Öncelik ciro mu kâr mı?

Ciro mu yoksa kârlılık mı önemli? Şirketler cephesinde bu soruların yanıtlarını araştırdık.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Öncelik ciro mu kâr mı?
Cirosal büyümeye mi, kârdaki büyümeye mi öncelik vermeli? Hiç kuşkusuz ikisi de çok önemli. Ancak dönem dönem şirketlerin hedefinde, bu iki kriterden biri, daha çok öne çıkıyor. Geçtiğimiz yıllarda açık ara “kâr” öndeydi. Ancak 2013’e, ciro bazlı büyüme hedefleri damgasını vuruyor. 42 büyük grup ve şirketten 30’u, 2013’te cirosal büyümeye öncelik verdiğini açıklıyor. Bu şirketler ölçek ekonomisinden faydalanmak, pazarda söz sahibi olmak, pazar payını korumak gibi nedenlerle ciroya odaklanıyor. Cirosal büyümenin kârı da peşinden getireceğine inanıyorlar.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
2012'de Türkiye'nin en büyük 500 şirketinden neredeyse yarısı, çift haneli büyüyerek yılı kapattı. Bu tablo, 2013’te de devam ediyor. 2013, şirketlerin cirosal bazda büyümelerine hız verdiği bir yıl oldu. Yaptığımız araştırma da bu gerçeği gözler önüne seriyor. Araştırmamıza katılan 42 grup ve şirketten 30’u, 2013’te ciroda büyümeye  2012 öncelik verdiğini açıklıyor. Sadece 12 şirket odağında kârın olduğunu söylüyor.


Şirketler cephesinde “kârın” yerini cironun almasında ise ekonomik gerçekler etkili oluyor. Yeditepe Üniversitesi İşletme Bölümü Başkan Yardımcısı Yrd. Doç. Dr. Elif Yolbulan Okan da bu gerçeğe dikkat çekiyor. Okan, “Aslında şirketler için ekonomik daralmalarda kâr, ekonomik büyüme dönemlerinde ise ciro hedefi önceliklidir. Ekonomik büyüme döneminde artan cironun kârlılığı da beraberinde getirebileceği düşünülürken ekonominin daraldığı dönemlerde ise ciro düşeceğinden kâr marjı odaklılık gündeme gelir” diye değerlendiriyor. Peki, ciroya odaklananlar hedeflerine ulaşabilecek mi? Hedeflerine ulaşmak için nasıl bir strateji izleyecekler? Neden ciroya odaklandılar? Kâra odaklananlar için tek başına kâr yeterli mi? Bu dönemsel bir strateji mi? Kârlı büyümek için ne yapıyorlar? Şirketler cephesinde bu soruların yanıtlarını araştırdık. İşte sonuçlar...

NEDEN CİRO DİYORLAR?
Aralarında Boyner Holding, JTI, Hayat Kimya, Assan Alüminyum gibi devlerin de olduğu 30 şirket, 2013’te ciroya odaklandı. Bu şirketler için ciroyu büyütmek, kâr ve diğer performans göstergelerinin önüne geçti. 2013’te ciroya odaklananlar arasında yer alan Altınbaş’ın yönetim kurulu başkanı İmam Altınbaş, altın alış satışı arasındaki süreyi kısaltarak, altın kur değişiklerinden oluşacak zararı en aza indirgemek için ciroyu büyütmeye odaklandığını söylüyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz