Nida Bektaş, geçtiğimiz mayıs ayında faktoring sektörünün güçlü
oyuncularından Yapı Kredi Faktoring’in genel müdürü oldu. Genç yönetici,
işe başlar başlamaz ajandasında kriz nedeniyle yoğun bir gündem buldu.
Bektaş, sektörde bu krizde nedeniyle yüzde 35’lere varan daralma
yaşandığını söylüyor. Özellikle ihracat tarafında daralmanın yüksek
olduğuna, bu alanın cirolara katkısının azaldığına dikkat çekiyor.
Yapı Kredi Faktoring’in bu dönemde sürekli müşterilere odaklanarak
ciroyu koruduğuna dikkat çeken yönetici, “Pazar payımızı bile bir miktar
artırdık” diyor.
Faktoring sektörü krizden henüz tam anlamıyla çıkmış değil. Yapı Kredi
gibi sektörün güçlü şirketleri bile bu yıl ancak geçen yılki ciroyu
yakalayabilmek hedefinde. Ancak Nida Bektaş, iyileşme sinyallerinin
başladığına dikkat çekiyor. Daralmanın yüzde 25’lere gerilediğini, yeni
müşteri, karşılıksız çek gibi sektör için önemli göstergelerin yeniden
kriz öncesi seviyelere geldiğini söylüyor.
Yapı Kredi Faktoring, şu anda sektörde en büyük işlem hacmine sahip
ikinci şirket konumunda. Bektaş, henüz yeniden liderlik planı
yapmadıklarını söylüyor. Hedefi şöyle özetliyor:
“Yakaladığımız yeni güzel projeler olursa yaparız. Ama genel olarak pazar paralelinde hareket etmeyi hedefliyoruz.”
Yapı Kredi Faktoring Genel Müdürü Nida Bektaş ile faktoring sektörünün performansını, yeni döneme yönelik beklentileri konuştuk: Capital: Faktoring sektörü son yıllarda hızlı bir gelişim gösterdi. 2009 nasıl geçiyor? Kriz sektörü nasıl, ne kadar etkiledi? - İlk çeyrekte sektörde yüzde 35’lik bir daralma oldu. Yeni
açıklanan ikinci çeyrek verileri, daralmanın yüzde 25’lere gerilediğini
gösteriyor. Yani ikinci 6 ayda olumluya giden bir trend görüyoruz. Biz
toparlanmanın haziran ayından sonra olacağını düşünüyorduk.
Ancak zannediyorum olumlu trendi eylül sonrası, hatta belki sadece son
çeyreğe yansıyacak şekilde ekim, kasım ve aralık aylarında daha net
hissediyor olacağız. Avrupa’da, Amerika’da olan gelişmelerin Türkiye’yi
etkilememesine imkan yok. Yerel piyasanın hareketlenmesi de az çok
oradaki hareketlenmelere bağlı oluyor. Capital: Yapı Kredi Faktoring için tablo nasıl? Sizin performansınız nasıl gelişiyor? Yıl sonu hedefiniz ne yönde? - Biz Yapı Kredi Faktoring olarak pazardan çok uzak hareket
etmeyi sevmiyoruz. Pazarla birlikte hareket etmek gayretindeyiz. 2008
ciromuz 5 milyar dolardı. 2009’da da aynı ciroyu hedefledik. 6’ncı ay
sonuçlarına göre 2 milyar doları biraz geçen bir ciromuz var.
Dolayısıyla hedeflerle paralel ilerliyoruz.
Kriz nedeniyle sadece hacimden ziyade müşteri ilişkisine odaklanmayı
strateji olarak benimsedik. Uzun vadeli, sürekli ilişkiler sağlamayı ön
plana çıkarmaya çalışıyoruz. Bunun da çok olumlu geri bildirimlerini
alıyoruz. Capital: Geçtiğimiz 2 yılda, kriz nedeniyle çok müşteri kaybınız oldu mu? - Hayır olmadı. Faktoring, turnover’ın çok fazla olduğu, yani
müşteri ilişkisinin çok hızlı değiştiği bir sektör. Biz de krizde bu
konuya özen gösterdik. “One shut” dediğimiz tek seferlik işlemlerden
ziyade, tedarikçi-bayi-ana sanayi ilişkisini kullanarak işlerin
sürekliliğini sağlamanın yollarına baktık.
İhracatta daralma daha fazla oldu. İhracat faktoringi krizden önce
ciromuzdan yüzde 25-30 pay alıyordu. Krizde bu oran yüzde 30’lardan 25’e
yaklaştı. Düşen ihracatın açığını yerel pazarla kapatıyoruz. Capital: Bu dönemde pazarda rekabet nasıl şekilleniyor? Sizin pazar payınız ne düzeyde? - Pazar payımız yüzde 21 düzeyinde. Geçtiğimiz dönemde sektörde lider konumdaydık. ~
Ancak bu yıl, birinci ve ikinci çeyreklerde Garanti Faktoring daha
yüksek pazar payıyla ilk sıraya yerleşti. Hacimsel bir büyüme elde etti.
Ancak bizden değil, sektördeki diğer şirketlerden pay aldı. Biz pazar
payımızı koruduk hatta bir miktar yükselttik. Capital: Liderliği yeniden ele almak yönünde planlarınız var mı? - Yüzde 35’e yakın düzeyde daralan bir pazarda büyüme
hedeflerken dikkatli olmak lazım. Liderliği ele almak adına büyümek
tartışılabilir. Biz pazarla hareket etmeye ve işimizi yapmaya devam
edeceğiz. Yakaladığımız yeni güzel projeler olursa yaparız. Ama genel
olarak pazar paralelinde hareket etmeyi hedefliyoruz. Capital: Sektörde şirket sayısı artıyor mu, yeni girişler var mı? - Sektörde 80 şirket vardı. Son rakam 78’e işaret ediyor.
Dolayısıyla şirket sayısında çok dramatik bir azalma yok. Bugün gündemde
olan bir taslak var. Bu taslak hayata geçtikten sonra sektörde birleşme
ya da satın almalar görebiliriz. Capital: Peki yabancı ilgisi ne durumda? Bankalara yönelik ilgiden siz de etkilendiniz mi? - Şu anda kriz nedeniyle çok iştahl�� yabancı yatırımcı yok.
Ancak faktoring şirketleri, alacak finansmanına yönelik kısa vadeli
yapılar içinde çalıştıklarından çok sağlıklı bünyeleri oluyor. Bu da
yatırımcı açısından cazibe unsuru oluyor. Faktoringin özellikle kriz
dönemlerinde hangi işi finanse ettiğinizi bilmenizi kolaylıkla sağlayan
bir yöntemi var. Pazar çok büyümeye açık. Gelecek dönem yabancı
yatırımcı için cazip olacaktır. Capital: Sektör yıl sonunu nasıl tamamlayacak? - 2008 sonu itibarıyla yaklaşık 30 milyar dolarlık bir pazardan
söz ediyoruz. Kriz öncesi hedef, 2010 sonu için 100 milyar dolardı.
Krizde daralmayla bu rakam aşağıya gelecek ama bu hedefi 2012’de
yakalamak mümkün.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?