Global şirket nasıl olunur?

Frederico Curado ile globalleşme yolunda attıkları adımları ve Türk şirketlerine yol gösterecek deneyimlerini konuştuk.

1.09.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Global şirket nasıl olunur?


Capital: Global bir oyuncu olma vizyonu konulduğunda Embraer’in büyüklüğü ne kadardı? Bu karar nasıl alındı?
- Tabii bu bir süreç. Ama sanıyorum “E Jet” ürün grubunun ardından şirket global bir perspektif kazandı. 10-12 yıl önce bu alanda bir değişim yaşandı. Bu adım öncesi Amerika’ya ve Avrupa’ya odaklı bir şirkettik. E Jetlerimiz global bir ürün haline geldi. Ayrıca biz de şirket olarak farklı ülkelerde varlığımızı göstermeye başladık. Singapur ve Çin’de kendi ofislerimizle vanz. Bir dönem Avusturalya’da bir üretim merkezimiz vardı ancak oradan çıktık.
Son dönemde de Brezilya dışında üretime yatırım yapıyoruz. Portekiz, ABD ve Çin’de üretim yapmaya başladık. 10-12 yıldaki tüm builerlemeve süreç bizi global bir oyuncu haline getirdi diye düşünüyorum. Bizim başarılı ürün portföyümüz sayesinde bugün dünyanın en büyük üçüncü ticari uçak üreticisiyiz. 100-120 koltuk kapasiteli uçaklarda lider konumdayız.

Capital: Hangi alanlara girerek nasıl bir büyüme yakaladınız?
- Tabii 42 yıllık bir şirket tarih boyunca, 500 çalışanla kamuya ait bir şirketten dünya liderleri arasında olmaya giden yolda Embraer pek çok güçlükle başa çıktı. Burada savunma odaklı kurulan şirketin, önce turbo pervaneli uçaklar, ardından da ERJ jetlerle bölgenin jet pazarına girmesi önemli bir adım oldu. Bu önümüze yeni fırsatlar doğurdu. Bu uçakların Avrupa ve ABD pazarlarında kabul görüşü 1999’da E Jet serisinin başlamasını sağladı.
Aynı zamanda bu dönemde biz özel havacılığı da yüksek büyüme potansiyeli ile stratejik bir pazar olarak belirledik. 2002 yılından bu yana Embraer iş jetlerinde 7 yeni program başlattı. Son olarak 2011 yılında Embraer Defense& Security şirketini kurarak savunma alanında faaliyetimizi geliştirmeye karar verdik.

“VARLIK DAĞILIMINDA EŞİTLİK HAVACILIĞI DA BÜYÜTECEK"
2012 PÜRÜZLÜ BİR YIL

2012’de makroekonomik göstergelere göre global ekonomi ölçülü ve pürüzlü bir yolda olacak. Gelişmekte olan pazarların yüzde 5 büyümesi bekleniyor, gelişmiş ülkelerde ise büyüme beklenmiyor.
YOLCULUK İHTİYACI ARTACAK
Bunun sonucu olarak da özel ve ticari havacılıkta siparişlerde bir gevşeme söz konusu. Ancak biz uzun vade için iyimseriz. Dünyada varlık dağıtımının iyileşmesiyle daha çok insan uçmak isteyecek ve daha çok yolculuk isteği olacak.

Capital:
Global oyuncu olmanın ilk adımları neler oldu?
- Tabii şirket içinde globalleşme ile tüm organizasyon ve yönetim de değişim geçiriyor. Ama ilk adım, pazarlamaya önem vermek. İyi bir pazarlama, güçlü pazar araştırmaları yapmak, global pazarda kendini göstermek adına önemli. Global olmak için ilk olarak, pazarlardaki potansiyeli belirlemek gerekiyor. Satış ve ardından destek hizmetlerinin de pazarlama stratejisine göre şekillenmesi şart. Ardından şirketin kendini yeniden konumlaması, organizasyonunda değişiklikler yapması da gerekiyor. Bunlar tabii bir arada gelişen, birbirini doğuran değişimler oluyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz