Penti,
küçük ölçekli bir çorap üreticisiydi. 1999’da perakendeciliğe giriş
kararı aldı. 2006’ya kadar benzeri olmayan, çorap odaklı mağaza konsepti
denendi. Model yeniydi ancak oldukça başarılı oldu. Bu başarı, yeni
kategorileri devreye soktu. Bugün Türkiye’de 151, yurtdışında 38
mağazayla çalışan şirket, 4 kategoride derinleşme hedefiyle hareket
ediyor. Şirketin yönetim kurulu başkanı SAMİ KARİYO, 300 mağazaya
ulaşana kadar agresif büyüyeceklerini söylüyor. 2013’te 500 milyon TL
ciro hedefleyen Kariyo, şimdi de bölgede bu modeli denemek istiyor. Aday
ülkeler arasında ise Almanya, Fransa ve Rusya var. Aslında her sektörde
devrimci bir şirket var. Bu şirketler, yarattıkları iş modelleriyle
kendi alanlarında oyunun kuralını yeniden yazıyor. Bunlardan biri de
Penti. 1950’lerden beri çorap üretimine odaklanan bu küçük ölçekli
firma, 1999’da yeni bir iş modelini pazarda denemeye başladı. Sistem,
satış noktalarında iyi sergilenemeyen çoraba, hak ettiği değeri vermek
üzerine kuruldu ve çorap odaklı mağazalar kurulmaya başlandı. 2006
yılına kadar süren 4-5 mağazalı deneme süreci başarılı olunca devreye,
sırasıyla iç giyim, plaj ve ev giyim kategorileri girdi. 4 ana
kategoride, dünyada olmayan bir perakende modeli yaratıldı. Penti
Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo ve ekibinin yarattığı bu modelin
dünyada benzeri yok. Bu geçiş süreci, şirketi de A’dan Z’ye değiştirdi.
Sami Kariyo, bunu tüketici odaklı bir kültür değişimi olarak tanımlıyor.
“Biz tepe yöneticiler, hayat tarzlarımızı değiştirdik. En basiti,
eskiden üretici konumundayken cumartesi-pazar tatil yapıyorduk. Şimdi
perakendeci olarak hafta sonları, artık en yoğun çalışma günlerimiz
haline geldi” diye anlatıyor. 13 yılda gerçekleştirilen bu değişim,
şirketi bambaşka bir noktaya taşıdı. Türkiye’de 151, yurtdışmda 15
ülkede 38 mağazaya ulaşıldı, Bugün Sami Kariyo ve ekibi, dünyaya yayılma
planları yapıyor. “Bir Avrupa ülkesine Penti markasını taşıyarak orada
da yaygın bir mağaza ağına sahip olmak istiyoruz. Fransa, Almanya ya da
Rusya’dan birini seçip bu süreci başlatacağız” diyen Kariyo, dünyada da
Türkiye’de olduğu gibi bir öğrenme sürecinden geçeceklerini söylüyor.
Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, perakendeciliğe geçiş
serüvenlerini ve deneyimlerini Capital’le paylaştı: