"20 Yeni Ceo’nun Zor Ajandası"

Bu yıl şirketlerin tepe noktasında çok önemli değişimler, transferler ve atamalar gerçekleşti. Ülker, Eti, Cisco, Sabancı Holding, Nokia, Yapı Kredi Koray gibi Türkiye’nin en önemli şirketlerinin g...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
20 Yeni Ceo’nun Zor Ajandası

Bu yıl şirketlerin tepe noktasında çok önemli değişimler, transferler ve atamalar gerçekleşti. Ülker, Eti, Cisco, Sabancı Holding, Nokia, Yapı Kredi Koray gibi Türkiye’nin en önemli şirketlerinin genel müdürleri değişti. Yeni genel müdürlerin ajandaları birbirinden farklı… Kimi “değişim yönetimi”ne kimi “müşteri memnuniyeti” ve “pazar payı” artırmaya odaklanacak. Aralarında kurumsallaşma, verimlilik artışı ve globalleşme hedeflerini taşıyanlar da var. Çiçeği burnunda bu yeni genel müdürlerin her birini “fiyat rekabeti ile başa çıkmak”, “lider pozisyonunu korumak” ve “memnuniyet oranlarını yükseltmek” gibi zor görevler bekliyor.

Yeni Ceo’ların Zor Görevleri

İş dünyasının zirvesinde 2006 yılında pek çok görev değişimine tanık olduk. İçlerinde bizi şaşırtanlar da oldu. Eti’yle özdeşleşen isim Cafer Fındıkoğlu sürpriz bir şekilde şirketten ayrılarak Ülker’in yeni genel müdürü oldu. Fındıkoğlu, Ülker’de değişim sürecini yönetecek. Ayrıca Türkiye’nin en büyük aile şirketlerinden biri olan Eti’de, Fındıkoğlu’nun ayrılığının ardından aile üyeleri aktif yönetimden tamamen çekilerek Eti’nin CEO’luğuna Algida’nın eski genel müdürü Hazım Ellialtı’yı getirildi.

2006 yılının önemli gelişmelerinden bir diğeri ise Sabancı Holding’in enerjiye girmesiydi. Holding bünyesinde Enerji Grubu kuruldu ve başına da Siemens’te uzun yıllar enerji üretiminde çalışan Selahattin Hakman getirildi. Sigorta sektörü de hareketliydi. Anadolu Sigorta’nın ve Garanti Emeklilik’in genel müdürleri değişti. Mustafa Su Anadolu Sigorta’nın, Erhan Adalı ise Garanti Emeklilik’in başına atandı.

Yeni görevlerine alışma, şirketi tanıma sürecini yaşayan yeni genel müdürlerin ajandası oldukça yoğun. İşleri ise hiç kolay değil. Hepsi şirketlerini hedeflerine ulaştırmaya çalışacak. Yeni CEO ve genel müdürler en zor görevlerini ise değişimi yönetmek, kurumsallaşmayı gerçekleştirmek, konumlarını güçlendirmek ve rekabeti fiyatın dışına çekmek olarak özetliyorlar. Capital, 2006’da göreve gelen Türkiye’nin en önemli yeni yöneticilerinin ajandasını araştırdı.

Ülker’de Değişimi Yönetecek
Cafer Fındıkoğlu’nun Eti’den Ülker’e geçişi yılın en önemli transferiydi. Ülker Grubu’nun ilk şirketi olan Ülker Gıda AŞ’nin yeni genel müdürü olarak Fındıkoğlu, ajandasının ilk maddesinin “durum analizi” olduğunu ifade ediyor. Durum analizi ise çalışanların nitelikleri ve iş yapış biçimlerinden iş süreçlerine, şirketin fiziksel değerlerini tanımadan ürünleri her boyutuyla analiz etmeye ve girdiler ile bunların tedarikçilerinin özelliklerini kavramaya kadar her şeyi içeriyor. Fındıkoğlu, diğer yandan grubun vizyonu ve misyonu doğrultusundaki politika ve stratejilerinin uygulama sürecini anlamaya çalışıyor. Fındıkoğlu “Diğer grup içi şirketler ve birimlerle olan etkileşimlerimizin analizi ve her yönüyle algılanıp değerlendirilmesi de çok önemli bir konu. Bu da ajandamızda bulunuyor” diye konuşuyor.

Şirketlere dışarıdan katılan yöneticiler açısından örgüt kültürü büyük önem taşır. Bu kültürün anlaşılması Ülker’in yeni genel müdürünün ajandasında önemli bir yer tutuyor. Fındıkoğlu, öncelikli hedefinin, analizleri sonunda ortaya çıkacak ihtiyaçlar doğrultusunda değişim sürecini yönetmek olduğunu açıklıyor ve ekliyor: “En fazla zamanımı ise değişimin yönetilmesi ve bunun örgüt kültürüne aşılanması alacak.”

hed

Sabancı’yı Enerji de Büyütecek
Sabancı Holding’de enerji grubu yeni oluşturuldu. Bu grubun başına ise Selahattin Hakman getirildi. Sabancı Enerji Grubu’nun hedefi, 2015 yılına kadar Türkiye’de elektrik enerjisi pazarında üretim, dağıtım ve ticaret alanlarında en az yüzde 10 paya sahip bir oyuncu olmak. Hakman’ın zor ajandasını da bu hedefe ulaşmak için gerekli projelerin oluşturulması ve hayata geçirilmesi kapsıyor. Detaylarında ise insan kaynaklarının geliştirilmesi ve iş mükemmelliği modeline uygun, verimliliği esas alan iş süreçlerinin yeni faaliyet alanlarını da kapsayacak şekilde yerleştirilmesi bulunuyor.

Hakman, grubun geleceğe yönelik bu iddialı hedeflerine ulaşmasını bir takım çalışması içinde yürütmeyi planlıyor. Hedeflerini ise “Mevcut ve geliştirmekte olduğumuz verimli enerji üretim projelerini en kısa zamanda hayata geçirerek dağıtım alanında öngörülen takvim içinde hedeflediğimiz paya ulaşmak istiyoruz. Türkiye enerji sektörüne ve tüm paydaşlarımıza değer yaratmaya başlayacağız” diyerek özetliyor.

Hakman’a karşısındaki en önemli sorunu ise şöyle tanımlıyor: “Özelleşme yolunda ilerleyen Türkiye elektrik enerjisi sektörünün bu yoldaki yapılanmasını henüz tamamlayamamış durumda.

E-Dönüşümde Liderlik Hedefi
Cisco’nun yeni genel müdürü Erkan Akdemir, çok önemli bir dönemde bu görevi üstlendi. Çünkü, aynı anda Cisco, Türkiye için iddialı planlarının olduğunu açıkladı. Dolayısıyla, Erkan Akdemir’i birçok farklı alanda çok yoğun bir gündem bekliyor. Global olarak çok başarılı bir mali yılı geride bırakan Cisco’da, özellikle ileri teknolojiler alanında çok önemli yenilikler yaşanıyor.

Akdemir’in ajandasının bir bölümünü de Türkiye’de sunmaya başladıkları yeni teknolojiler oluşturuyor. ADSL, VoIP, Kablo TV lisansları ve dijital televizyon, yani genişbant teknolojileri Akdemir’in ajandasının ilk maddelerini oluşturuyor.
Akdemir’in öncelikli hedefleri arasında ise hızlı bir e-dönüşüm sürecinden geçen Türkiye’de bu sürecin liderlerinden biri olmak bulunduğunu söylüyor ve ekliyor:

“AB üyeliği sürecinde kamudaki dönüşüm çok önemli. CNAP eğitim programlarımız ile hem bilgi çalışanları yetiştireceğiz hem de yöneticileri teknolojiyi doğru kullanmaları konusunda bilinçlendireceğiz. KOBİ’lere yönelik hükümetle birlikte geliştireceğimiz bazı projeler var.” 

Citibank’ta Mıebach’ın Gündemi
Akbank’tan yüzde 20 hisse alarak Türkiye yatırımlarını artıran Citibank’ın başına da 2006 yılında yeni bir genel müdür atandı. Citibank Genel Müdürü Michael Miebach, ajandasındaki ilk maddenin, Akbank’taki meslektaşlarıyla birlikte “stratejik ortaklığı” büyük bir başarı haline getirmek olduğuna dikkat çekiyor. Bu doğrultuda “2007’de müşterilerimiz için değer yaratarak Türkiye pazarında organik büyümeye devam edeceğiz” diyor. Şube açmaya, yeni elemanlar işe almaya, bireysel ve kurumsal müşterileri için ürün geliştirmek üzere yatırım yapmaya devam edeceklerini ifade ediyor.

Miebach’ın bir diğer önceliği ise çalışanların memnuniyetini artırmak. “Bu amaçla, çalışanlarımız ve üst yönetimimiz arasındaki iki taraflı iletişime odaklandık” diye konuşan Miebach, her ay çeşitli departmanlardaki çalışanlarıyla öğle yemeği yiyor. Miebach, Citibank Türkiye çalışanlarına ofisine randevu almadan doğrudan gelip her türlü konuyu görüşebilecekleri 2 saatini ayırıyor. İstanbul dışında çalışanlar ise aynı saatler içerisinde Miebach’ı direkt hattından arayabiliyorlar. 

Anadolu Sigorta’nın Planı
Sigorta sektörünün önemli oyuncularından Anadolu Sigorta’nın genel müdürü de değişti. Şirketin yeni genel müdürü Mustafa Su oldu. Onun ajandasının ilk maddesi ise şirketin prim üretimi konusundaki liderlik konumunu pekiştirmek.

Su, kârlılık, mali güç, öz sermaye büyüklüğü gibi alanlarda da liderliği amaçlıyor. “Ana hedefim prim üretiminde son 4 yıldır üst üste sektör lideri olan Anadolu Sigorta’yı daha da ileri götürmek. Bunun yanı sıra sigorta sektörüne de katkı sağlamak” diye konuşan Su, bu hedef dahilinde müşteri memnuniyetinin en önem verdikleri konu olduğunu ifade ediyor. Mustafa Su’nun öncelikleri arasında maliyetleri azaltma ve verimliliği artırma sürecini sürdürmek ve olgunlaştırarak dengeye getirmek de var.

Hes Verimliliği Artıracak
Hes Kablo sektörünün lideri. Şirketin yeni genel müdürü Bekir Irak, hedeflerini şöyle açıklıyor: “Tüm teknolojik yenilikleri yakından takip ederek serbest piyasa ekonomisi çerçevesinde, belli bir plan dahilinde büyüyerek, firmamızın kablo sektöründe dünya pazarlarında da söz sahibi olmasını sağlayacağız.”
Bu önemli hedef doğrultusunda Irak, ilk iş olarak 2007 yılında bakır tesisi yatırımına başlayacak ve 2008’de tesisi üretime geçirecek. Bu tesisle enerji kablosu üretiminde kapasite artışı gerçekleştirecek. Irak’ın ajandasının önemli bir diğer maddesi ise kabloda AB sürecinde giderek tüketimi artan halojenfree ve flame retardant kablolarda daha rekabetçi olmak ve bu kablonun kullanımını yaygınlaştırmak.

Uluslararası pazarda kabloda rekabet şartları göz önünde tutulduğunda Türkiye’deki enerji maliyetlerinin dezavantaj olarak karşılarına çıktığını ifade eden Irak, bu durumun kâr marjlarını düşürdüğünü ve rekabetin zor şartlarda gerçekleştiğini söylüyor. “En zor görevim bu rekabet ortamında başarmak” diyen Irak, bu zorluğu verimlilik çalışmaları ile aşacağına inanıyor.
 
İki Yeni Ceo’nun Ajandasında Ne Var?

Fortis’in Payını 2’ye Katlayacak
Geçtiğimiz mayıs ayında göreve gelen Fortis Türkiye CEO'su Yvan De Cock'un öncelikli hedefleri, Fortis’in Türkiye’deki pazar payını önümüzdeki 3 sene içinde 2 katına çıkartmak, kârlılığı kabul edilebilir seviyelerde tutmak ve riskleri yakından izlemek. Cock, nitelikli çalışanları çekmenin ve ellerinde tutmanın yakın gelecekteki en büyük zorluklardan biri olacağını söylüyor.

Söylentilerle Başa Çıkacak Kariyer.net’in yeni genel müdürü Pembe Candaner’in ajandasının ilk maddesi Kariyer.net’i güçlü bir teknoloji firması olmasının yanı sıra istihdam anlamında Türkiye’nin en zengin içerikli kariyer ve iş sitesi haline getirmek. En büyük hedefi ise kariyer.net’i uluslararası bilinen bir marka yapabilmek. Candaner, en zor görevini ise şöyle ifade ediyor: “kariyer.net’le ilgili sektörde konuşulan ve aslı olmayan konuları sonlandırmak benim en zor görevim sanırım.”

hed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eti’de Yeni Bir Dönem Başladı
Hazım Ellialtı / Eti Ceo’su

Eti’de Kurumsallaşma Adımı

Cafer Fındıkoğlu, Eti’den Ülker’e geçince daha önce Algida Türkiye Genel Müdürü olan ve burada pek çok başarıya imza atan Hazım Ellialtı da Eti’nin CEO’su oldu. 1 Eylül’de yeni görevine başlayan Ellialtı’nın şirkete gelişi aynı zamanda yeni bir dönemin de başlangıcı oldu. Eti Pazarlama, Eti Gıda, Tam Gıda ve Eti Makine adı altında faaliyet gösteren firmaların dahil olduğu bir aile şirketi olan Eti Grup, Eylül 2006 tarihinden itibaren ilk kez dışarıdan bir profesyonel tarafından yönetilmeye başlandı.

Kontrollü Yetkilendirme
 Şu sıralar şirkette çalışma arkadaşlarını ve çalışma biçimini tanımaya çalıştığını ifade eden Eti’nin yeni CEO’su Hazım Ellialtı’nın ajandasındaki ilk madde ise yetki ve sorumlulukların yeniden tanımlanıp yetkinin kontrollü bir şekilde yaygınlaştırılması. Ellialtı, öncelikli hedeflerini ise şöyle açıklıyor: “Markalarını, organizasyonunu, kendi içinde ve iş ortaklarıyla iş yapma biçimini, ölçme ve değerlendirme sistemlerini, karar alma süreçlerini yeniden kurgulayarak Eti’yi yarınlara daha hızlı ve mutlu bir organizasyon olarak hazırlamak.”

Kurumsal Dönüşümü Yönetecek
 Büyük bir kurumsal dönüşüm sürecini de yönetecek olan Ellialtı’yı bekleyen en zor görev kendi ifadesiyle “Aile üyelerinin yönetim kuruluna çekilmesiyle birlikte değişecek olan yönetim ve yürütme süreci.” Ellialtı, Eti’de gerçekleştirmek istediği en büyük projeninse değer zincirindeki her birimin ve bireyin ortak hedefe nasıl katkıda bulunacağını belirlemek ve çağdaş değerlendirme sistemlerini kurmak olduğunu söylüyor.

 “En Zor Görevim Zirveyi Korumak”
İrfan Demiryol / Üstün Gıda Genel Müdürü

İdari Ve Teknik Yapılanma
Üstün Gıda, Ülker Grubu’nun çikolata, çikolata kaplamalı ürünler, krem çikolata ve kakao üretimini yapan şirketi. Türkiye’nin en büyük 50’nci şirketi olan Üstün Gıda’nın yeni genel müdürü İrfan Demiryol’un gündeminde öncelikle şirketin kurumsallaşma hedeflerine uygun olarak idari ve teknik yapılanmasını gerçekleştirmek yer alıyor.

Pazardan Daha Fazla Pay
 Ayrıca yürütülmekte olan yeni ürün projelerinin hayata geçirilmesi için gerekli alt yapı çalışmalarını tamamlamak da ajandasının ilk maddelerinden. Demiryol, çikolata ve çikolata kaplamalı ürünler pazarının yüzde 60’ına sahip olduklarını ancak bu her 2 kategorinin pazarının büyümesinden dolayı pazar paylarını artırmanın en önemli hedefleri olduğunu ifade ediyor.

Zirve İçin Yeni Yaklaşım
2007 yılında pek çok lansman gerçekleştireceklerini söyleyen Demiryol, “Kaliteden hiç ödün vermeden herkesin alabileceği fiyatlarda ve farklı beğenilere hitap eden mamulleri sunmaya devam edeceğiz. Çikolatayı sadece çocukların almak istediği veya hediyelik bir ürün olmaktan çıkartarak her yaşta ve gelir grubundaki tüketicilerin Ülker ürünlerini tüketmesini hedefliyoruz” diyor. Şirketi zirvede tutabilmeyi en zor görevi olarak görüyor ama başaracağına emin olduğunu söylüyor.

Teknolojide Zorlu Gündemler

Ep’nin Teknosa’dan Transferi
 2006 yılında Türkiye’ye giren teknoloji perakendecisi Electronic Partner (EP), genel müdür olarak Teknosa’da perakendecilikten sorumlu genel müdür yardımcısı olan Bahadır Özbek’i seçti. Özbek’in ajandasının ilk sırasında şirketin kuruluş ve yerleşme devrini sağlam ve kurumsal temeller ile başarıyla oluşturabilmek var.

Logo’yu Dominant Yapacak
Logo’nun yeni genel müdürü Ali Güven, bu yılın başında göreve geldi ve gelir gelmez şirketin yeniden yapılanmasını tamamladı. Şu sıralar Türkiye’de ERP konusunda bu zamana kadar yapılmış en büyük projeyi Türk Telekom’la birlikte yürütüyor. Daha sonra Logo’nun daha çok ürüne yönelik iletişimini müşteriye ve çözüme yönelik bir iletişim planına çevirecek. İlk hedefiyse Türkiye’deki yüzde 60’lık pazar payını büyüterek dominant şirket olmak.

Özlem Aydın
oaydin@capital.com.tr


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz