Dağıtım devinin yeni büyüme planı

Akyürek Holding Yönetim Kurulu Başkanı Serdal Akyürek’in sorularımız şöyle yanıtladı...

1.06.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Dağıtım devinin yeni büyüme planı
Akyürek Holding, sadece dağıtım yapan şirketler arasında Türkiye’nin en büyüğü. Grup sadece dağıtımda değil İsmar ve Birlik Toptan Satış ile perakende de iddialı. Ayrıca tarım sektöründe hızlı büyümesini sürdürüyor. Grubun, henüz 36 yaşındaki yönetim kurulu başkanı Serdal Akyürek, 2015’te 1,5 milyar TL olan cirolarını 2,5 milyar TL’ye çıkaracaklarını söylüyor. Büyüme planını ise hem organik hem inorganik şekilde kurguluyor. Akyürek, “Var olduğumuz bölgelerde İsmar konseptine yakın sinerji sağlayacak verimli operasyonlar olursa satın almaya her zaman açığız. Dağıtımda da sinerji yaratacak bir satın almaya sıcak bakarız. 2015 yılı için koyduğumuz hedef ciroyu gerçekleştireceğiz” diyor.

Akyürek Holding’in hikayesi yaklaşık 50 yıl önce başladı. Önce Mehmet ve Mustafa Akyürek kardeşler Şanlıurfa’da küçük bir bakkal açtı. Ardından gıda toptancılığı işine girdiler. 1981 yılında fırsatları kaçırmamak ve gıda toptancılığında büyümek için İstanbul’a geldiler. Önce Fındıkzade’de ardından Rami’de açılan şubeler grubun amiral gemisi Akyürek Pazarlama’nın temellerini oluşturdu.

1996 yılında Unilever’in distribütörlük sistemine geçiş kararıyla Akyürek, Türkiye’de bu sisteme giren ilk şirketlerden biri oldu. Unilever’in sayısı binin üzerindeki toptancılarından biriyken 35 distribütörü arasına giren Akyürek Pazarlama için bu en kritik eşikti. Şirketin cirosu 14 milyar TL’den 2-3 yıl içinde 40 milyar TL’ye yükseldi. 25 araçla dağıtım yaparken bugün grup bünyesindeki araç sayısı 850’ye ulaştı.

Kendisi üretip dağıtan Ülker ve Pınar gibi devler dışında sadece dağıtım yapan şirketler arasında pazar lideri olan grup, sadece dağıtımda değil, aynı zamanda İsmar ve Birlik Toptan Satış ile perakendede de iddialı. Bunun yanı sıra tarım sektöründe hızlı büyümesini sürdürüyor. Grubun henüz 36 yaşındaki yönetim kurulu başkanı Serdal Akyürek, 2015’te 1,5 milyar TL olan cirolarını 2,5 milyar TL’ye çıkaracaklarını söylüyor. Büyüme planını ise hem organik hem inorganik şekilde kurguluyor.~
Perakende ve dağıtım işinde satın alma fırsatlarını incelediklerini belirten Akyürek, “Var olduğumuz bölgelerde İsmar konseptine yakın sinerji sağlayacak verimli operasyonlar olursa satın almaya her zaman açığız. Satın almanın yanı sıra kendi mağazalarımızı açarak da büyümeye devam ediyoruz. Dağıtımda da sinerji yaratacak bir satın almaya sıcak bakarız. Pazarlamada, perakendede ve tarımda da büyüyerek 2015 yılı için koyduğumuz hedef ciroyu gerçekleştireceğiz. Cazip bir iş modeli olursa yeni sektöre de girebiliriz” diyor. Akyürek Holding Yönetim Kurulu Başkanı Serdal Akyürek’in sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:

Capital: Sizi bu noktaya getiren kritik eşikler nelerdi? Taşrada bir bakkaldan 1,5 milyar TL cirolu bir devi nasıl çıkardınız?
- İstanbul’a geliş bizim için önemli bir eşik oldu. Diğer bir önemli eşiği ise 1996 yılında gıda toptancılığından distribütörlük işine geçişle birlikte aştık. Akyürek Pazarlama’nın gerçek büyüme hikayesi 1996’da Unilever’le başlar. Unilever Türkiye genelinde binin üzerinde toptancı ile çalışırken aldığı stratejik karar gereği Türkiye’de 35 tane distribütörle çalışacağını duyurdu. Çok ince eleyip sık dokudu ve 35 distribütörünü seçti. Biz de Unilever’in ilk distribütörlerinden biri olduk. Aynı zamanda distribütörlük işini ilk uygulayan şirketlerden de biriyiz. Sonraki yıllarda diğer distribütörlükler geldi; Trakya Birlik, Marmara Birlik, Dr. Oetker, Dimes, Dardanel, Fiskobirlik gibi şu anda portföyümüzde bulunan 10 şirketin distribütörüyüz.

Capital: Dağıtım işinde konumunuz nedir? Sektördeki yerinizden bahseder misiniz?
Kendi ürününü üretip dağıtan Ülker’i, Pmar’ı, Tat’ı bir kenara bıraktığımızda şu anda lideriz. Ulaştığımız nokta sayısı, cirosal gelişim, ürün çeşidine baktığımızda pazar lideriyiz.

Capital: Kaç ürün çeşidi dağıtıyorsunuz?
- 2 bin ürün çeşidimiz var.

Capital: Hızlı tüketim ürünleri dağıtımındaki konumunuzdan bahseder misiniz? Bu alanda liderliği nasıl elde ettiniz? Kaç distribütörle kaç satış noktasına ulaşıyorsunuz?
- Çok geniş bir pazarlama ve dağıtım ağımız var. Türkiye’nin 14 bölgesinde lojistik merkezlerimiz bulunuyor. O 14 lojistik merkezden tüm Türkiye’deki bakkal, market, indirim marketleri, süpermarketler ve hipermarketlere ulaşan 300 kişilik satış teşkilatımız var.~
Buralara gidiliyor, siparişler haftalık olarak alınıyor. Alınan siparişlerin lojistik merkezindeki depolarda sevkiyat planlamaları yapılıyor. Müşterilere ürünlerin sevkiyatı gerçekleşiyor. Daha sonra satış ekibi müşteriden tahsilatı yapıyor ve tekrar siparişler dönmeye başlıyor.

25 bin 700 metrekare kuru depolama alanımız, 2 bin 100 metrekare soğuk hava deposu, 4 bin 200 metrekare de ofis alanımız var. Buradan Türkiye’nin her yerindeki 80 bin satış noktasına ulaşıyoruz

Capital: 1996 yılına gelene kadar ne kadar ciro yaratan bir şirkettiniz? Distribütörlüğe geçtikten sonra işiniz ne kadar büyüdü?
- 1994 yılında 14 milyar TL yıllık ciromuz vardı. Unilever ile ilk yıl olan 1997’de distribütörlükte ciro bir anda 40 milyar TL’ye geldi.

Capital: Organizasyonu bu süreçte nasıl büyüttünüz?
- Çok iyi bir depolama alanı ve satış ofisi kurduk. Çok iyi bir sistem altyapısı gerçekleştirdik. O dönem Türkiye’de henüz el terminalleri yoktu. Bunları ilk kullanan şirketlerden biri olduk. Bilgi teknolojilerine önemli yatırım yaptık. Araç filomuzu büyüttük.

Capital: Kaç araçla başlamıştınız? Bugün kaç araçlık bir filonuz var?
- 25 civarında bir araçla başladık. Bugün Akyürek Pazarlama’da 350 araç var. Grupta 850 araç buyunuyor.

Capital: Unilever’den sonra diğer şirketlerin distribütörlüğünü almanız daha kolay mı oldu?
- Tabii daha sonra 1998’de Trakya Birlik’in distribütörlüğünü aldık. Sonrasında Marmara Birlik ile distribütörlük başladı. Sonrasında sırasıyla Dr. Oetker, ardından Algida devreye girdi. Frito Lay, Fiskobirlik, Dimes, Dardanel ve son olarak Sütaş ürün portföyümüze dahil oldu.~

Capital: 2012 sonunda ciroda nasıl bir noktaya ulaştınız?
- Holdingin cirosu 1,5 milyar TL. Bunun 538 milyon TL’si Akyürek Pazarlama’dan geliyor, geriye kalanı diğer işlerimizden.

Capital: İş modelinizden bahseder misiniz?
- Fabrikalarda ürünler üretiliyor. Biz üretilen bu ürünleri distribütörü olduğumuz şirketlerden satın alıyoruz ve stokluyoruz. Depolama ve lojistiğini yapıyoruz, pazarlama ve dağıtım teşkilatımız müşterilerden siparişleri topluyor. Ve sonra da dağıtımı yapıyoruz. Ayrıca 100 kişilik tanzim teşhir ekibimiz büyük mağazalarda ürünlerin doğru yönetilmesi adına raf yönetimi yapıyor.

Capital: Unilever raf yönetimini kendi yapmıyor mu?
- Unilever bunu kendisi yapıyor. Dardanel, Trakya Birlik, Marmara Birlik, Fiskobirlik ürünlerinin raf yönetimi bizde.

Capital: Tüm Unilever ürünlerini siz mi dağıtıyorsunuz?
- Unilever için tüm Türkiye’ye dağıtım yapmıyoruz. Dardanel ve Fiskobirlik’i tüm Türkiye’ye dağıtıyoruz. Algida’da 9 bölge bizde, Unilever’in dondurma harici gıda, kozmetik, kağıt grubunda farklı bölgelere dağıtım yapıyoruz. Ayrıca bize de bağlı 35 distribütör var. Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da kendi lojistik merkezimiz yok, orada distribütörlerle çalışıyoruz.

Capital: Siz şirketin başına ne zaman geçtiniz?
- Liseyi bitirdikten sonra 1994 yılında iş hayatıma başladım. Yaklaşık 20 yıldır iş hayatının içindeyim. Şimdi grubun yönetim kurulu başkanıyım. 7-8 yıl önce yönetimi devraldım. Şu anda yine ortaklık devam ediyor, işin içinde amcalar da var. Babam ve amcamlar 5 ortak olarak işi sürdürüyor.~

Capital: Ciroda katlanarak büyüme yaşadığınız bir dönem oldu mu?
- Son 3 yıla kadar her yıl cirolarımız katlanarak büyüdü. Son 3 yıldır Akyürek Pazarlama yüzde 30, holding yüzde 20 büyüyor.

Capital: 2013 ’ü nasıl kapatacaksınız? Hedeflerinizden bahseder misiniz?
- Evet, 2013’te Akyürek Pazarlama’da 639 milyon TL ciro hedefliyoruz. 2015’te grubun gelirlerini 2,5 milyar TL’ye çıkaracağız. Akyürek Pazarlama’nm cirosu 2015’te 738 milyon TL olur. 2020 yılına geldiğimizde burada 1 milyar 180 milyon TL ciroya ulaşacağız. Ulaştığımız müşteri sayısını artıracağız. Hedefimiz 3 yıl içinde 100 bin noktaya ulaşmak. Türkiye’de zaten 160-180 bin civarında perakende noktası var. Yeni güçlü markaları portföye eklemek istiyoruz. E-ticaret önemli bir hedefimiz. E-ticareti bu işin içine dahil edip ciddi bir ciro elde edeceğiz.

Capital: E-ticarette planınız ne?
- İş yerlerine hitap edecek bir kurgu olacak. Siparişler 24 saat alınabilecek,

Capital: Grubun diğer işlerinde bugünkü konumu ve gelecek hedeflerinden bahseder misiniz?
- Doruk Dağıtım ikinci büyük işimiz ve tütün ürünleri dağıtıyor. BAT, Tekel, Kent, Vicory ve Lucky Strike’ı dağıtıyoruz. Bu işin cirosu 350 milyon TL’ye ulaştı. Yeni ilave bölgeler için BAT ile görüşüyoruz. Halihazırda somut bir şey yok ama ihtimal dahilinde.” Perakendede diğer işimiz toptan satış mağazacılığı. Birlik Toptan Satış’ta 16 mağazamız var. Bu yılın sonunda mağaza sayısı 25-30 olacak. Birlik Toptan Satış’ın 2012 cirosu 120 milyon TL civarındaydı. Orada da ciroyu 2013 sonunda 175 milyon TL’ye taşımak niyetindeyiz.

Capital: Tarım sektöründe Taco Tarım’la nasıl bir konumdasınız? Üretiminiz ne kadar? Bu alandaki büyüme planlarınız neler?
- Bu işe 2007 yılında girdik. Zirai gübre ürünlerinin satış ve dağıtımını yapıyoruz. Yurtiçi ve yurtdışından tedarik ettiğimiz zirai gübreler gemilerle İskenderun, Mersin ve Tekirdağ’a geliyor. Kendi markamızla depoluyoruz, oradan Türkiye genelindeki 350 bayimize ürünleri gönderiyoruz. Ürünler bu bayilerden de çiftçiye ulaşıyor. Rakiplerimiz Toros, Gübretaş ve Gemlik Gübre.~

Capital: Gübre sektöründeki oyuncular yurtdışında üretim yatırımı yapıyor. Sizin üretim planınız olabilir mi?
- Doğalgaz pahalı olduğu için Türkiye’de üretim yapan pek yok.

Capital: Yurtdışında üretim planınız var mı?
- Şu anda yok. 200 bin ton civarında yıllık satışımız var. Yaklaşık 170 milyon TL civarında da ciroya ulaştık. Tarım sektöründe bir işimiz daha var. GAP bölgesinde Şanlıurfa’da buğday tohumu üretiyoruz. Ürettiğimiz buğday tohumunu kendi markamızla paketleyip zirai gübre bayilerimiz vasıtasıyla nihai tüketiciye ulaştırıyoruz. 3 bin 600 hektar tarım arazisinde buğday tohumu üretiyoruz.

Capital: Bu konuda konumunuz nedir?
- Zirai gübrede yüzde 5 pazar payımız var. Tohumda çok yeniyiz. 3 yıldır üretim yapıyoruz. Buğday tohumculuğunda ekilebilir alanları genişleteceğiz, zirai gübrede satışları artıracağız.

Capital: Akyürek Holding, şu anda orta ölçekli bir holding. 10 yıl sonrası için hayaliniz nedir?
- İlk etapta 2,5 milyar TL ciroya ulaşıp orada kendimizi görüp sonradan yeni 3-5 yıllık planlarla konuşmak gerek.

Capital: Ailede nasıl bir görev dağılımı var?
- Yönetim kurulu başkanı benim. Şekip Bey başkan vekilimiz, kuzenim olur. Ancak şirketlerimizin ve holdingdeki tüm kadroların başında profesyonel kadrolar var. Şirketlerimizin yönetim kurullarında özellikle halka açacağımız Akyürek Pazarlama’da 3 tane bağımsız yönetim kurulu üyemiz bulunuyor. Yönetim kurulunda aileden iki kişi varız. 8 şirketimizin genel müdürleri ve kendine has organizasyon yapısı söz konusu.

Capital: Halka arzdan neler bekliyorsunuz?
- Halka arz edeceğimiz Akyürek Pazarlama’nın şu anki özkaynak toplamı 47 milyon 500 bin TL. Bu rakam halka arzdan sonra 85 milyon TL’ye çıkacak. Halka arz gelirinin yüzde 80’ini sermaye ve özkaynağa ilave edeceğiz. Diğer yüzde 20’si ortakların eline geçer. Şirketin yüzde 35’ini halka arz ediyoruz. Paranın çok büyük kısmı şirketin kasasına girecek. Bunu da tamamen büyüme kaynağı olarak kullanacağız.~

Akyürek Holding’in büyüme yolculuğu
1- Yola 1964’te Şanlıurfa’da bakkal dükkanıyla çıktık, 1970’lerde gıda toptancılığı yaptık.
2- Biz için iki önemli eşik var. Birincisi İstanbul’a gelişimiz, ikincisi ise 1996’da toptancılıktan distribütörlüğe geçişimiz.
3- 2000 yılında İsmar marketlerini satın aldık, perakendede hızlı büyümeye başladık.
4- Kendi ürününü dağıtan Ülker, Pınar ve Tat dışında dağıtımın lideriyiz. 2 bin çeşit ürünün dağıtımını yapıyoruz.
5- 2007’de gübre satış ve dağıtımına girdik. Ardından GAP’da buğday tohumu üretimine yatırım yaptık. Bu sektörde 170 milyon TL ciroya ulaştık.
6- Son 3 yıla kadar her yıl cirolarımız katlanarak büyüdü. Son 3 yıldır Akyürek Pazarlama yüzde 30, holding yüzde 20 büyüyor.
7- Holdingin cirosu 1,5 milyar TL’ye ulaştı, bunun 538 milyon TL’si Akyürek Pazarlama’dan geliyor.
8- Şu anda 3 büyük iş kolunda ilerliyoruz ve yeni sektör planımız yok. Cazip bir iş modeli çıkarsa yeni sektöre gireriz.
9- 2015 sonunda 2,5 milyar TL ciro hedefliyoruz. Büyüme her üç iş kolundan da gelecek.

"PERAKENDEDE İLK 1 5'E GİRERİZ"
TABELA BİRLİĞİ

Perakende sektöründe İsmar Marketleri’yle varlık gösteriyoruz. İsmar aslında 1990’lı yılların başında İstanbul’daki marketçilerin bir araya gelerek kurdukları bir birliktir. Açılımı İstanbul Marketleri. Bu birlik ortaklığa dönüştü. 56 ortak vardı, biz kurucu ortaktık. Ortaklıktan ayrılmalar oldu. 2003 yılında İsmar’ı satın aldık. O dönem 56 ortak aynı zamanda İstanbul’daki marketçilerdi. Herkes İsmar tabelasını kullandı. Sonra çözülmeler olunca ortakların çoğu ayrılmıştı. O dönemde sağlıklı bir yapı kurulamadı. O nedenle İsmar tabela birliği olarak kaldı.
70 MAĞAZAYA ULAŞTIK
İsmar’ı aldıktan sonra bir müddet markayla ilgili davalar devam etti. Ortakların bazıları markayla ilgili davalar açmıştı. Bunlar zaman aldı. Biz aldığımızda 3 mağazaya vardı. 2011 ’de 28 mağazaya ulaştık. 2011 ’den sonra grup olarak perakendede ciddi büyüme hedefiyle beraber 2012 sonu itibarıyla 46 mağazamız vardı. Geçtiğimiz martta 24 mağazalı Reyon Marketleri’ni satın aldık. Mağaza sayımız 70’e ulaştı. Perakendeye 22 milyon TL yatırım yaptık.~
SÜPERMARKETLE DEVAM
Süpermarket konseptiyle devam edeceğiz. İstanbul, Eskişehir, Kütahya, Bilecik, Gaziantep, Kahramanmaraş, Şanlıurfa ve Mardin gibi toplam 10 ilde varız. Hedefimiz var olduğumuz lokasyonlarda mağaza sayısını artırmak. Yeni bölgeye girmeyi düşünmüyoruz. Bu yıl sonunda mağaza sayımız 80 civarında olacak. 2014’te 120 mağazaya ulaşma hedefimiz var. İlk 20 zincir mağaza içindeyiz. 120 mağaza bizi ilk 15’e taşıyacaktır. Şu anda Reyon’la birlikte 250 milyon TL’ye yakın ciromuz var. 2014’te bu rakam 370-380 milyon TL’ye ulaşır.

"SATIN ALMA DA YENİ SEKTÖR DE MÜMKÜN"
3 SEKTÖRDE DE BÜYÜYECEĞİZ

2015 sonunda 2,5 milyar TL ciro hedefliyoruz. Büyüme her üç iş kolundan da gelecek. Perakendede sürekli mağaza açarak büyüyoruz. 2013’te 40 milyon TL yatırım yapıyoruz. Var olduğumuz bölgelerde İsmar konseptine yakın sinerji sağlayacak verimli operasyonlar olursa satın almaya her zaman açığız. Satın almanın yanı sıra kendi mağazalarımızı açarak da büyümeye devam ediyoruz.
2015 HEDEFİNE NASIL ULAŞACAK?
Dağıtımda şu an için planımızda satın alma yok ama orada da sinerji yaratacak bir satın almaya sıcak bakarız. Pazarlamada, perakendede ve tarımda büyüyerek 2015 yılı için koyduğumuz hedef ciroyu gerçekleştireceğiz. Şu anda 3 büyük iş kolunda faaliyet gösteriyoruz. Yeni sektör bugün için planımızda yok. Ama cazip bir iş modeli olursa yeni sektöre de gireriz.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz