"Herkes koruma peşinde"

Şirketler krize karşı yatırımları erteleme, üretimi durdurma, işçi çıkarma gibi ilk reflekslerini verdi.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Herkes koruma peşinde
Bir GSM operatörü, geçtiğimiz aylarda tüm saha satış operasyonuna bir e-mail gönderdi. Bu e-mail’de “Mevcut ürün ve servis kampanyalarındaki satış kotalarını kaldırdık. Birinci önceliğimiz, abonelerimizin diğer operatörlere geçişini önlemek ve diğer operatörlerden şirketimize geçiş sağlamak. Bunun için hep birlikte günde 14 saat çalışacağız” mesajı veriliyordu. Şirket var olan müşterilerini korumak için acil önlemler alıp, tüm eforu buraya aktarmaya odaklanmayı tercih ediyordu.
2009 istisnasız tüm şirketler için zor bir yıl… Bir yandan krizi en hafif hasarla atlatmaya çalışırken diğer yandan mevcudu korumaya çalışıyorlar. İş dünyasının bu yeni gerçeğini, son dönemde en iyi özetleyen isim Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı oldu. Sabancı, “2009 gibi bir yılda sadece birkaç alanda büyüme hedefimiz var. Diğer işlerimizi koruma, nakit yönetimi ve likit kalma hedefimizdir” açıklamasını yaptı. Bu sözlerle Türk iş dünyasının bir nevi sözcülüğünü yerine getirdi. 2009, Türkiye’nin en büyük holdingleri de dahil olmak üzere pek çok şirket için koruma dönemini ifade ediyor.
Capital, gıdadan bilişime, hızlı tüketim ürünlerinden otomotive ve perakendeye kadar farklı sektörlerden onlarca şirketin 2009’da korumada öncelik verdiği göstergelerini nasıl koruyacağını araştırdı.
2008’in son çeyreğinden itibaren pek çok şirket cirosunda küçülmeyi gördü. Oysa yaşamsal döngülerini sağlıklı şekilde devam ettirebilmeleri için şirketlerin gereken ciroya ulaşabilmeleri çok önemli.
Michigan Üniversitesi İşletme Profesörü Dave Ulrich de “Ekonominin zorlu dönemlerinde şirketler için öncelik, daha az çalışanla daha fazla gelir elde etmektir. Bunu maliyetleri azaltıp, sermaye işbirliklerinin yapılacağı proje yatırımlarıyla gerçekleştirebilirler” sözleriyle kriz zamanlarında şirketlerde ciroyu korumanın birinci öncelik olması gerektiğine dikkat çekiyor.
“KÂR DEĞİL, İLK HEDEF CİRO”
Pek çok şirket de korunması en zor değer olsa da 2009’da, 2008 cirosunun altında kalmamak için çaba gösteriyor. 2008’de 200 milyon dolar ciroya ulaşan Dimes, bu şirketlerden biri. Dimes Genel Müdürü Ozan Diren, “Verimlilikle maliyetleri düşüreceğiz. Bunu da fiyata yansıtıp, rekabet gücümüzü artıracağız” diye konuşuyor. Diren, korumada diğer öncelikleri konusunda izleyecekleri stratejiyi ise şöyle açıklıyor:
“Yüzde 21’lik pazar payımızla pazarın ilk 2 oyuncusundan biriyiz. Pazar payımızı korumak için bulunurluğumuzu yükselteceğiz. Özellikle yönetici grubunda işten çıkarma yapmayacağız.”
Yeşim Tekstil’in CEO’su Şenol Şankaya, cirolarını ve pazar paylarını korumak için birçok verimlilik projesi yürüttüklerini belirtiyor. Şankaya, hedeflerinin maliyetlerini düşürmek ve bu farkı müşterilere indirim olarak yansıtmak olduğunu söylüyor. Şu anki koşullarda bu indirimlerin bile müşterilere cazip gelmediğini ifade eden Şankaya, bu yüzden bazen sıfır kârla üretimin devamlılığını sağlamaya çalıştıklarını söylüyor. Şankaya, 2009’da cironun en iyi ihtimalle yüzde 95’ini koruyabileceklerini belirtiyor.
Kârlılığı koruyabilmenin içinde bulunulan dönemde kolay olmadığını düşünen Bimeks Satış Direktörü Kayhan Ozar ise nakit akışlarını bozmayacak şekilde pozisyon aldıklarını ve ciroyu korumaya çalıştıklarını söylüyor.
Soyak Holding CEO Vekili Emre Çamlıbel de holding ve şirketleri kapsamında verimlilik ve pazarlama kampanyalarıyla ciroyu korumaya odaklandıklarını belirtiyor.
“KÂRSIZ ASLA OLMAZ” CEPHESİ
Fiyat savaşlarının yaşandığı bir dönemdeyiz. Pek çok şirket kârından vazgeçerek stoklarını eritmeye çalışıyor. Bu da kar marjlarını “sıfır” düzeyine yaklaştırıyor. Ancak, bazı şirketler hedeflerini yüksek tutuyor, “karsız asla olmaz” yaklaşımını benimsiyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz