Arkadaşından Jobs'ın sırları

Grignon’un anlatımıyla “İyi bir insan değildi ama olağanüstü yetenekliydi”dediği Jobs’ı efsane yapan özellikler…

6.09.2017 14:31:000
Paylaş Tweet Paylaş
Arkadaşından Jobs'ın sırları

 Steve Jobs’ın bir yönetici olarak güçlü ve zayıf yanları nelerdi? 

 Zayıf yanları düşüncesizliği, kabalığı ve aceleciliğiydi. Birden aklına bir fikir gelir, herkesi o konuda çalıştırır, sonra da hiçbir şey olmamış gibi o fikirden vazgeçerdi. Güçlü yanları ise pazarlamayı bilirdi ve pazarın ihtiyacı olan ürünü herkesten iyi tahmin ederdi. Bu özellik onun en eşsiz ve güçlü yanıydı. Herkesin bildiği “medyanın gerçeği bozabilme gücü” adını verdiği bir özelliği vardı. Bir davette konuşma yaptığında en sıkıcı üründen bile bahsetse dinleyicileri heyecanlandırıp, “Vay be gördüğüm en iyi ürün bu” dedirtebilirdi. Dinleyiciler konuşma esnasında alkışlar, bağırır, ayağa fırlardı. Neredeyse dini bir tören izlemek gibi olurdu, ama sonra dışarı çıkıp olayın üzerine düşünme fırsatı yakaladıklarında “Ya bu o kadar da müthiş bir şey değil aslında ama satın alacağım” derlerdi. Etrafındakileri başka hiçbir teknoloji liderinde görmediğim bir şekilde heyecanlandırma yeteneğine sahipti. 

  •  Bugünlerde iPhone bir cep telefonundan çok daha fazlası, milyonlarca insan ona bağımlı. Bu Steve Jobs, siz ve takım tarafından en başından planlanan bir şey miydi? 

 Kesinlikle hayır. İlk iPhone’u yarattığımızda Steve bir karar aldı ve “iPhone için dışarıdan program yazılmasına hiçbir zaman izin vermeyeceğiz, bu ürünün birinci işi telefon konuşması” dedi. “Dışarıdan bir programcının bizim için aplikasyon yazmasına izin verirsek telefonumuz çökebilir ve birinci hedefimize ulaşamayabiliriz” diyordu. Bu konuda ilk zamanlarda çok kararlıydı. Apple mobile uygun web sayfaları yazılması için bir programcı platformu kurduğunda programcılar bunun yeterli olmayacağını haykırdı ve o zaman da Steve gerçek bir yazılım platformuna izin verdi. Böylece de uygulama ekosistemi ürünün bugünkü durumuna gelmesine uygun hale geldi. iPhone sadece bir telefon değil, Facebook, Twitter ve Snapchat gibi şirketlerin iş modellerinin kaynağı oldu. Böylece de tamamen yeni bir ürün halini aldı. iPhone’un çok başarılı olmasının sebebi yazılımcıların, kullanıcıların yepyeni şeyler yapmasına imkân veren programlar yazmasıydı. İnsanlar sevdikleri bir uygulama indiriyor ve bu onların platforma tekrar tekrar dönmesini sağlıyor. 

  • iPhone’un teknoloji sektörü, dünya ekonomisi, Silikon Vadisi ve hayatlarımız üzerinde nasıl bir etkisi olduğundan bahsedebilir misiniz?

 Bence iPhone ve dolayısıyla iPad’le tamamen yeni bir ürün sınıfı ortaya çıkardık. Bu da insanların laptoplar gibi geleneksel ürünlerden uzaklaşmasını sağladı. Bugün bir uçağa sadece bir iPad’le binebilir ve laptopunuzu açmadan işinizi halledebilirsiniz. Microsoft Word’ü artık iPad’inizde kullanabiliyorsunuz, artık laptopunuza ihtiyacınız yok. Bence temel değişimlerden biri bu. Yaptığı bir diğer şey de kişiselleştirmeyi tamamen yeni bir seviyeye çıkarmış olması. İnsanlar iPod’la böyle hissetmeye başladı, iPod’lar sizin müziğinizi çalan bir cihazdı ve müzik sizin olduğu için de iPod’unuz sadece sizindi. iPhone bunu daha da ileri taşıdı; sizin uygulamalarınız, sizin arkadaşlarınız, sizin iletişim kurma biçiminiz gibi. Telefonunu kaybeden birinin yüzündeki dehşet ifadesine bakın. Bu sadece 700 dolarlık bir şeyi kaybettikleri için olmuyor. Sonuçta tüm hayatları o telefonun içinde. Bu bazı insanlar için bir travma. Telefonunuzdan bir saat bile ayrı kalamıyorsunuz çünkü ona kişisel olarak bağlanmış durumdasınız. 

  • Jobs sonrası Apple için ne düşünüyorsunuz? Kaybıyla marka ne kaybetti?

 Apple’ın piyasaya sürdüğü ürünlerin birçoğundan hiç etkilenmedim. Apple’ın saatini en çok eleştirenlerden biriyim. Bende de var ama sevmiyorum ve hangi problemi çözdüğünden emin değilim. Yeni Macbook Pro da ana müşteri kitlelerini artık anlamadıklarını gösteren bir örnek. Pazarları ne, bu ürünler kimin için, neden üretiyorlar bilmiyorlar. Steve’in şirkete kazandırdığı yetenekler bunlardı. Olaya diğer yanından bakarsak da Apple’ın kârı rekor kırdı, neden? Çünkü şu andaki CEO Tim Cook, operasyondan müthiş iyi anlıyor, muhtemelen sektörde kâr marjlarını artırmayı en iyi bilen isim. Operasyonel sorunları çözüyor, daha fazla ürünü piyasaya sürüyor. Öte yandan kanımca ilham vermek, pazarı anlamak, doğru ürünü bulmak, takımı zorlayarak insanların umursayacağı ürünler geliştirmek gibi işlerde çok iyi değil. Tüm bunlara rağmen Apple yıllarca üst üste sıradan ürünler piyasaya sürse bile başarılı bir şirket olmaya devam edecek, çünkü insanlar yeni telefon alırken alıştıkları sistem olduğu için iPhone alacak, telefon sınıfının en iyisi olsun veya olmasın… 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz