Çok agresif hedefler peşindeyiz

Yandex Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, yeni görevini ve planlarını Capital’e anlattı...

1.08.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Çok agresif hedefler peşindeyiz
MEHMETALİ YALÇINDAĞ, Türkiye’nin en büyük medya grubunu 1992 yılından bu yana yönetiyor. Geçtiğimiz ay Doğan Yayın Holding’deki icra görevlerini bırakarak Yandex Türkiye’nin yönetim kurulu başkanı oldu. Yandex’in geleceğine inanarak bu işe girdiğini söyleyen Yalçındağ, “Yandex’in bir Türk şirketi olarak buraya benimle birlikte girmesinin kamuoyunda bir sempati oluşturduğunu görüyorum” diyor. Öncelikli hedefinin, kullanıcılara sevecekleri kaliteli ürün ve hizmet sunmak olduğunu söyleyen Yalçındağ, “Bunların başarısı, pazar payı maksimizasyonunu kendiliğinden getirecektir. Bu konuda olabildiğince agresif hedefler peşindeyiz” diyor.

ASLINDA HER SEY BİR SOHBETLE BAŞLADI.
Yandex’in Türkiye’ye olan sempatisi ve büyüme isteği ile bu sohbetler bir işbirliğine dönüştü. Medya sektörünün yakından tanıdığı isim Mehmet Ali Yalçındağ, Doğan Yayın Holding’deki icra görevlerini bırakarak Yandex Türkiye’nin yönetim kurulu başkanı oldu. “Yandex’in Türkiye’deki geleceğine inanarak bu işe girdim” diyen Yalçındağ, şirketin Türkiye’deki açılımının mimarı olacak. Eğer model başarılı olursa Yandex bunu diğer operasyonlarına da taşıyacak ve global yayılma stratejisini bu model üzerine kuracak. Kendilerinin öncelikli hedefinin, Türkiye’deki kullanıcılara sevecekleri kaliteli ürün ve hizmetler sunmak olduğunu anlatan Yalçındağ, “Bunların başarısı, pazar payı maksimizasyonunu kendiliğinden getirecektir. Bu konuda olabildiğince agresif hedefler peşindeyiz” diye konuşuyor. “Yandex’in bir Türk şirketi olarak buraya benimle birlikte girmesinin sosyal medyada bir sempati oluşturduğunu görüyorum” diyen Yalçındağ, Yandex’i Türkiye’nin görgüsüne, geleneğine, kültürüne, örf ve adetine adapte ettiklerini, bunun da toplum tarafından sempati ve beğeniyle karşılanacağına inandığını söylüyor. Söyleşi öncesinde Moskova’daki toplantıdan dönen Mehmet Ali Yalçındağ, “Türkiye’ye büyük önem veriyorlar. Bu nedenle beni Yandex Dünya Yönetim Kurulu’na davet ettiler” diye konuşuyor. Yandex Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, yeni görevini ve planlarını Capital’e anlattı:

Capital: Yandex’in başkanı oldunuz. Onlar, sizi nasıl buldular? Siz onları nasıl buldunuz?
- Yandex’in Türkiye’de bir oluşum içinde olduğunu uzun zamandır duyuyordum. Bir Rus şirketi olarak ilk etapta Türkiye’de lokal bir şirket olarak hizmet etmek istiyorlardı. Bu kapsamda da kendileriyle bir ortaklık yapabilecek ya da uluslararası güçleriyle Türkiye’deki lokal bir gücü birleştirecek bir oluşum arıyorlardı. Kuvvetli bir profesyonel kadro kuracaklardı. O ara benimle de görüşmek istediler. Birkaç kere İstanbul’da görüştük; birkaç kere de yurtdışın-daki çeşitli konferanslarda bir araya geldik. Özellikle grubun kurucusu Arkady Volozh ve Türkiye’deki Yandex’in CEO’su olan Bogdan Wisniewski ile çok yakın bir dostluğumuz oldu. Ciddi bir işbirliği konuşmuyorduk, ilk etapta bir dostluk sohbetiydi, Türk pazarı hakkında görüş alışverişinde bulunuyorduk.~

Capital:Bu sohbet, nasıl iş yapmaya dönüştü?
- Türkiye’yi çok beğendiklerini ve mutlaka büyümek istediklerini belirttiler. Ben de onları Türkiye’ye gelmeleri için teşvik ettim. “Bu sohbetimizi ciddi bir iş sohbetine çeviremez miyiz” diye onlardan teklif geldi. Önce çekimser davrandım. Sonra beni Rusya’daki kampüslerine davet ettiler. Çok ciddi bir kurum olduklarını gördüm. Çok genç ve heyecanlı bir yapıya sahipler. Yaklaşık 4 bin kişi çalışıyor. Dev bir kampüsleri ve müthiş rahat çalışma ortamları var. Heyecanlı, müthiş genç bir kadroya sahipler. Orada hakikaten çok ciddi bir kurum olduklarını gördüm. Kurucusu Arkady, çok tecrübeli, hakikaten önemli bir başarı elde etmiş bir girişimci... Açıkçası bunlar, çok ikna edici faktörler oldu. Elbette herkes gibi bu fikrimi önce ailemle paylaştım. Günümüz dijital dünyasının moda terimi ile açıklamak gerekirse bir RFS (reserach from son) yöntemiyle genç neslin evimizdeki temsilcisi iki oğlumun görüşlerine başvurdum. Onların da heyecanımı paylaşması sonucu Yandex’in Türkiye’deki geleceğine inanarak bu işe girdim.

Capital:Doğan Grubu ile Yandex’in ilişkisi var mı?
- Yandex ve Doğan Grubu’nun bir ilişkisi yok ve Türkiye operasyonuna yapılan yatırım yüzde 100 Yandex sermayesindendir. Doğan Grubu’ndaki icra görevlerimi bıraktım ama yönetim kurulu üyeliklerim devam ediyor. Yandex’in sinerji yaratacağına inandığı her kuruluşla ilişki kurmak ve geliştirmek başlıca amaçlarımızdan biri. Doğan Grubu da hem 22 yılımı geçirdiğim, medya tecrübemi edindiğim, medya, iletişim, eğlence konularında Türkiye’nin lider kurumlarından biri olarak ülkemizin diğer kuruluşları gibi sinerji arayacağım önemli gruplardan biri olacak.

Capital: Sizin için sosyal medyada övgü dolu tepkiler var. Ama gençler takım elbise, kravatınıza takılmış?
- Gençlerle çalışmayı, yeniliklere imza atacak işler yapmanın ana koşullarından biri olarak görüyorum. Türkiye’de gazeteyi internete taşıyan ilk ekiplerden birini yönetmiş biri olarak, yaklaşık 15 yıl önce Milliyet’i böyle değişimi yaşayan ve yaşatan genç arkadaşlarımla birlikte internete taşıdığımızda da onlardan çok şey öğrenmiştim. Yani bilirim ki gençleri dinlemek, görüşlerini değerlendirmek her işin başı. Medya alanında 22 yıllık birikimimi içerik olarak değerlendirirken yine genç arkadaşların yorumlarını ve şekle ilişkin eleştirilerini de dikkate alacağım. Bunun için kendilerine teşekkür ediyorum. Yabancıların, “Roma’da Romalı gibi davran” sözünü de bilirim. Kuşkuları olmasın, bildiklerimi uygulayacağım...

Capital: Yandex, neden Türkiye’ye geldi? Türkiye’deki başlıca hedefleri nedir?
Her konuda olduğu gibi internet pazarının gelişimi için de rekabetin önemli olduğunu düşünüyorum. Türkiye’de ise sadece Google var ve pazar payı yüzde 100’e yakın. Böyle bir pazarda Yandex gibi dünyadaki en iyi arama motorlarından birinin kayıtsız kalması düşünülemez. Çünkü Türkiye, online pazarda kullanım kıstaslarında dünyada ilk 5’te yer alan bir ülke. yıllardır milyonlarca kullanıcı tarafından denenmiş başarılı teknoloji ve ürünleri var. Bunları başka ülkelerde, farklı kültürlere sunma fırsatı, böyle bir şirket için çok cazip. Yandex, daha önce Türkiye’deki kadar gelişmiş ve hızla büyümeyi sürdüren, gerek kültürü gerekse dili açısından tamamen yeni bir pazar için sıfırdan bir ürün üretmemişti. Türkiye, Yandex için yeni ve tamamen farklı bir deneyim. Arama motoru pazarında gerçek bir rekabet olmayışı ve internet pazarının genel özellikleri bizi Türkiye’de hizmet vermeye iten başlıca sebepler. Buradaki başarımız Yandex’in uluslararası pazarlarda bundan sonra atacağı adımlar açısından yol gösterici olacak. Türkiye’de öncelikli hedefimiz, kullanıcılara gerçek ve kaliteli bir arama motoru alternatifi sunmak.~

Capital: Google’ı geçmek ya da ona yaklaşmak zor olmayacak mı?
- Rusya’da yüzde 60 pazar payı var. Yandex bir Rus ürünü, orada Google da kendine pazar bulmuş. Rusya’da, Rus ürünü diye herkes Yandex kullanmıyor. Türkiye pazarına baktığımız zaman Google’ın yüzde 99’a yakın büyük bir hakimiyeti var. Bizim işbirliğimiz ve benim yönetim kurulu başkanı olduğum salı akşamı açıklandı. Çarşamba sabahı burada haber halinde geçmeye başlayınca bana sosyal medyanın raporu geldi. Gördüm ki Yandex’in çok ciddi bir şansı var. Çünkü, Türk insanı tek bir ürüne bağlı kalmak istemiyor. Mutlaka farklı bir yaklaşım, farklı bir lezzet tatmak istiyorlar. Bu rekabetten dolayı daha iyi bir hizmet alacaklarını inanıyorlar. İkincisi, Yandex’in bir Türk şirketi olarak buraya benimle birlikte girmesinin kamuoyunda bir sempati oluşturduğunu görüyorum. Bu bir Türk şirketi, bizim kendi ürünümüz. Sosyal medyada destek olma heyecanı var. Üçüncüsü, bir şirketin global büyük bir merkezden yönetilmesiyle güçlü bir kadroyla lokal merkezli yönetilmesinin bir farkı var. Biz Yandex olarak ürünü bu ülkenin görgüsüne, geleneğine, kültürüne, örf ve adetine adapte ediyoruz.

Capital: Arama motoru pazarında Türkiye’de şu andaki pazar payınızdan bahsedebilir misiniz?
- Bizim öncelikli hedefimiz, Türkiye’deki kullanıcılara sevecekleri kaliteli ürün ve hizmetler sunmak ve fark yaratmak. Bunların başarısı pazar payı maksimizasyonunu kendiliğinden getirecektir. Bu konuda olabildiğince agresif hedefler peşindeyiz. Ama daha da önemlisi, Türkiye’deki kullanıcılara sevecekleri ve hayatlarını kolaylaştıracak, başarılı ürün ve hizmetler sunmak. Bunu yaptığımız sürece pazar payımızın kendiliğinden maksimize olacağına olan inancımız tam. Dünyada kullanıcıların arama motorları arasında seçim veya karşılaştırma yapma şansı olduğu ülkelerde, pazar payı oranları yaklaşık olarak birinci için yüzde 60, ikinci için yüzde 30 ve geri kalanlar için paylaşılan yüzde 10 şeklinde dağılıyor. Türkiye’de de bir süre sonra böyle bir dağılım görmeyi istiyoruz.
YANDEX'İN TÜRKİYE PLANLARI
1-
Yandex Rusya, Ukrayna, Kazakistan ve Beyaz Rusya’da var. Global arama motoru tanımına ulaşması için daha büyük bir proje gerçekleştiriyorlar ve bu projenin ilk durağı da Türkiye.
2- Türkiye projesini başarabilirlerse diğer ülkelerde buradaki modelle devam edecekler ve şirketin globalleşmesi Türkiye açılımıyla olacak.
3- Yandex, yıldızı her gün parlayan Türkiye internet dünyasının var olan beklentilerinin de üzerinde yeni hizmetler ve yepyeni yatırımlar için resmi faaliyetlerine başlıyor.
4- Türkiye’de sadece Google var ve pazar payı yüzde 100’e yakın. Böyle bir pazarda Yandex gibi dünyadaki en iyi arama motorlarından birinin kayıtsız kalması düşünülemez.
5- Türkiye, Yandex için yepyeni ve tamamen farklı bir deneyim. Arama motoru pazarında gerçek bir rekabet olmayışı ve internet pazarının genel özellikleri bizi pazarda hizmet vermeye iten başlıca sebepler.
6- Öncelikli hedefimiz, Türkiye’deki kullanıcılara sevecekleri kaliteli ürünler ve hizmetler sunmak ve fark yaratmak. Bunların başarısı, pazar payı maksimizasyonunu kendiliğinden getirecektir. Bu konuda olabildiğince agresif ~

BİRÇOK HİZMETİNDEN FAYDALANIYORUM!
HANGİ HİZMETİ KULLANIYOR?

Trafik servisi, son zamanlarda en çok kullandığım Yandex hizmeti. Keza İstanbul’da yasayanlar olarak trafik yoğunluğu doğrultusunda alternatif yolları bulmak en büyük ihtiyaç hepimiz için ve önemli kriter bu servisin güncelliği. Bu servis Ankara’da var su anda. Sırasıyla diğer büyük şehirlerde de hizmete açmak için gerekli adımlar atılıyor. Ayrıca ben de sahsi olarak Yandex’in birçok hizmetinden faydalanıyorum. Örneğin, sabahları bilgisayarımdan veya cep telefonumdan internete girer girmez açılıs sayfası yaptığım yandex.com.tr’ye bakıp buradan güncel haber başlıkları, döviz kurları, hava durumu gibi önemli gündelik sorulara hiçbir arama yapmaya ve başka bir web sitesine gitmeye gerek kalmadan cevap buluyorum.
KAC KİŞİLİK EKİP VAR?
Türkiye ofisimizde çok genç, dinamik, heyecanlı ve rekabeti seven ama yenilgiyi sevmeyen, heyecanlarını gözlerinden okuyabildiğim 30’dan fazla kadrolu çalışanımız var. Bu takımın ve ayrıca tüm ürün ve hizmetlerimizin sorumlusu ise Yandex Türkiye Ülke Müdürü Alisher Hasanov. Moskova’daki 100’den fazla Yandex uzmanı da Türkiye servisleri ile ilgili projelerde çalışmalarını sürdürüyor.
REKLAM HEDEFİ NE?
Türkiye’de online sektörün toplam reklam pazarından aldığı payın yüzde 8-8.5 civarında olduğunu tahmin ediyoruz. Diğer Avrupa ülkelerinde olduğu gibi Google’u bu payın dışında düşünmek lazım. Sadece Google’a baktığımızda ise herhangi bir rakam telaffuz edilmemesine rağmen 150 milyon dolar civarında yıllık geliri olduğunu tahmin ediyoruz. Yandex’in pazara girmesiyle birlikte hem dijital reklam pazarının hem de Google’la birlikte ciddi anlamda büyüyeceğini, Yandex’in de buradan ciddi pazar payı elde edeceğini düşünüyorum.

"KÜRESEL DÜŞÜNÜP YEREL DAVRANACAĞIZ"
NEDEN FARKLI?

Yandex, güçlü bir arama motoru olmanın yanı sıra olabildiğince sade bir arayüz ile bazı temel gündelik soruları ana sayfasından cevaplayan bir bilgi portal’i aynı zamanda. Güncel haberler, hava durumu, döviz kurları, trafik durumu gibi herkesin her gün soracağı soruların cevapları, kullanıcıların sormasına gerek bırakmadan bilgilerine sunuluyor. Ayrıca Türkiye’deki kullanıcılara panoramalar ve çok detaylı trafik bilgisi, sınırsız kapasiteli e-posta kutusu gibi daha önce sunulmamış hizmetler sunuyoruz.
GÜÇLÜ BİR ALTERNATİF
Bilgiye ne kadar çok kaynaktan ulaşılırsa hem karşılaştırma yapabilme hem bilgiden yararlanma da o oranda artacaktır. Bu nedenle bir arama motoru olarak güçlü bir alternatif olduğumuz, bilgiye ulaşım konusunda kendi kendini açıklayacak bir fark yaratmalı. Özellikle arama motoru alanında alternatiflere sahip olmanın, kullanıcıların karşılaştırma yaparak farklı bakış açılarına sahip olabilmesini mümkün kıldığına inanıyoruz.
SPESİFİK ODAKLANMA
Yandex’in diğer bir farkı ise rakiplerinin aksine küresel bir strateji uygulamaktan ziyade, spesifik pazarlara odaklanmak. Her bir pazara özel, tamamen yerelleştirilmiş ürün ve servisler sunmaya gayret ediliyor. Belki biraz klasik olacak ama küresel düşünüp yerel davranma stratejisi Yandex Türkiye için de geçerli.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz