2012
yılında yüzde 26 büyüme yakalayan D-Smart, yıllık bazda da 400 bin yeni
abone kazandı. Başarılı bir 2012’nin ardından aynı büyüme rakamlarını
bu yıl da tekrarlayacaklarını dile getiren D-Smart Ceo’su Ali Güven, çok
kısa bir süre içinde internet üzerinden gerçekleştirecekleri yayın
platformu olan D-Smart blu’yu tüm türkiye’de yayına sokacaklarının
söylüyor. D-Smart’ın bu yıl blu platformuyla internet üzerinden
yayıncılıkta pazara yeni bir boyut getirmeye hazırlandığına dikkat
çekiyor.2012 yılında abone sayısını 1,3 milyondan 1,7 milyona çıkaran
D-Smart, toplamda yüzde 26’lık bir büyüme performansı gösterdi. Artık
D-Smart olarak izleyicilerin kafasında marka bilinirliğini tam anlamıyla
artırdıklarını söyleyen D-Smart CEO’su Ali Güven, 2013 yılında da bu
algıyı artırmaya devam edeceklerini belirtiyor. Büyüme hızlarının ise
2012 yılındaki gibi olacağını öngörüyor. Son dönemde internet üzerinden
yayına yatırım yapan D-Smart, bu alana BLU ile oldukça iddialı bir giriş
yapmaya da hazırlanıyor. Şirketin bu hamlesi yeni dönem televizyon
stratejisinin de internet üzerinden yayıncılığa yoğunlaşacağı şeklinde
yorumlanıyor. Ali Güven, 2013 yılında D-Smart'ta yeni kanalların
açılacağını söylerken, 2013 yol haritasını şöyle anlatıyor:
D-Smart 2012’yi nasıl geçirdi?
2012, planlarımızın ötesinde bir yıl olarak gerimizde kaldı. Burada ilk
değinmemiz gereken konu, artık tüketici D-Smart'ın ne olup ne olmadığını
anladı. Bilinirliğimiz son yıllarda çok önemli derecelerde arttı.
İkincisi, abone sayımızı yıllık bazda yüzde 32 oranında yükseltirken,
yüzde 26 oranında bir büyüme sağladık. Yani 2012 yıl başında 1,3 milyon
abonemiz varken, bunu yıl sonunda yaklaşık olarak 1,7 milyon aboneye;
pazar payımızı da yüzde 31’e çıkardık. Üçüncü olarak ise uluslararası
standartlarda “ikili oyun” olarak adlandırılan işi, resmi olarak ilk
başlatan uydu platformu olduk. Bu ne demek? Bugün bizden, televizyon ve
internet hizmetini çok cazip bir ücret karşılığında tek faturadan
alabiliyorsunuz. Bu uygulamamız da çok başarılı oldu. Bu arada D-Smart
Net ile Türkiye’de internette pazar ikincisi olduğumuzu belirtmeliyim.~
Türkiye’deki televizyon dağılımına baktığınızda büyüme potansiyelini nasıl görüyorsunuz?
Bugün Türkiye’de televizyon sahibi olan 18 milyon hane var. Fakat
toplamda 25 milyonluk bir televizyondan bahsediyoruz. Bu 25 milyonun da
yüzde 65'i tüplü. Dolayısıyla yüzde 65'lik bir kısım analog yayın
izliyor. Bu açıdan yüksek çözünürlüklü pazarın potansiyeli çok büyük.
Pazarın heniz yüzde 30’unda Pay-TV penetrasyonu var. Bu oran, Avrupa’da
yüzde 80’lerde. Kısa bir zaman içinde pazarın yüzde 60’ı Pay-TV olacak.
Bu doğrultuda da bizi çok büyük bir potansiyel bekliyor. Bunun yanında
bu 18 milyonluk televizyon hanesinin de artmasını bekliyoruz. Yine
değinmemiz gereken bir konu, bu 18 milyonluk televizyon hanesinin 11
milyonu uydu yayına para vermiyor. Zaten bizim potansiyel hedef kitlemiz
de bu kesim. Yani bir sürü paralar vererek yüksek çözünürlüklü
televizyon alan, ama uydu üzerinden standart çözünürlükte yayın izleyen
çok büyük bir kitleden söz ediyoruz. İşte tüketici bu noktada bizi
tercih ediyor. Halihazırda 30 adet yüksek çözünürlüklü kanalımız mevcut
ve kısa zaman sonra 34’e ulaşmış olacağız. Benim tahminim, beş yıl
içinde 21 milyon televizyon hanesi olacak ve bunun yarısı da Pay-TV
izliyor olacak. Yani şu anda 5,5 milyon abone olan pazarımız, 10 milyon
aboneye ulaşmış olacak.
D-Smart BLU’da hangi noktadasınız? BLU, tüketicilere neler veriyor?
2012’nin martında yalnızca Set-Top Box’lardan içerideki müşterilerimize
açıldı. Yani Set-Top Box’ınıza eğer ethernet kablosu bağlıyorsanız,
artık iste-izle filmleri size internet üzerinden gelmeye başlıyor. Bunu
şu ana kadar iç müşterilerimize yaptığımız için pek fazla duyurmadık.
Fakat şimdi tüm mecralardan, yani iPad, iPhone, tablet, laptop, PC gibi
araçlardan kullanım başlayacağı için de çok kısa bir süre içinde BLU’yu
duyurmaya başlıyoruz. D-Smart BLU, bizim web platformumuzun adı. D-Smart
kutusundan gelenden daha fazla içeriği, müşterilerimize internete
bağlandığı her yerde verebiliyor olacağımız bir platform bu. Yani ister
müşterilerimiz Set-Top Box, ister tablet, ister Andorid, isterse oyun
konsolu olsun; aklınıza gelebilecek tüm mecralarda internet bağlantısı
sayesinde bu platforma ulaşabilecek.
Neler olacak D-Smart BLU’nun içinde?
D-Smart’tan çıkan kanalların en iyileri ve ayrıca D-Smart’ta çıkan
kanalların çok ötesinde iste-izle kanallarına ulaşımı sağlayacağız.
Filminden dizisine, spor yayınından canlı maçlara kadar her şeyi
bulabileceksiniz kısacası. Ayrıca durdurup oynatma özelliği sayesinde de
kesintisiz bir hizmet sunuyor olacağız. BLU’dan kastımız ise öncelikli
olarak ‘bulut’tan geliyor. Yani D-Smart’taki içerikleri alarak, onları
buluta taşıyoruz. Dolayısıyla artık bir bulut servisi oluyoruz. Mevcut
müşterilerimiz BLU’yu bu ay sonunda tamamen kullanabilecekken tüm
Türkiye’ye açılmamız ise mart sonunda olacak. BLU’da değinmemiz gereken
bir diğer önemli konu bu ürün bölgemizi domine etmemizi sağlarken,
sonrasında dünyaya açılmamıza ön ayak olacak. Yani uydu ile sadece
coğrafik bölgelerde kısıtla atılımlar yapabilirsiniz. Ama kuvvetli bir
internet ağı üzerinden tüm dünyaya yayılabilirsiniz. Örnek olarak
Arjantin ya da Japonya’da yer almak istiyorsanız, oranın uydusunda
kendinize yer almak yerine internetle bunu çok kolaylıkla yapabiliyor
olabileceksiniz.~
2013 yılında hedefleriniz neler?
2013 yılında da 2012 yılındaki büyüme rakamlarını kendimize hedef
belirledik. Ayrıca bunun yanında BLU devreye girmiş olacak. Bir üçüncüsü
ise tüm D-Smart ailesi olarak çok önem verdiğimiz bir kavram olan,
teknolojinin avantajından yararlanacağız. Yani, mesela bir Pay-TV
hizmeti, yalnızca televizyon hizmeti verirse artık sınıfta kalıyor. Biz
de bundan yola çıkarak bir “yakınsama” hizmeti başlattık. Biz bu yıl
içinde bir aboneye, bütün almak isteyeceği televizyon, internet ve diğer
tüm özellikleri tek bir faturayla verebilmenin projesini yapıyoruz.
Ayrıca şu an üzerinde konuştuğumuz altısı yüksek çözünürlüklü yaklaşık
15 tane yeni kanal var. Fakat bunlar şimdilik pazarlık aşamasında. Yıl
sonunda da yeni kanallarla izleyicilerimizin karşısında olacağız.
‘SPOR YAYINLARI CEZBEDIYOR
Bir izleyicinin bir platformu seçmesindeki en önemli noktanın spor
yayınlarının niteliği olduğunu söyleyen D-Smart CEO’su Ali Güven,
müşterilerinin ilk olarak futbol maçlarına dikkat ettiğini söylüyor.
“Bir izleyici, bir platforma üye olacaksa o platforma Oscar’lık filmler
ya da ödüllü dizilerden çok spor yayınlarına, özellikle futbol maçlarına
dikkat ediyor. Yani film ve dizi, ulaşımı çok da zor olmadığı için,
aslında Türk izleyicisini o kadar da cezbeden bir şey değil. Fakat
haftada 11-12 maç yayını verdiğinizde tüm gözler birden size dönmüş
oluyor” diyen Güven, özellikle Şampiyonlar Ligi, UEFA Avrupa Ligi’ni üç
yıl uzatmalarının kendilerine geri dönüşünün çok iyi olduğunu dile
getiriyor. Öğrenci nüfusunun ise NBA ve MotoGP’ye yöneldiğini söyleyen
Ali Güven, ileride spor yayınlarını artıracaklarını da dile getiriyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?