Ancak katılımcıların yüzde 92,2’si mevcut logolarının markalarını
gerçekten iyi temsil ettiğine inanıyor ve sadece yüzde 6,5’i önümüzdeki 5
yıl içinde logolarını değiştirmeyi planladıklarını söylüyor. Yüzde
48,4’ü ise logolarını önümüzdeki 5 yıl içinde değiştirip değiştirmemek
konusunda “Henüz belli değil” yanıtını veriyor.
NEDEN YENİLİYORLAR?
Peki şirketler neden logolarını değiştiriyor? Uzmanlara göre öncelikle
şirket, sunduğu değerleri değiştiriyor veya yeni değerler sunuyorsa
böyle bir değişime ihtiyaç duyabiliyor. Şirketin isminin, hedef
kitlesinin veya teknolojisinin değişmesi de logonun yenilenmesini
gerektirebiliyor. Logonun başka bir logoyla benzeşmesi, şirket
birleşmeleri veya logonun uzun yıllar kullanmaktan demodeleşmesi gibi
nedenlerde logonun yenilenmesi gündeme gelebiliyor. Bunlar, değişikliğin
rasyonel nedenleri olarak öne çıkıyor.
Bir de değişimin “irrasyonel” nedeni var. Marka danışmanı Al Ries’in
bazı zamanlarda değişim, egosantrik yöneticilerin sadece kendi güçlerini
şirket üzerinde sergileme isteklerinden de kaynaklanabiliyor. Bu gibi
durumlarda değişimin arkasında güçlü bir neden ya da ihtiyaç aramaya
gerek olmayabilir. Capital’in anketinde ise katılımcıların yüzde 31,7’si
ilk sıraya, “Eski logonun şirketin yeni dönem vizyonu ve stratejisiyle
uyuşmaması” gerekçesini koyuyor. İkinci sıradaki nedense “Daha genç ve
dinamik bir imaj ihtiyacı” olarak karşımıza çıkıyor. Ardından ise şu
nedenler öne çıkıyor: “Kurumsal kimlik değişimi” ve “logonun şirket
kültürünü yeterince iyi temsil edememesi”...
EN BEĞENİLEN LOGO
CMO’lar arasında yapılan anketten, ortalama 82 puanla “en çok beğenilen
yeni logo” olarak TTNET ön çıktı. TTNET’in değişim öyküsü, aslında
yenileme için en geçerli nedenlerden biri olarak gösterilen “logo
benzerliğinden” yola çıkıyor. İnternet servis sağlayıcısı TTNet, 3
yıllık logosunu, 2009’da renkleri Türk Telekom’un logosundaki renklerle
çok benzeştiği için değiştirme yoluna gitti. TTNET, 2009’da değişikliği
duyurduğunda, yeni logonun “dinamik ve müşteri odaklı yeni hizmet
anlayışını” ifade ettiğini belirtmişti. Marka 4 yıl sonra logonun
hedefledikleri amaca ulaşmasından ve beğenilmesinden memnun... TTNET
Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı N. Mert Başar, bu konuda şöyle
konuşuyor:
“Türkiye’nin en büyük internet şirketi TTNET olarak müşterilerimizin
hayatına daha fazla değer katmak için çalışıyoruz. Müşteri odaklı
yaklaşımımız, bu vizyonumuzu gerçekleştirmemizde son derece önemli bir
rol oynuyor. Mevcut logomuz da bu vizyonumuzu yansıtıyor. Sonuçta bunu
başardığımızı, yeni logomuzun beğenildiğini görmekten memnuniyet
duyuyoruz.”