Pay kaybında kritik eşik

2015 rekabetin yoğun, satışların yavaş, kâr marjlarının eridiği ve tahsilat sorunlarıyla anılacak bir yıl olmaya doğru gidiyor. Yılın ilk 6 ayı tüketici talebinin ve güveninin negatif görünümüyle geçti. Bu kritik ortamda pazarın kazananları ise pay kaybetmeden yoluna devam edenler olacak gibi görünüyor. Ancak pazar payını korumak hiç kolay değil… Bazı sektörlerde durum daha da kırılgan… Hatta sigorta, ev tekstili, otomotiv, beyaz eşya gibi sektörlerde yüzde 1 ila 2 arasında pazar payı kaybı şirketlerin tehlike sınırına ulaştığını gösteriyor. 19 farklı sektörde pazar payı kaybında tehlike eşiğini araştırdık. Tehlike eşiği sektörden sektöre değişiyor. Cep telefonu ve televizyonda eşik en fazla 5 puan iken otomotiv ve gıda perakendeciliğinde 1 puan…

11.09.2015 11:26:400
Paylaş Tweet Paylaş
Pay kaybında kritik eşik

3 SEKTÖRDE KAYIP HARİTASI
ALİHAN HOTİÇ / HOTİÇ CEO’SU
CİDDİ OYNAMALAR OLABİLİR

 Ayakkabı sektöründe bazı markaların çıkışta bazı markaların inişte olduğunu görüyoruz. Perakende gibi rekabetin yoğun olduğu sektörlerde pazar paylarında ciddi oynamalar olabiliyor. Bir yılda olabilecek oynama birkaç puan iken beş yıllık periyotta bu oynamalar çok daha ciddi olabiliyor. 

NUSRET KAYHAN APAYDIN / VİKO CEO’SU
YÜZDE 1-3 ARASI NORMAL

Özellikle anahtar priz pazarında yıldan yıla yüzde 1-3 arası pazar payı değişimi normal kabul edilebilir. Ancak bizim için “core business” olan yüzde 50’nin üzerinde payımız olan bu alanda yüzde 1 pazar payı kaybını dahi yaşamak istemeyiz. Hedefimiz pazar payımızı korumak ve artırarak yüzde 55 seviyelerine getirmek. Bunun için her mali yıl başında kanal ve ürün grubu bazlı hedeflerimizi, pazarlama stratejilerimizi belirler ve farklı dönemlerde farklı aksiyonlarla pazarın dinamiklerini sürekli elimizde tutmayı amaçlarız. 

ÇİĞDEM TÜZÜNER SERİM / PVM SAKIZ KIDEMLİ MARKA MÜDÜRÜ
RAF PAYIMIZI ARTIRACAĞIZ

Yıl içinde ay bazında analiz ettiğimizde 1-1,5 puanlık oynamalar normal sayılırken, 1,5 puanın üzerindeki kayıp dikkat edilmesi gereken noktaların olduğunun sinyallerini veriyor. Bu yüzden bulunduğumuz hem şeker hem sakızda pazar payı kaybetmemek için öncelikle her zaman tüketicinin göz önünde olup, tutarlı bir pazarlama iletişimi yürütüyoruz. Satış noktalarında doğru ve uygun ürünü yerleştirip, raf payımızı artırmayı hedefliyoruz.

"PAY KAYBETMEK KAÇINILMAZ OLABİLİR"
MEHMET SONGÖR / MAKROMARKET GENEL MÜDÜRÜ
SÜREKLİ KÜÇÜLÜYOR

Sektöre sürekli yeni markaların, uluslararası devlerin girmesi ve mevcut markaların sürekli büyüme çabası doğal olarak pazar paylarını küçültüyor. Son yıllarda bu durum daha da sıkıntılı hale geldi. Pazar payı kaybetmek kulağa hoş gelmese de kaçınılmaz olabiliyor.
NORMALLEŞTİ
Günümüzde markaların kendi payı içinde yıllık yüzde 0,5’e kadar pazar kaybı yaşaması normal görülebillir. Beş yıl öncesinde pazar payı kaybetmek normal görülen bir şey değildi. Pazar payını büyütmek daha normal algılanırdı. Kendi şirketimiz açısından pay kaybetmeyi normal karşılamadığımız gibi olağanüstü bir durum olarak değerlendirmekteyiz.
KÖTÜ SONUN HABERCİSİ
 Makro olarak, bu günlere yılda ortalama yüzde 20’ler düzeyinde büyüyerek geldik. Pazar kaybını önlemek için sürekli iş geliştirmeye dönük çalışmalar yapıyoruz. Piyasayı iyi okumaya ve iyi rekabet etmeye çalışıyoruz. Verimliliği göz ardı etmeden büyüme fırsatlarını değerlendiriyoruz. Pazar kaybı sürekli hale gelirse maalesef bu kötü sonun habercisi demektir. Sektörümüzde sürekli pazar kaybeden markalar olduğu gibi dönem dönem kaybedenler de olmakta. Buna karşın çok iyi artışlar yapanlar da oluyor. Bu konuda sektörümüz çok dinamik.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz