Yerel yeteneğe global takip

Son 5 yılda Bosch Türkiye’den 218, ING Türkiye’den 154, Unilever Türkiye’den 132, P&G Türkiye’den 120, Hayat’tan 73 kişi global şirketlere transfer oldu...

7.11.2024 17:18:350
Paylaş Tweet Paylaş
Yerel yeteneğe global takip

Özlem Aydın Ayvacı

[email protected]

Bu transferlerin çoğunun lider roller için olması dikkat çekici. Kısaca Türkiye’den dünyanın çeşitli bölgelerine artan oranda bir yetenek transferi söz konusu. Uzmanlara göre Türk liderleri global şirketler için çekici kılan konu, volatil piyasalardaki yönetim kabiliyetleri. Türk yetenekler ise daha iyi yaşam standartlarının yanında oranları 2 ila 5 kat arasında olan maaş farklarını cezbedici buluyor.

Küresel işe alım çözümleri şirketi GoGlobal’e göre Türkiye, 33 milyonu aşkın çalışanıyla Avrupa ülkeleri arasında en büyük yetenek havuzuna sahip. Bu durum da Türkiye’nin global şirketler için verimli ve maliyet etkin küresel bir merkez görevi görmesine neden oluyor. Öyle ki son yıllarda yurt dışına giden pek çok Türk çalışan mevcut. Bunların büyük bir çoğunluğunun C seviye olarak yurt dışına gitmesi dikkat çekici. Kariyerini Londra’da sürdüren Egon Zehnder Kıdemli Ortağı Tankut Şensürücü’ye göre global Türk liderler, dünyanın giderek artan kaotik şartlarında belirsizlikten anlam çıkarma yetenekleriyle ön plana çıkıyor. Hedefe kararlılıkla ve yılmadan yürüme konusunda diğer liderlerden pozitif ayrışıyorlar. Türk liderlerin çabuk karar alma ve aksiyona geçme konusunda daha cesur, sonuca ulaşma konusunda daha kararlı olabildiğine dikkat çeken Şensürücü, “Bir liderin yarattığı farkı, Rolls-Royce’ta Tufan Erginbilgiç’in liderliğinde sadece son bir yılda yaratılan 20 milyar dolarlık değer artışından açıkça görebiliriz. Rolls-Royce’un değeri tarihinde ilk defa bu kadar kısa sürede 3 katın üzerinde arttı” diyor. Peki Türk yeteneklere en çok talep dünyanın hangi bölgelerinden geliyor? Tankut Şensürücü, Türkiye’ye benzer, yani hızlı büyüme vaat eden, ekonomik rüzgarların yönünün sıkça değiştiği, sonuç almanın çok çaba gerektirdiği pazarları işaret ediyor. Türk liderlerin Batı Avrupa, Amerika gibi gelişmiş pazarlara geçişinin deneyim zenginliği yaratmasının yanında kariyer yolculuğunda bir olgunluk aşaması anlamına geldiğini de sözlerine ekliyor. 

EKONOMİ ETKİSİ

Türkiye’den son 5 yılda yaklaşık 550 bin kişi göç etti. Yıllık ortalama göç eden sayısının 100 bin barajını aşmasıyla bir yetenek göçünden de bahsedilmeye başlandı. Burada özellikle C seviye rollerde Türkiye’ye göre 2 ila 5 kat daha fazla ücret kazanma K fırsatı ve daha iyi yaşam koşulları cezbedici olarak öne çıkıyor. Egon Zehnder Kıdemli Ortağı Murat Yeşildere, “Her şey 2015 sonrasında değişti. 2016’da 69 bin Türk yurt dışına göç etti. 2017’de göç edenlerin sayısı 113 bin oldu. 2021’deyse 103 bin kişi yurt dışına göç etti. TÜİK’in açıkladığı verilere göre 2022’de Türkiye’den 139 bin 531 Türk vatandaşı yurt dışına göç etmiş. Bu da yaklaşık yüzde 34’lük artış olduğunu gösteriyor” diyor. Yeşildere, bireysel gelir-gider dengesinin bozulmasının, yüksek enflasyonla hayatı yönetmenin zorlaşmasının yetenek göçünün artış nedenlerinden biri olduğuna dikkat çekiyor ve “Son 7-8 yılın istatistiklerine göre yurt dışına göç en çok 18-30 yaş arasındaki gençlerde gerçekleşiyor. İkinci grupta 30’lu yaşların sonundan 50’li yaşların başına kadar olanlar yer alıyor. Bu grubun yurt dışına göç etmesindeki önemli sebepler olarak ‘gelecek endişesi’ ve ‘ekonomik kaygılar’ öne çıkıyor. Yaptıkları işin karşılığını yurt dışında ulaşabilecekleri fırsatların getirisiyle mukayese ediyorlar. Çünkü özellikle profesyonellerin yarattıkları değer ve yönettikleri işler açısından Türkiye’de orta ve üst düzey yönetici düzeyinde ücretler, son dönemde reel anlamda geri gitti” diyor. 

ÜCRET FARKI 

Peki, nasıl bir ücret farkından bahsediliyor? Gilda&Partners kurucusu Jilda Bal, Türkiye’deki yöneticilerin maaşlarıyla yurt dışındaki yöneticilerin maaşları arasında 2 ila 5 kat arasında bir fark bulunduğuna dikkat çekiyor ve “Bu fark, ülkenin ekonomik durumu, yaşam maliyeti, şirketlerin global piyasalardaki konumu ve kişinin sorumluluk alanına bağlı olarak değişiyor” diyor. Wyser İş Birim Direktörü İpek Yerli Çıtır, “Pandemi döneminde döviz üzerinden maaş alıp, bordrosu farklı bir ülkede raporlama yapmaya başlayan profesyoneller oldu. Geçtiğimiz yıl yaşadığımız deprem sonrasındaysa kişiler önceki dönemlere göre daha fazla fiziki göç yapmaya başladı. Yaşamayı planladıkları ülke dinamiklerini araştırarak kendi yaşam standartlarını sürdürebilecekleri noktaları önceliklendiriyorlar. Maaşı tek kriter olarak düşünmüyorlar” diyor. MediaMarkt Türkiye, özellikle Almanya için tam bir yetenek havuzu. Almanya’nın koşullarının iyi olması Türkler için Almanya’yı en gözde ülkelerden biri yapıyor. MediaMarkt Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Seçil Namruk, MediaMarkt Türkiye’nin başarılı bir ekibe sahip olması nedeniyle yurt dışında tercih edildiğini anlatıyor ve “Burada, işine sahip çıkan ve yenilik katan, inovatif ve stratejik bakış açısına sahip bir ekibin bulunması, diğer ülkeler nezdinde çalışanlarımızı daha tercih edilebilir kılıyor” diyor. Tchibo da Almanya’da operasyonu güçlü bir şirket. Tchibo Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Pınar Sürmeli Karakadılar da “Türkiye Tchibo’dan giden arkadaşlarımız şirket dinamiklerine, şirket içi uygulamalara, iş yapış süreçlerine zaten hakim oldukları için global entegrasyonları daha hızlı ve etkili oluyor” diyor. 

YETENEK İHRACINDA LİDERLER

Türkiye’deki çok uluslu şirketler yetenek ihracatında oldukça başarılı. Araştırmamıza katılanlar arasında zirvede Bosch yer alıyor. Bosch Türkiye, Orta Doğu ve Afrika İnsan Kaynakları Direktörü Umut Güvenç Sonnenberg, son 5 yılda 218 çalışma arkadaşlarını yurt dışındaki Bosch lokasyonlarında görevlendirdiklerini söylüyor ve şöyle anlatıyor: “Çalışma arkadaşlarımızın yüzde 31’i lider konumundayken, sadece bu yıl yurt dışında görevlendirilen liderlerin oranı yüzde 44 oldu. Yine 2024 yılı yurt dışı görevlendirme oranlarımız yüzde 31’i lider pozisyonu hariç beyaz yaka ve yüzde 25 mavi yaka olarak ön plana çıkıyor. Bosch çalışanları, yurt dışındaki Bosch lokasyonlarında yoğunluklu olarak mühendislik pozisyonlarında görev alıyor. Türkler yetkinlikleri, motivasyonları, çalışkanlıkları, esneklikleri ve işlerine tutkuyla bağlı olmalarıyla öne çıkıyor” ING Türkiye, yurt dışına en fazla çalışan gönderen ikinci çok uluslu şirket. ING Türkiye İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Hale Ökmen Ataklı, şöyle anlatıyor: “ING Türkiye bir yetenek havuzu ve birçok çalışanımız globalde yeni sorumluluklar üstleniyor. Şu anda 20’den fazla liderimiz globalde üst düzey yöneticilik görevlerinde yer alıyor. Uluslararası görevler, kazandırdığı tecrübe nedeniyle büyük önem taşıyor ve ING Türkiye çalışanlarına globaldeki fırsatlardan yararlanma olanağı sunuyoruz. Son 5 yılda ING Türkiye’den 154 çalışanımız ING Global’de yeni roller edindi.” Novartis Türkiye İnsan ve Organizasyon Direktörü Özlem Sökmen, son beş yılda yurt dışına 38 çalışanı gönderdiklerini söylüyor ve “Novartis bünyesinde uluslararası rollere beyaz yakalı transferi daha ağırlıkta” diyor. Borusan Boru İnsan, Kurumsal Gelişim, Çevre ve Sürdürülebilirlik Genel Müdür Yardımcısı Nihan Alhan, son 5 yılda 54 çalışanlarını yurt dışına gönderdiklerini söylüyor ve şöyle devam ediyor: “Global bakış açısıyla sektör içerisinde yetiştirdiğimiz ve konusunda uzmanlaşmış çalışma arkadaşlarımızı hem kendilerine yeni kariyer fırsatı sunmak hem burada kazanılan bilgi ve deneyimi ihtiyaç duyulan lokasyonlarımızda yaygınlaştırmak adına transferler gerçekleştiriyoruz. Böylece merkezi Türkiye olan şirketimizin sahip olduğu temel değer ve prensipleri de diğer lokasyonlara taşımış ve kültürümüzü yaşatmayı sürekli kılmış oluyoruz.” 

ÖNE ÇIKARAN ÖZELLİKLER

Türk yetenekleri globalde öne çıkaran pek çok özellikleri var. Değişime hızlı uyum sağlama bunların en öne çıkanlarından. Prometeon Türkiye, AFME, Rusya, CIS CEO’su Gökçe Şenocak, “Kriz yönetimi tecrübesi, sonuç odaklı bakış açısı, uzun soluklu çalışabilme ve hızlı karar alabilme Türkleri öne çıkarıyor” diyor. Şenocak ayrıca “Türk yöneticiler Doğu ve Batı kültürleri arasında köprü kurma yeteneğine daha fazla sahip. Bu da kültürler arası anlayışla uyum sağlamayı beraberinde getiriyor. İletişim ve empati becerileriyle ön plana çıkıyorlar” diye devam ediyor. Boehringer Ingelheim Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Özlem Kar, “Yurt dışı merkezli rollerde görev alan arkadaşlarımız da odağına yaratıcılık ve gelişimi alırken aynı zamanda yenilikleri benimseme, fark yaratma, yetenekli ve başarılı olma özelliklerinin yanı sıra güçlü motivasyonları ve duygusal zekalarıyla öne çıkıyorlar” diyor. BAT Türkiye, Bulgaristan ve Kuzey Kıbrıs Yetenek, Kültür ve Kapsayıcılık Direktörü Güliz Dalaman Yakmacı, son 5 yılda 61 Türk beyaz yaka çalışanlarının yurt dışında 15 farklı ülke ve bölgede liderlik görevi üstlendiğini söylüyor. Yakmacı, “Farklı koşullara hızla adapte olabilmemiz, konfor alanımızdan çıkmaktan çekinmememiz, pratik ve sonuç odaklı olmamızın yanı sıra çalışkanlığımız Türk yeteneklerin globalde ön plana çıkmasını sağlıyor” diyor. DHL Express Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Müge Arslan, son 5 yılda globale yapılan atamalarının yüzde 20’sinin üst yönetim pozisyonlarında gerçekleştiğini söylüyor. DHL Avrupa için Türkiye’nin önemli bir havuz olduğunu anlatan Arslan, “İyi eğitimli, nitelikli çalışan sayısı yüksek bir iş gücüne sahibiz. Değişimlere hızlı uyum sağlıyoruz. Çözüm odaklı ve esnek çalışma koşullarına uyum sağlama kabiliyetimiz yüksek. Bu özellikler de globalde tercih edilmemizde etkili oluyor” diyor. 

TÜRK ŞİRKETLER GLOBALLEŞİRKEN

Türk yeteneklerin yurt dışına ihracında diğer aktörlerse globalleşen Türk şirketleri. Bu şirketlerden biri olan Çelebi Havacılık, Hindistan, Almanya, Macaristan, Tanzanya ve Endonezya gibi ülkelerde aktif bir şekilde faaliyet gösteriyor. Şirket, son 5 yılda 32 ofis çalışanını yurt dışına gönderdi. Çelebi Havacılık Global İK Direktörü Adem Göker Kara,“Çalışanlarımızın global deneyim kazanmasının ve şirketimizin farklı coğrafyalardaki faaliyetlerine katkıda bulunmasının hem bireysel kariyer gelişimlerini desteklediğini hem Çelebi Havacılık’ın uluslararası arenada daha güçlü bir konumda olmasını sağladığını düşünüyoruz. Transferlerimizin yüzde 40’ı direktör ve üzeri pozisyonlarda gerçekleştirildi” diyor. Otokoç Otomotiv Şirket Lideri İnan Ekici, araç kiralama operasyonlarıyla yurt dışında Yunanistan, Azerbaycan, Macaristan, Gürcistan, Kazakistan, Ukrayna, Kuzey Kıbrıs ve Kuzey Irak olmak üzere toplam 9 ülkede ve 315 noktada olduklarını belirtiyor. Ekici, “Yurt dışındaki toplam 692 kişilik ekip içinde Türkiye’den giden 11 çalışanımız bulunuyor. Bunların 5’i son 5 yılda gönderildi. Sadece operasyon ve finansal liderlik rollerimiz için yurt dışına atamalarımız söz konusu” diyor. Sarkuysan Başkanı Hayrettin Çaycı, ABD ve Bulgaristan’daki operasyonlarına son 5 yılda 15 beyaz, 18 mavi yaka çalışan gönderdiklerini belirtiyor. Çaycı, “Türkiye’den özellikle üst kademe ve kendi teknolojimize sahip kilit teknik eleman gönderiyoruz. Zira yurt dışında prosesimize sahip teknik eleman temini oldukça zor” diye anlatıyor. Nobel İlaç İnsan Kaynakları Direktörü Emre Vural ise yurt dışında Kazakistan ve Özbekistan’da üretim ve Ar-Ge tesislerinin olduğunu söylüyor. Orta Asya’dan Avrupa kıtasına kadar 24 ülkede şirket ve temsilcilik yapılanmalarının olduğunu, 50’den fazla ülkeye kendi markalarıyla ilaç ihraç ettiklerini belirten Vural, “Genel stratejimiz bulunduğumuz ülkelerin yerel yetenekleriyle ilerlemek yönünde. Ancak Nobel kültürünün ve iş süreçlerinin inşası için Türkiye’den söz konusu ülkelere yönetici ve mühendis transferi yapıyoruz” diyor. AbbVie Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Dilek Gündüz ise “Bugüne kadar 20 çalışanımız Avrupa, Amerika gibi farklı bölgelere uzman ya da yönetici pozisyonlarında geçiş yaptı. Bu çalışanlarımızın yüzde 60’ı halen liderlik pozisyonlarında çalışmalarını sürdürüyor” diyor. 

PERAKENDECİ ATAĞI 

Yurt dışında temsil edilen pek çok Türk perakende markası var. Bu perakende atağı aynı zamanda bir yetenek transferini de başlatmış durumda. Örneğin Doğanlar Mobilya Grubu CEO’su Mustafa Karamemiş, son 5 yıl içinde 10 çalışanlarını yurt dışına gönderdiklerini söylüyor ve çalışanlarını globaldeki operasyonlarına gönderme nedenlerini şöyle anlatıyor: “Öncelikle stratejik bilgi ve deneyim transferi çatısı altında farklı iş pozisyonlarımız planlandı. Bu kapsamda, Türkiye operasyonlarımızda kazanılan deneyim ve bilgi birikimini, yurt dışındaki operasyonlarımıza aktararak global stratejilerimizin etkin bir şekilde uygulanmasını sağladık.” Colins Global İnsan Kaynakları Operasyonları Grup Müdürü Burak Sezer, global bir şirket vizyonuyla hareket ettiklerini belirtiyor. Son 5 yılda 24 çalışanlarını yurt dışında görevlendirdiklerini söyleyen Sezer, “Bu sayede farklı ülkelerin ve farklı kültürlerin iş yapış yöntemleriyle ilgili ‘know how’a sahip oluyoruz” diyor. Atasun Optik İnsan ve Kültür Direktörü Deniz Atik, “Türk yöneticilerin global alanda artan değeri onların esneklik, iletişim becerisi, başarı odaklılık, yüksek adaptasyon yeteneği, belirsizlikleri yönetme kabiliyeti gibi özelliklerinden kaynaklanıyor” diyor.


“YURT DIŞINA GİDENLERİN YÜZDE 74’Ü LİDER”
BURCU CANTEKİNLER KOÇ UNILEVER TÜRKİYE, İRAN VE ORTA ASYA’DAN SORUMLU İK DİREKTÖRÜ

“TÜRKİYE BİR ÜS OLDU” 
Unilever Türkiye, uzun yıllardır Unilever için bir yetenek üssü konumunda. Son 5 yılda bu konumumuz daha da güçlendi. 16 liderimizi direktör ve yönetim kurulu üyesi seviyesindeki küresel rollere göndererek toplamda 132 Türk yeteneğimizi Unilever’in küresel yetenek havuzuna kazandırdık. Böylece yurt dışı rollerde çalışan toplam Türk çalışan sayısı 269’a ulaştı.

YILMAZLIK VE ÇEVİKLİK Yurt dışına gönderdiğimiz Türk yeteneklerin yüzde 74’ü yönetici ve lider pozisyonlarında görev yapıyor ve bu da Türkiye’nin Unilever’e donanımlı yetenekler kazandıran bir ülke olduğunun en büyük kanıtı. Türklerin globalde tercih edilmelerinin elbette birçok nedeni var. Ancak global ofislerdeki akranlarımızın ve liderlerin Türk yeteneklerden bahsederken en öne çıkardığı kelimeler şöyle: Çalışkanlık, yılmazlık, değişime çabuk adapte olabilme, yüksek iş etiği, çeviklik, bilgiye ve öğrenmeye her daim açık olmak.



“KÜLTÜRÜMÜZÜ GLOBALE YAYIYORUZ”
METE BUYURGAN ÜLKER CEO’SU

BİLGİ VE DENEYİM TRANSFER
İ pladis Türkiye ve Ülker olarak son 5 yıl içinde 32 çalışma arkadaşımızı İngiltere ve Romanya başta olmak üzere dünyanın dört bir yanındaki ofislerimize transfer ettik. Şirketimizde “bilgi ve deneyim transferi” DNA’mıza işlemiş durumda. Henüz global bir şirket çatısı altında değilken bile şu an hala sürdürdüğümüz fonksiyonlar arası geçişi teşvik ediyorduk. Global bir yapıya dönüştükten sonra da bilgi ve tecrübe paylaşımına dayalı bakış açımızı genişleterek, farklı ülkelerdeki ofislerimize kıymetli transferler yaptık.

KAZAN KAZAN YAKLAŞIMI 
Desteklediğimiz yetenek transferine; üretim operatöründen CMO’ya, yönetici seviyesinden CFO’ya kadar pek çok örnek verebilirim. Şirket kültürümüzün arkadaşlarımızın uzmanlık ve bilgi birikimleriyle birleştirilip global çapta yayılmasını değerli buluyorum. Sadece bölgesel değil, dünya çapında başarı hedeflediğimiz için dünyanın neresinde olursa olsun, kurum içinde bilgi ve deneyim transferi bizim için her açıdan “kazan-kazan” yaklaşımıdır. Bu nedenle farklı lokasyonlara transfer olan arkadaşlarımızı, global çapta ve organizasyonel bir kazanım olarak görüyoruz.



“P&G MEZUNLARI GLOBALDE EN TEPEDE”
MISRA MERİÇTEN P&G TÜRKİYE, KAFKASYA VE ORTA ASYA YÖNETİM KURULU ÜYESİ VE KIDEMLİ İNSAN KAYNAKLARI DİREKTÖRÜ

GİDENLERİN BAŞARISI 
P&G Türkiye olarak çalışanlarımıza, P&G’nin diğer ülkelerdeki operasyonlarında görev almaları için fırsatlar tanıyoruz. Gidenlerin başarısı yenilerinin gönderilmesini tetikliyor. Türkiye organizasyonumuzun yetiştirdiği yetenekler P&G’nin diğer ülkelerdeki operasyonlarında en tercih edilen adaylardan. Birçok çalışanımız faaliyet gösterdiğimiz diğer ülkelerde çalışarak ya da Türkiye ofisimizde bölgesel veya global roller üstlenerek uluslararası çalışma tecrübesi kazanıyor. Japonya’ya kadar pek çok ülkeye Türkiye’den çalışan gönderdik.

“ÖĞRENDİKLERİNİ DÜNYAYA TAŞIYORLAR” Arkadaşlarımız P&G Türkiye’de öğrendiklerini tüm dünyaya taşıyorlar. Kendi liderlerimizi içeriden yetiştirmeyi ilke edinen şirket kültürümüz kapsamında, genel merkez ofisimizde çalışan kişi sayısına oranla yüzde 40’tan fazlası da yurt dışında farklı P&G lokasyonlarında çalışarak ülkemizi en iyi şekilde temsil ediyor. Bu oranın içerisinde 120’den fazla çalışanımız mevcut. Yurt dışında ülkemizi temsil eden liderlerimiz pazarlama, finans, İK, hukuk, üretim, satış, Ar-Ge gibi farklı departmanlarda kıdemli müdür, direktör, başkan yardımcısı gibi üst düzey pozisyonlarda görev üstleniyor. 30’dan fazla P&G mezunumuz da şu an dünyaca ünlü şirketlerde üst düzey pozisyonlarda yer alıyor.



“GLOBALLEŞME YOLUNDA HIZLA İLERLİYORUZ”
ALPER TOKALP HAYAT GLOBAL İNSAN KAYNAKLARI DİREKTÖRÜ

73 ÇALIŞAN YURT DIŞINDA
Hayat olarak bugün, 8 ülkede 24 üretim tesisiyle globalleşme yolunda hızla ilerliyoruz. 100’den fazla ülkede tüketicilerle buluşuyoruz. Temmuz 2024 itibarıyla toplamda 73 çalışanımız yurt dışında çeşitli pozisyonlarda görev alıyor. Bu çalışanlarımızın yüzde 80’e yakını beyaz yakalılardan oluşuyor. Uluslararası deneyim kazanmak isteyen herkese önemli fırsatlar sunmaya devam ediyoruz.

FARKLI FONKSİYONLAR VE ROLLER Yurt dışına gönderdiğimiz çalışanlarımız, üretim, bakım, kalite, finans, pazarlama, satış gibi farklı fonksiyonlarda farklı rollerde yer alıyorlar. Ayrıca, bazı ülkelerde ülke genel müdürü olarak görev alan liderlerimiz mevcut. Yurt dışındaki ekip arkadaşlarımız, iletişimi kuvvetli ve empati yapabilen, değişime kolay uyum sağlayan, yenilikçi, duygusal dayanıklılığı yüksek, problem çözme ve karar verme yetkinliklerine sahip bireylerden oluşuyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz