"Global üretici markası olacağız"

Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya ile şirketin son yıllarda geçirdiği önemli değişimi ve gelecek hedeflerini konuştuk...

25 EYLÜL, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
"Global üretici markası olacağız"


Nilüfer Gözütok Ünal

[email protected]

Son 7 yıldır Yeşim Tekstil ciddi bir dönüşümden geçiyor. 2010 yılında müşterilerinde konsolidasyona gitme kararı alan şirket, o günden bugüne 30 olan müşteri sayısını 14’e düşürdü. Küçük müşterileri portföyden çıkarıp büyüklere odaklandı. Üretimde maliyet avantajı elde etmek için de gümrüksüz mal gönderimi yapacağı Moldova ve Mısır’da üretim hacmini artırdı. Bugün 12 bin çalışanıyla 300 milyon dolar ciro yapan Yeşim Tekstil’in ikinci jenerasyon patronu Şenol Şankaya, 7 yılda geldikleri noktadan memnun. Konsolidasyonun önümüzdeki yılların iş modeli olduğunu söylüyor. Yeşim’in stratejisinin üretimde markalaşmak olduğunun altını çizen Şankaya, önümüzdeki 5 yılda da cirolarını 2’ye katlayacaklarını açıklıyor. Şenol Şankaya, büyürken teknolojiye ve otomasyona daha çok yatırım yapmak niyetinde. Makinelerini daha da modernleştireceklerini, kişisel üretimi hayata geçirecek yatırımlar yapacaklarını ifade ediyor. “Avrupa, Rusya ve Orta Doğu ciddi pazarlar. Bu pazarlara müşterilerimizin beklentilerine uygun yatırım yapabilirsek, örneğin internet satışı için tek bir adet ürünü üretip müşteriye gönderecek modeli hayata geçirirsek o zaman bütün üretimin çoğunu burada hayata geçirebiliriz” diye konuşuyor. Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya ile şirketin son yıllarda geçirdiği önemli değişimi ve gelecek hedeflerini konuştuk: 

  • Öncelikle bugün Yeşim Tekstil’in sektörde bulunduğu konumdan bahseder misiniz? Nasıl bir üretim modeliniz var? Kaç çalışanla ne kadarlık bir ciro yaratıyorsunuz?

 Geçtiğimiz yıl Yeşim Tekstil olarak 300 milyon dolar ciro yaptık. Bunun 250 milyon doları ihracat. İhracata dönük bir yapımız var. Müşterilerimizin yüzde 95’i dünyanın önde gelen sayılı markalarından oluşuyor. 20 yıldır Bursa’da hem hazır giyimde hem tekstilde birinci sıradayız. Fason ağımız dahil olmak üzere 12 bin çalışanımız var. Entegre bir tesisiz. Tesise iplik giriyor bitmiş ürün çıkıyor. Aynı zamanda çok uluslu bir yapıdayız. Son 15 yıldır Türkiye’nin yanı sıra çevre ülkelerde de üretim yapıyoruz. Çünkü müşterilerimizin hepsi global. Nike, Burberry, Inditex Grup’un tüm markaları, Tommy Hilfiger, Tchibo müşterilerimiz arasında. Dünyanın birçok yerinde konumlanmış bu markalara ürün tedarik edecek şekilde gümrüksüz bölgelere yatırım yaparak global bir üretici pozisyonu alıyoruz. Örneğin Amerika’ya Mısır’dan gümrüksüz gönderim yapıyoruz. Avrupa’ya Türkiye’den ve Moldova’dan gönderim yaparken, Moldova’dan Rusya’ya gümrüksüz ürün gönderimimiz var. Yeşim Tekstil olarak kendimizi Uzak Doğu haricinde birçok bölgeye gümrüksüz mal verecek şekilde pozisyonladık. Moldova’da 4 tesisimiz var, orada 2 bin kişi istihdam ediyoruz. Mısır’daki tesislerimizde 3 bin kişi çalışıyor. 

  •  Üretiminizin yüzde 90’ını ihraç ediyorsunuz. Geri kalan yüzde 10’unda kimin için üretim yapıyorsunuz? 

 İç pazarda daha çok mefruşat dediğimiz perde ve döşemelik kumaş üretimimiz var. Aynı zamanda da iki tane yerli hazır giyim müşterimiz bulunuyor. 35 yıldır sadece yabancı markalara üretim yaparken son 2-3 yıldır yerli markalarımıza da üretim yapmaya başladık. Çünkü yerli markalarımızın da yurt dışında büyüdüğünü görüyoruz. Şu anki İspanyol markalarına Türk markaları ciddi rakip olacak gibi hissediyorum. Bizler de güçlü üretim altyapımızla onlara destek olmak istiyoruz. 

  •  Yerli müşterileriniz kimler? 

 Mavi Jeans, Mudo, LC Waikiki ve Penti var. 

  •  Üretiminizin sektörel dağılımı nedir? 

 Üretimimizin yüzde 30’u ev tekstili, yüzde 60’ı hazır giyim, yüzde 10’u perde ve döşemelik kumaş üretiminden oluşuyor. 

  •  Bu oranlar hep böyle miydi? 

 Son dönemde hazır giyim biraz daha arttı. Önceden yüzde 40-45’lerdeydi, yüzde 60’a kadar çıktı. 

  •  Nedeni ne oldu? 

 Orada büyüme fırsatı daha fazla. Sürdürülebilirlik artık büyük şirketlerin mal tedariğinde önemli rol oynuyor. Eskiden fiyatla rekabet ederken artık 10 cent, 20 cent için başka yerlere gitmiyorlar. Eğer siz burada karbon ayak izinizi takip ettiğinizi, kullandığınız suyu geri dönüştürdüğünüzü, çocuk işçi çalıştırmadığınızı kanıtlıyorsanız onlar tercih edilmenizde önemli bir kriter. Aslında bunlar görünmeyen değerler.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.