"5 yılda grup %70 büyür"

Anadolu Grubu CEO’su Hurşit Zorlu, görevde 100 günü tamamladı ve ilk kez Capital’e konuştu. Grubun yeni rotasını şöyle anlattı...

23.08.2017 14:46:000
Paylaş Tweet Paylaş
"5 yılda grup %70 büyür"

  •  Gelirlerin sektörel dağılımı nasıl? 

 25,6 milyar TL’nin yüzde 43’ü Migros’tan, yüzde 28’i meşrubattan, yüzde 13’ü biradan yüzde 11’i otomotivden ve yüzde 5’i diğer sektörlerimizden geliyor. Bira, meşrubat ve Migros işin yüzde 80’inden fazlasını oluşturuyor. 

  •  Geçtiğimiz yıl grup açısından nasıl geçti? 

 2016, tüm Türkiye açısından zor bir yıldı. Ama biz yüzde 10 civarında bir büyüme gösterdik. Bazı sektörlerimizin daha iyi bir performans göstermesiyle hedeflerimizi tutturduk. Zaten her yıl en az yüzde 10 büyümeyi hedefliyoruz. 

  •  Zor yılda sizi büyüten neler oldu? 

 Yurt içinde Migros hızlı büyüyor. Otomotivin ticari araç tarafında büyüme düşüktü ama Migros ve araç kiralama onu telafi etti. 2016’da 500 milyon dolarlık yatırım yaptık. Coca-Cola için Pakistan’da yeni fabrikamız oldu. Türkiye Coca-Cola olarak Isparta’da bir fabrika yatırımı yapmıştık, onu bitirdik. 

  •  2017’ye hangi hedeflerle girdiniz? 

 2017’de yüzde 10’un biraz üzerinde büyüme hedefimiz var. 2017, özellikle yılın başında birtakım belirsizlikler içeriyordu. Bu nedenle biraz konservatif bir bütçe hazırladık. Yılı muhtemelen bu bütçemize paralel belki biraz daha iyi bir sonuçla tamamlarız. Şimdilik bütçelerimizi değiştirecek bir momentum içinde değiliz. Şu ana kadar yıl, bütçelerimiz paralelinde gidiyor.

  •  Bu yıl yatırım gündeminizde neler var? 

 Yine 500 milyon dolar civarında organik yatırım planımız var. Satın almalar bu bütçeye dahil değil. Bu yıl Migros’un altında Kipa satın alması yaptık. 

  •  Satın almalarda nasıl bir stratejiyle hareket ediyorsunuz? 

 Grubun genel dinamiği organik olarak mevcut işlerimizi büyütmek, bunun yanında da yeni fırsat alanlarına bakmak. Özellikle bu fırsatlar yurt dışında bira ve Coca-Cola tarafında karşımıza daha çok çıkabiliyor. İnorganik işler de olursa bu yıl yüzde 10’dan daha büyük bir büyüme söz konusu olabilir. 

  •  Bu yıl da büyüme içecek ve perakendeden mi gelecek? 

 Araç kiralama işinde ve uzun dönem kiralama işinde de büyüyoruz. Filomuzda 31 bin araca ulaştık. Araç kiralama işinde pazarın ikinci büyük oyuncusu konumundayız. Tarım işimiz Anadolu Etap hızlı büyüyor, orada önemli yatırımlar yaptık. Şu anda yaklaşık 25 bin dönüm arazide yaklaşık 3,5 milyon meyve ağacımız var. Aldığımız meyveleri konsantre işimizde de kullanıyoruz ama ağırlıklı olarak sofralık meyve olarak sunuyoruz. Doal diye bir meyve markası yarattık. Kendi çiftliklerimizden çıkan meyvelerimizde bu markayı kullanıyoruz. 

  • Tarımda gitmek istediğiniz yer neresi?

 Türkiye’nin en büyük organize tarım işine sahibiz. Bizim dışımızda bu ölçekte tarım yapan tek bir oyuncu yok, o açıdan bunu daha da büyütmeyi hedefliyoruz. Kontratlı tarım da dahil, ekosistemimizdeki ağaç sayımızı gelecek 7 yılda 10 milyona çıkarmayı planlıyoruz. Bu alanda geçen yıl 200 milyon TL’nin üzerinde bir ciro yapmıştık, bu yıl ciro yaklaşık 2 katına çıkacak. 

  •  Perakendeye hızlı girmiş oldunuz. İnorganik büyüme burada devam edecek mi? 

 İnorganik anlamda Türkiye’de büyük bir planımız yok. Yurt dışında olabilir. Birtakım satın almalar yapılabilir. 

  •  Şok’u alacağınız konuşuldu. 

 Konuşuldu ama ilgimiz yoktu. 

  •  Bölgesel oyunculardan “Bizi alın” teklifleri geliyor mu? 

Baktığınız zaman bazen satın almak isteseniz de alamayabilirsiniz, çünkü rekabet koşulları da ona imkan vermez. Kipa satın almasında dahi rekabet kurumu açısından önemli bir süreçten geçtik. O açıdan Türkiye’de organik büyüme birinci hedefimiz, ancak ufak tefek birtakım lokal şeyler olur, çok da önemli değil. Onun dışında Türkiye’de inorganik büyüme hedefimiz yok. 

  •  Perakendedeki iş hacminiz nedir? 

 11 milyar TL’nin üstünde bir büyüklüğümüz var. 

  • Pazar payı olarak liderliği hedefliyor musunuz? Mevcut lideri geçme hedefiniz var mı?

 Pazarı farklı görüyoruz. Bir tarafta indirim mağazaları, diğer tarafta süper marketler, gross marketler var. Biz oradayız. Bizim o sayıyı yakalama hedefimiz yok. Tamamen farklı formatlardayız. Biz kendi segmentimizde büyümeyi hedefliyoruz. Migros iyi büyüyor, oldukça da memnunuz. Migros’u şu yılda şuraya getireceğiz diyebileceğimiz bir rakam yok ama diğer işlere göre çok daha hızlı büyüyecektir. 

  •  İçecek sektöründe işler nasıl gidiyor? 

 Coca-Cola İçecek olarak değerlendirirsek Türkiye pazarı yüksek tek haneli rakamlar seviyesinde büyüyor. Sektörün büyümesinde turizm etkili… Coca-Cola İçecek’te büyümemizin büyük kısmı yurt dışından gelecek. Yurt dışının toplam işimizdeki oranı her yıl artıyor. 2016 sonu itibariyle bu alanda yurt dışından gelen gelirin oranı son yıllarda yıllık 5’er puanlık artışlarla yüzde 50’ye geldi. Coca-Cola’da 10 ülkede faaliyet gösteriyoruz. Yeni fırsatlara bakıyoruz. Meşrubat işinde yeni fırsatlar olduğu sürece bu yatırımları yurt dışında yapacağız. Onun için yurt dışı Türkiye’ye göre daha hızlı büyüyecek. 

  •  Birada durum nedir? 

 Birada da yurt dışı daha hızlı büyüyor. Rusya’daki işimiz büyük bir iş. Rusya’nın yanı sıra Kazakistan, Gürcistan, Moldova gibi ülkelerde operasyon yapıyoruz. Türkiye bira işimizin yüzde 30’nu oluşturuyor. Türkiye pazarı büyümüyor diyebiliriz.

  •  Peki küçülüyor mu? 

 Bazı zor yıllarda küçüldü de pazar. Çünkü Türkiye’de vergiler çok yüksek. Türkiye’de pazar büyüse bile yüzde 2-3 civarında büyüyor. Yurt dışında büyüme yüzde 10-15’ler civarında… Yurt dışında yeni bölge, yeni fabrika fırsatları çıkarsa inorganik olarak da büyümeyi hedefliyoruz. 

  •  Özellikle hangi bölgelerde fırsat arayışınız var? 

 Tanımlı bir coğrafyamız var: Rusya, Balkanlar ve Çin hariç Orta Asya. 

  • Enerjide pozisyonunuz nedir? Sizin beklentileriniz karşılandı mı?

 Enerji işimiz nispeten grup ölçeğinde küçük bir iş. İki tane hidroelektrik santralimiz var. Bunlardan biri Türkiye’de Doğan Holding ve Doğuş Grubu ile ortak olduğumuz 120 megavatlık Aslancık Hidroelektrik Santrali. Bir de Gürcistan’da Türkiye sınırına yakın bir hidroelektrik santralimiz var. Kış aylarında Gürcistan’a ve yaz aylarında Türkiye’ye enerji satıyoruz. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz