Çorapçının sıra dışı dönüşümü

Sami Kariyo, perakendeciliğe geçiş serüvenlerini ve deneyimlerini Capital’le paylaştı.

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Çorapçının sıra dışı dönüşümü


İKİ FAZLI GİRİŞ

Aslında bizim perakendeye girişimizin iki fazı var. Birinci fazda, daha çok örnek teşkil edecek az sayıda mağaza açtık. 1999 ila 2006 yılları arasında hepsi İstanbul’da bulunan, 4-5 mağazamız vardı. Bu mağazalarla perakende işini öğrenmeyi amaçlıyorduk. Bir diğer amacımız da yeni inovatif ürünlerimizin tüketici tarafında nasıl tepki gördüğünü anlamaktı. Bu süreç, 2006 yılına kadar böyle devam etti. Ardından 2006 sonu, 2007 başında perakende alanında ciddi anlamda büyümeye karar verdik. Böylece ikinci faza girdik. Kendimize 300 mağazaya ulaşma hedefi koyduk. Bunun için de yılda yaklaşık 50-60 mağaza açmamız gerekiyordu. Yıllık mağaza açma hedefini, çok agresif bir şekilde yerine getirerek 2011 yılını 139 mağaza ile kapattık. Bugün ise 151 mağazaya ulaştık. Bu yılın sonunda mağaza sayımız 180 kadar olacak. Bunun yanında Türkiye dışında 15 ülkede 38 mağazamız var. Bu mağazalar içinde sadece Romanya’da bulunan 4 tanesi kendimize ait. Ağırlıklı olarak komşu ülkelerde bulunan diğer mağazalarımız, franchise olarak işliyor.

Büyük değişimin kilometre taşlan
1- 1999-2006 arasında hepsi İstanbul’da bulunan, 4-5 mağazamız vardı. Bu mağazalarla perakende işini öğrenmeyi amaçlıyorduk.
2- 2007 başında perakende alanında ciddi anlamda büyümeye karar verdik. Kendimize 300 mağazaya ulaşma hedefi koyduk.
3- Piyasadaki eksikliği gördük. Çorap ürünleri iyi sergilenemiyordu. Çorap, tüketici ve mekandan oluşan bir deneyim yaratmamız gerekiyordu.
4- Bu modelde 4 ana kategoriyi bir araya getirmemiz gerektiğini düşündük.
5- Ana işimiz olan ince kadın çorapları kategorisinin içine, kalın çoraplar dediğimiz soket ve pamuklu çorapları da kattık. Bu iş, mağaza ciromuzun yüzde 57’sini oluşturuyor.
6- Bu ana kategoriye, çok kuvvetli bir iç giyim bölümü ekledik. Bu alanı 2008’de sıfırdan başlattık. Bugün ciromuzun yüzde 23’ünü iç giyim sağlıyor.
7- Ardından plaj giyim kategorisine girdik. Bu kategori de bugün satışlarımızın yüzde 16’sını oluşturuyor.
8- Buna bir kategori daha ekledik. Ev-gece giyimi de satışların yüzde 4’ünü oluşturur hale geldi. Plaj ve ev giyiminde fason üretim yapıyoruz.
9- Böylece 4 ana kategoride, dünyada hiçbir markada olmayan bir perakende modeli yarattık. Bu 4 kategoriyi aynı mağaza ortamında, aynı mantıkla yerleştirmeyi temel alan bir iş modeli oluşturduk.
10- 4 ana kategoride derinleşme yoluna gideceğiz. İç giyim ve plaj giyiminde derinleşmek istiyoruz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz