"Global üretici markası olacağız"

Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya ile şirketin son yıllarda geçirdiği önemli değişimi ve gelecek hedeflerini konuştuk...

25 EYLÜL, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
"Global üretici markası olacağız"


“BAŞKA SEKTÖRLERE İLGİ DUYMUYORUZ”

“YAPACAĞIMIZ ÇOK İŞ VAR”
Tekstil ve hazır giyimde varız. Başka sektörlere ilgi duymuyoruz. Bu sektörü, üretimi ve istihdamı seviyorum. Ben ikinci jenerasyonum. Şu anda sektörde yapacağımız çok iş var.
“TÜRKİYE’NİN ÜRETMESİ LAZIM” Ülkemizin ihtiyacı olan istihdama üretimle yanıt vereceğiz. İnşaat sektörü bugün için Türkiye’yi sürüklüyor ama ileriye yönelik ne kadar devam eder bilemiyorum. Üretmek çok önemli. Üreten ülkeler sürdürülebilir başarı sağlayan ülkeler, Türkiye’nin üretmesi lazım.


YEŞİM TEKSTİL’İN YENİ YOLU

  • Son 7 yılda üretimde konsolidasyona gittik, müşteri sayısını 30’dan 14’e düşürdük. 
  • Amacımız stratejik olarak büyük şirketlere yatırım yapıp onlarla büyümek. 
  • En yeni müşterimiz Under Armour. Onun için yüzde 10-15 kapasite artırdık. 
  • Sektör bu yıl yüzde 4 büyüme sağlar. Bizim hedefimiz ise yüzde 22’yi yakalamak 
  • Gümrüksüz bölgelere yatırım yaparak global bir üretici pozisyonu alıyoruz. 
  • Üretimimizin yüzde 30-35’i yurt dışında. 2023’te yüzde 50-55 dışarıda olabilir. 
  • İleriye dönük en büyük hedefimiz Uzak Doğu’dan daha büyük pay almak. 
  • Son 2-3 yıldır yerli markalarımıza da üretim yapmaya başladık. 
  • Stratejimiz üretimde marka olmak. Bu nedenle dijital platforma çok yatırım yapacağız.
  • 2016’da 300 milyon dolar ciro yaptık. 2023’te ciromuzu 2’ye katlamayı istiyoruz.



NEDEN BİRÇOK TEKSTİLCİ BATTI?

“MALİYETLER ARTTI”
15 yıl öncesine baktığımızda çok değerli tesislerimiz maalesef iflas etti. Bunun ana sebeplerinden biri kur politikası olsun. 2002-2009 yılları arasında dolar 1,65’lerden 1,1’lere kadar geldi. O arada da enflasyon yüksekti, çok büyük zamlar oldu, işçilik ve enerji maliyetleri arttı.
“BİZ DE ZARAR ETTİK” İhracata çalışan şirketler çok zarar etti. TL o kadar değerlendi ki şirketler rekabet edemez hale geldi, çok büyük zararlar oluştu. O dönemde çok şirket battı. Biz de çok zarar ettik. Ama bizim pazar payımızın değişken olması, dışarıda üretim yapmamız bizim avantajımız oldu.
SÜRDÜRÜLEBİLİR KUR POLİTİKASI Sonra dolar 1,1’lerden 6 yılda bugün 3,5 TL düzeyine geldi. Sektör son 4-5 yıldır daha istikrarlı bir şekilde gidiyor. Önemli olan bunu korumak. Çünkü ihracat yapıyor, dünya pazarıyla rekabet ediyorsanız sürdürülebilir kur politikaları olması lazım. TL’yi suni olarak belli bir süre değerlendirdiğinizde bunu sektör çok hızlı hissediyor ve orada zararlar başlıyor, pazar kaybediyorsunuz.



“MÜŞTERİLERİMİZ BİZİ ÖRNEK GÖSTERİYOR”

“DÜNYADA İLK 5’TEYİZ”
Entegre üretimde dünyada ilk 5 oyuncu arasındayız. Aslında Yeşim’in üretiminin yanında en güçlü yönü sosyal uygunluğu yani sürdürülebilirliği. Üretimi her yerde herkes yapabiliyor. Önemli olan o üretimi yaparken çevreye, çalışana ve topluma duyarlılığınız. Yeşim Tekstil bu alanda 1 numara diyebilirim. Bu konuda çok iddialıyız. Zaten müşterilerimiz de bunu net olarak ifade ediyor ve dünyanın diğer bölgelerindeki şirketlere bizi en iyi uygulama olarak gösteriyorlar.
“BİN KİŞİLİK KREŞİMİZ VAR” Zara ile 28, Nike ile 20 yıldır iş birliğimiz var. Mesela bizim kreşimiz bu yıl 30’uncu yılını kutlayacak. 30 yıl önce 50 kişilik bir kreşle başladık. Bugün 1.000 kişi kapasiteli bir kreşimiz var. Yeşim’deki kadın çalışan oranı yüzde 55. Aynı zamanda Eczacıbaşı ile birlikte Türkiye Birleşmiş Milletler Kadını Güçlendirme Çalışma Grubu’nun eş başkanlarından biriyiz.



“GÜNEYDOĞU’DA TESİS KURMAK İSTİYORUZ”

ÖNÜMÜZDEKİ 1 YILDA HAYATA GEÇECEK
Büyük bir ihtimalle Avrupa pazarı için önümüzdeki bir yıl içinde Güneydoğu Anadolu’da büyük bir yatırımı hayata geçireceğiz. Amacımız ilk etapta bin kişilik bir tesis kurmak. Bölge için hükümetimizin açıkladığı teşvikler son derece uygun. Ama tam hayata geçemedi.
“İSTİHDAM İÇİN İYİ NİYET VAR” Bir taraftan terörle mücadele ediyoruz bir taraftan Suriye problemi ile uğraşıyoruz. Ama istihdam için çok iyi bir niyet var. Biz de iş camiası olarak devletimizin yanında olmak istiyoruz ki istihdama katkı sağlayalım. O teşvikler bir an önce netleşir ve hayata geçirilirse Yeşim Tekstil olarak ihtiyaç duyulan bir bölgede o yatırımı hayata geçireceğiz.



İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.