dönem için en çok mobil bankacılığa işaret ediyor.
Gelecek 5-10 yılda yükselen kanalın burası olacağı konuşuluyor. Şu anda
internet bankacılığının tamamlayıcısı olarak görülen mobil bankacılığın
konumunun çok ciddi değişmesi bekleniyor. Önümüzdeki birkaç yıl içinde
mobil bankacılığın ve mobil ödemelerin önemli ölçüde yaygınlaşacağına
işaret eden Kadir Karakulum, şu değerlendirmeyi yapıyor: "2015'te
trendler yön değiştirecek. Artık 'e' kavramı geride kalmış 'm' kavramı
yerine oturmuş olacak. Bir teknolojinin kapsamında 'm' varsa
sahiplenilmesi ve yaygınlaşması çok kısa sürede olacak. Yani
e-bankacılık yerine m, yani mobil bankacılık tercih edilecek." Halkbank
Genel Müdür Yardımcısı Bilgehan Kuru, gelecek trendlerini belirlemede
yeni neslin büyük katkısı olacağı görüşünde. Kuru, yeni neslin internet
bankacılığı ve mobil bankacılık alanlarına eğilimi daha da artıracağını
söylüyor ve ekliyor: "Hiç şubeye gitmeyen, sadece ADK müşterisi kavramı
önümüzdeki dönemin gündemi olacak." ~
GÖKHAN ERTÜRK / DENİZBANK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"100 MİLYAR DOLARLIK DEV YATIRIM YAPILDI"
YATIRIMIN YÖNÜ Türkiye ADK konusunda Avrupa ve dünya ile rekabet
edebilecek, hatta onun üzerinde bilgi seviyesine sahip. Birçok global
araştırmada 2009-2010 yıllarında kısılan bütçeler, ekonomik gelişmelere
bağlı olarak 2011 yıllında ağırlıklı olarak online kanallara
aktarılacak. Türkiye'de gerek ATM'ler gerek şubesiz bankacılık kanalları
için kurulan altyapılar, teknolojik ve fonksiyonel yatırımlarla 100
milyon doların üzerinde yatırım yapıldı. Yapılmaya da devam edecek.
DÜNYANIN ÖNÜNDEYİZ Dünyada Türkiye'de yapılmayan hiçbir uygulama
yok. Günümüzde popüler olan NFC ve mobil cüzdan gibi uygulamalar,
ülkemizde de çalışılan işler olarak göze çarpıyor. Zaten akıllı
telefonlarda, kullanıcıların hayatını kolaylaştıran uygulamalarda,
Türkiye'de her çalışma daha da önde devam ediyor. Özellikle mobil
internet büyüme için önemli bir faktör olarak görülüyor. GSM
operatörlerinin de yatırım yapmaya devam edeceği görülüyor.
PENETRASYON ARTACAK Mobil sektörde her ne kadar penetrasyonda
geçtiğimiz yıllarda düşme görülse de pazar ve kârlılık açısından 2011 ve
sonrası için cazibesini koruyacak. Gelecek 5 yılda 3G üzerinden
sunulacak ek katma değerli hizmetler ve mobil internette akıllı
tarifelerle kullanım ve kârlılık büyümesi görülecek. Farklı ve müşteri
dostu mobil spesifik uygulamalar ilgiyi ve penetrasyonu artıracak.
ALİ FUAT ERBİL / GARANTİ BANKASI GMY
"İNTERNET BANKACILIĞI HIZLANACAK"
HIZLI BÜYÜME internet bankacılığı penetrasyonunun artışı, Batı
Avrupa ülkelerinde yavaşlarken Türkiye'de genç nüfus artışı ve internet
kullanımının yaygınlaşmasıyla hızla devam ediyor. Son 5 yılda internet
bankacılığı kullanan müşteri adedi, yılda ortalama yüzde 19 büyürken
2011 yılında bu büyümenin yüzde 30'un üzerinde seyretmesi bekleniyor,
Garanti'de müşterilerimizin yaklaşık yüzde 25'i, işlemlerini
gerçekleştirirken internet şubesini kullanmayı tercih ediyor, Bu oranın
önümüzdeki günlerde daha da artmasını bekliyoruz,
YENİ STRATEJİ 2 yıldır yaptığımız müşteri araştırmaları, pazar analizleri ve takip ettiğimiz dünya trendlerine bakarak şu an ödüller kazanan internet şubemizi, yeni bir bankacılık platformuna çevirme kararı aldık, Bu karar, birçok teknolojik gelişmeyi barındırdığı gibi aynı zamanda tüm müşteri ihtiyaçları gözlemlenerek 1,8 milyon müşterimizin her biri için kendine ait bir banka şubesi yaratabilmeyi amaçladı, Bunun için kişiselleştirilmiş ve müşterilerin kendi finansallarını şeffaflıkla yönetebilmelerini amaçlayan yeni internet platformu 2011 Mayıs sonunda açıldı,
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?