Arkadaşından Jobs'ın sırları

Grignon’un anlatımıyla “İyi bir insan değildi ama olağanüstü yetenekliydi”dediği Jobs’ı efsane yapan özellikler…

6 EYLÜL, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Arkadaşından Jobs'ın sırları

Aslı Sözbilir

asozbilir@capital.com.tr

Hepimiz zaman içinde o “beyaz elma”nın büyüsüne kapıldık. Önce Apple Mac’lerin, iPod’ların sonra iPhone ve iPad’lerin peşine düştük. Parmaklarımızı ekranın üzerinde gezdirmeyi o kadar çok sevdik ki yeni modeller için mağaza kapılarında geceledik. Çünkü çok devrimci ve çok havalıydı. Üstelik kullanımı çok kolaydı. Çünkü Apple’ın efsane CEO’su Steve Jobs, ilk defa teknolojinin değil kullanıcı deneyiminin ve isteğinin şekillendirdiği ürünlerin peşine düşmüştü. O kadar başarılı oldu ki markanın temel ürünü sayılabilecek iPhone bugün tüketiciler için tam bir arzu nesnesi haline geldi. Peki, Jobs’ı bu denli başarılı kılan neydi? Apple’a 1995’te katılan, iPod ve özellikle iPhone’un tasarımındaki çekirdek takımda yer alan Andy Grignon, onu eşsiz yapan özelliğin müşterileri anlama ve ürünü pazarlama yeteneği olduğunu söylüyor. Onun hakkındaki dedikoduları “İyi bir insan değildi” diyerek yorumlarken bir yandan da “en iyileri seçip sonuna dek zorlamasının” onu başarılı kılan özelliği olduğunu söylüyor. Bugün Silikon Vadisi’nde Apple’ı fenomen yapan kültürü en iyi temsil eden kişi olarak tanınan Grignon ile markanın başarı macerasını ve her yönüyle Steve Jobs’ı konuştuk. İşte sohbetimizden satırbaşları: 

  •  Siz Apple takımına erken katılmış birisiniz. Apple nasıl efsane bir marka haline geldi? 

 Aslında her şey iPod’la birlikte başladı. En popüler olduğu zamanlarda dünya çapında o kadar çok iPod satıyorduk ki satmanın yeni bir yolunu bulmak zorunda kaldık. Çünkü, dükkânlarda hizmet verebileceğimiz müşteri sayısı sınırlıydı. O noktada Apple mağazalarında gördüğünüz modele geçildi. Sonra iPhone piyasaya girdi. Telefon olarak bakarsanız yeni bir ürün değildi ama parmakla kullanmayı, internet tarayıcısını ve telefonu bir araya getirmesi açısından yeni bir üründü. Bu da Apple’ı şu anda olduğu pozisyona yükseltti. 

  •  Oradaki tecrübenize dayanarak Apple’ı bu derece özel bir marka yapan ana özelliğin ne olduğunu düşünüyorsunuz? 

 Bence olay detaya ve kullanıcı tecrübesine özen göstermekle başladı. Steve Jobs, ürünlere müşterilerin istediği özellikleri eklemekte çok başarılıydı. iPod, ilk çıkan portatif müzik çalar değildi. Zaten bir sürü vardı, ama hiçbiri bir işe yaramıyordu. Bir sürü özelliği vardı ama Apple sadece kullanımı değil, tüm tecrübeyi basitleştirdi. Sonra da Steve yaptığı en iyi işi yaptı ve ürünleri erişilebilir hale getirdi. Kimse iPod’da 5 gigabit hafıza olduğuyla ilgilenmeyeceği için onlara “Buna 1.000 şarkı koyabilirsiniz” dedi. Ürünlerin özelliklerine bir pazarlama mesajı ekledi ve bu kesinlikle Apple’ın başarısının en büyük nedenlerinden biri oldu. 

  • Steve Jobs’la yakın çalışmış biri olarak nasıl bir yönetici olduğunu anlatır mısınız?

 Onunla 5 yıl çalıştım. Hiçbir zaman onunla beraber çalışmazdınız, onun için çalışırdınız. İş arkadaşı değildik, ben onun çalışanıydım. Güç dengesi “Ben ne dersem o olur” şeklindeydi ama insanlar bu dengeyi değiştirebileceklerini bilirdi. Ona “Bence bu doğru değil, bu imkânsız” diyebilirdiniz ama çoğu kişi bunu yapmazdı. Dürüst olmam gerekirse insan olarak iyi biri değildi. Çalışanlarına eziyet ederdi. Bana bir sürü küfür etmiş, şirketini batıracak olmamla itham etmiştir. Normal bir günde bunların hepsini söylerdi. Ama etrafına topladığı insanlar olarak hepimiz birbirimize benzer bir düşünce yapısına sahiptik. Steve’in bir projede başarısız olduğumuzda bizi kötü hissettirecek bir gücü yoktu, çünkü biz zaten bunu kendimize yapıyorduk. Ancak Steve yeteneği fark etmekte olağanüstü iyiydi. Her zaman en iyisini isterdi, sınırları zorlamaktan çekinmezdi, takımları zorlardı, özellikle de yönetici tayfasını. Ben de o zamanlar birkaç takımı yönetiyordum ve onları epey zorlardım. Steve böyle insanları bulmayı iyi bilirdi. Öldüğünde kötü hissettiğimi söyleyemem. Tabii ölümü sektör için bir kayıptı. Sonuçta Apple ürünleri olabilecekleri kadar iyi değil artık…Steve yöneticilerini zorlamayı ve yeni ürünler yaratmayı iyi bilirdi. Bunu da çok yaratıcı bir insan olduğu için değil, kimi dinleyeceğini iyi bildiği için yapabilirdi. Apple çok yaratıcı bir şirkettir ama herkesi dinlerseniz gürültüden hiçbir şey yapamaz hale gelirsiniz. Doğru insanlardan iyi fikirler dinlemeyi bilirdi ve sonra da bu fikirleri bir ürün haline getirirdi. Kısacası olağanüstü yetenekliydi. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz