Bugüne kadar P&G, Kraft, Frito Lay ve Coca-Cola'da yenilikçiliğe yön
veren BİLAL KAAFARANİ, şimdi Yıldız Holding için iş başında. İlk etapta
grubun ürün portföyünü farklılaştırmayı planlayan Kaafarani, bir
taraftan da bulunmadıkları yeni kategorilere giriş yapmanın
hazırlıklarını sürdürüyor. Yeni görevindeki hedefini, "Hayalim Yıldız'ı
en farklı ürünlerle para kazanan bir şirket yapmak. Umuyorum 5 yıl sonra
çok daha uluslararası ve güçlü bir şirket olacağız" sözleriyle
açıklıyor.Yenilikçilik denildiğinde akla gelen birkaç isimden biri o...
P&G, Kraft, FritoLay ve Coca-Cola'da global inovasyon yöneticisi
olarak çalıştı. Onunla birlikte Coca-Cola 2009 yılında tarihinde ilk kez
dünyanın en yenilikçi 25 şirketi arasına girdi. Sözünü ettiğimiz kişi
bugün dünyanın "25 inovasyon ustası" arasında gösterilen Bilal
Kaafarani. Birçok devde devrimsel yenilikçilik hamleleri gerçekleştiren
Kaafarani, şimdi de Türkiye'nin gıda devi Yıldız Holding'in inovasyon
rotasını belirleyecek. Bundan 4 ay önce göreve gelir gelmez tüm grup
şirketlerinin detaylı bir analizini yapan ve durum saptamasında bulunan
usta yenilikçi, "Şimdi nereye gitmemiz gerektiğini biliyorum" diyor.
Yapacaklarını da şöyle sıralıyor, "Sorumluluğum temel olarak 2 noktada.
Birincisi ana işimizi oluşturan ürün portföyünü farklılaştırmalıyız,
bunu yaparken tüketici beğenilerini ve o üründen para kazanmayı da göz
ardı etmemeliyiz. Diğer sorumluluğum yeni kategorilere ve bugün
bulunmadığımız yeni işlere girmek. Bunu yapmanın da 2 yolu var.
Birincisi satın almalar gerçekleştirmek diğeri yeni iş alanları
yaratmak." Yıldız Holding Global İnovasyon ve AR-GE Grup Başkanı Bilal
Kaafarani, inovasyona bakış açısını ve Yıldız Holding'i nasıl bir
yolculuğa çıkardığını Capital'e anlattı:
Capital: Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?
- Bugüne kadar P&G, Kraft, PepsiCo ve Coca-Cola için çalıştım.
P&G benim için çok iyi bir deneyimdi, nasıl düşünmem ve doğru
iletişim kurmam gerektiğini öğretti. Kraft Food'da çok farklı birimlerle
ve takımlarla çalışma deneyimi edindim. PepsiCo daha çok sonuca nasıl
ulaşılacağıyla ilgili bir şirketti. Coca-Cola'da global inovasyon ve
teknoloji kıdemli başkan yardımcısı olarak global bir görevim vardı. Çok
ilginç insanlarla çalıştım. Birçok içecek ürettik. Çok iyi takımlar ve
merkezler oluşturdum. Tüm bu süreç içinde hatalar da yaptım ancak
hatalarımdan çok şey öğrendim.
Capital: Yıldız Holding'e geçişiniz nasıl oldu?
- Yıldız Holding'le tanışmamı sağlayan nedenler kitap yazma kararı
almamla gelişti. Edindiğim bilgi ve deneyimleri paylaşmak için Korn
Ferry'de başkan yardımcısı olan Jane Stevenson'la birlikte "Breaking
Away-Kopma"' adını taşıyan bir kitap yazdık. Kitap için 150 üst düzey
yönetici ile görüştük. "İnovasyon için ne tür bir liderlik gerekiyor"
konusunun altını çizmek istiyorduk. 150 CEO ile röportaj yaparken Murat
Ülker'le tanıştım. Konuşmamız çok sıcak geçti, her ikimiz de
birbirimizden olumlu etkilendik. Murat Bey, dev bir portföye sahip,
güçlü ve çok akıllı bir girişimci. Birçok etkileyici başarıya imza
atmış. Vizyonundan çok etkilendim. Tüm bunların yanı sıra burada
çalışmayı kabul etmemde annemin ve babamın Lübnan'da yaşıyor olması,
onlara daha yakın olmak istemem de etkili oldu. Murat Ülker'den teklif
geldiğinde, "Ülker ve Murat Ülker'in takımıyla çalışmak benim için bir
rüya olacak" diye düşündüm. Burada bir misyonum var. Daha farklılaşmış,
daha sürdürülebilir ürünler yapacağız. Şu an içinde olmadığımız birçok
kategoriye gireceğiz. Tüm bunlar da Yıldız Holding'i benim için oldukça
çekici kılıyor.~
Capital: Murat Ülker'in vizyonuna ilişkin sizi en çok etkileyen ne oldu?
- Murat Ülker, sürekli öğrenmeye çalışan, çok açık fikirli bir iş
insanı. Hata yaptığını itiraf etmekten çekinmiyor. Tüm bu işi büyüten
kişi o. Şimdi daha ileriye gitmek istiyor.
Capital: Türkiye'ye ve yeni şirketinize adaptasyon süreci nasıl geçiyor?
- 4 ay oldu. Yeni hayatıma alıştım. Öncelikle ailem burayı çok sevdi.
Profesyonel açıdan baktığımızda şu an öğrenme aşamasındayım. Bir liste
yaptım, birçok kişiyi, bulunduğumuz pazarları ziyaret ettim. Satış
ekibiyle bir araya geldim. Murat Bey, benden inovasyon sürecine ve tüm
değer zincirine bakmamı istedi. Sadece
AR-GE ya da teknik konularla sınırlı kalmadım. Pazarlamaya, dağıtıma,
satış bölümlerine ve çeşitli ortaklarımıza baktım. Bu da benim tüm işi
anlamamı sağladı. Şimdi nereye gitmemiz gerektiğini biliyorum.
Yapacaklarıma hazırlıklıyım. İşi, kültürü ve ne kadar hızlı
gidebileceğimizi anladım. Yapacağımız yolculuğun hızı kritik. Eğer çok
hızlı giderseniz birçok insanı arkanızda bırakabilirsiniz, çok yavaş
giderseniz sıkılmalarına neden olabilirsiniz. Doğru hızı bulmak
durumundasınız. Bu yönetim için önemli bir meydan okuma. Gündemi
belirlemek, herkesin bizimle birlikte olup olmadığından emin olmak ve
doğru ürünü yapıyor olmak da önemli noktalar.
Capital: Yıldız Holding'de tam olarak görev kapsamınız nedir?
- Sorumluluğum temel olarak 2 noktada. Birincisi, ana işimizi alıp bunun
gerçekten rekabetçi olduğundan emin olmak. Ana işimizi oluşturan ürün
portföyünü farklılaştırmalıyız. Bunu yaparken tüketici beğenilerini ve o
üründen para kazanmayı da göz ardı etmemeliyiz. Diğer sorumluluğum ise
yeni kategorilere ve bugün bulunmadığımız yeni işlere girmek. Bunu
yapmanın da 2 yolu var. Birincisi, satın almalar gerçekleştirmek;
ikincisi yeni iş alanları yaratmak. Bir taraftan ana işimizi korurken
öte yandan var olana daha fazlasını ekleyeceğiz. Çok şanslıyız, çünkü
Gözde Finansal Hizmetler şirketimiz var. Bu şirketi ihtiyacımız olan
bazı teknolojileri satın almak için kullanabiliriz. En önemlisi dışarıda
bir network geliştireceğiz, böylelikle ihtiyacımız olan şeyleri satın
almak için zaman kaybetmeyeceğiz.
Capital: Peki ya bütçe?
- Limitsiz. Bu konuda bir limitimiz yok.
Capital: Holdingde hazırladığınız inovasyon odasından bahseder misiniz? Bu odada neler yapılıyor?
- Benim çalıştığım odanın yanında bir inovasyon odası var. Çiçeklerin
olduğu rahat bir oda. Bu arada özellikle belirtmek istiyorum, ben
şirketi ya da kültürü değiştirmiyorum, sahip olduğumuz iyi şeyleri inşa
ediyorum. İnovasyon odasının duvarında bir köprü resmi var. Bu köprü şu
ana kadar yaptığımız şeylerin harika olduğunu, şimdi farklı bir alana
geçiş yaptığımızı simgeliyor. Var olanın üzerine harika bir şirket inşa
edeceğiz. Köprünün altında su var. Köprüyü dikkatli geçmek gerekiyor.
Burada yapmaya çalıştığım şey de bu.
Capital: Beraberinizdekileri inovasyon hakkında düşünmeye ve bir inovasyon kültürü yaratmaya nasıl ikna ediyorsunuz?
- Bu bir yolculuk. Her şeyden önce Yıldız Holding bir operasyonel
inovasyon şirketi. Bunun anlamı şu: Şirket en iyi ürün kalitesini, en
düşük fiyata sağlıyor. Bunu sürekli yapıyor. İşte biz buna operasyonel
inovasyon diyoruz. Yıldız Holding de bugüne kadar bunu yaptı, tüketici
bunu sevdi, şirket de böyle büyüdü. Bundan sonra bizim nereye gitmemiz
gerekiyor? Gitmemiz gereken yer, aynı zamanda kaderimizi çizeceğimiz
yer. Bu yerde yeni müşteriye ulaşacağız. Bugüne kadar yaptıklarımız
kesinlikle harikaydı. Ancak şimdi bir sonraki aşamaya geçmemiz
gerekiyor. Bu nedenle inovasyon odasında bir köprü var.~
Capital: Sizinle birlikte Yıldız Holding özellikle hangi ürünler
konusunda daha iddialı hale gelecek? Bazı ürün ve kategorilerden
vazgeçilmesi söz konusu olabilir mi?
- Biz burada başarılıyız ve uluslararası olacağız. Ancak, bazı vakalarda
lokal ilerleyeceğiz. Çünkü, birçok insan söz konusu gıda olduğunda
farklı damak tatlarına sahip. Çok uluslu şirketler bile birçok yerel
pazara girdiklerinde o pazarlara göre kendilerini ayarlamak zorunda
kalıyor. Bence başarı hikayesi yazarken, öncelikle uluslararası çok iyi
bir performans sergilemek gerekiyor. Global olmak için şimdi
genişliyoruz. Çin'deyiz, Orta Doğu ve Afrika'ya gidiyoruz. Ama öte
yandan gıdadaki boş alanlara bakmalıyız. Türkiye'de çok farklı gelir
grubundan tüketici var. Bazı yerlerde insanlar bizim ürünlerimizi alarak
besleniyor. Bu insanlarm bizim ürünlerimizden doğru besinleri
aldıklarına emin olmamız gerekiyor. Yeni ürünler ve kategoriler
konusunda hem demografiyi hem bulunmadığımız alanları göz önünde
bulunduracağız.
Capital: Bu ürünleri belirlediniz mi?
- Hayır henüz değil, şu anda o süreci yaşıyoruz.
Capital: Yıldız Holding'e katılmadan önce yenilikçilik performansı hakkında ne düşünüyordunuz?
- Holdingin yenilikçilik performansının harika olduğunu düşünüyorum.
Çünkü, Yıldız, operasyonel inovasyon ve pazar inovasyonu yapıyor.
Sonuçlara, gelirlerine ve büyüme oranlarına bakın ne kadar başarılı
olduğunu görürsünüz. Çikolataya fıstık koymak pazar ino-vasyonudur.
Türkler bunu seviyor. Farklı çorbalar, sütlü ürünler de yapıyorlar.
İnsanlar genellikle biziçikolata ve bisküvi ile tanıyor ama aynı zamanda
bizim için pazarda çok önemli fırsatlar var. Bu bilgiyi ve deneyimi
besleyici ürünlerde kullanabiliriz.
Capital: Peki Yıldız Holding'de inovasyon için ne tür bir liderlik gerekiyor?
- Yıldız, operasyonel ve pazar yeri inovas-yonu için doğru liderliğe
sahip. Murat Ülker'in son birkaç yılda yaptıklarına baktığımızda, bu
bizi kategori inovasyonuna götürüyor. Kendi kategorisini sıfırdan
oluşturmak kategori ino-vasyonu gerektiriyor. Bu tür bir inovasyon için
de Jim Zaza, Ahad Afridi ve benim gibi liderlere ihtiyaç var. Çünkü,
bizim deneyimimiz kategori oluşturmaktan geliyor. Çok fazla operasyonel
inovasyon yapmıyoruz. Ancak, bu ikisi arasındaki fark netleşmeli.
Kategori inovasyonu lideriyseniz, bu sizin operasyon inovasyonu lideri
olduğunuzu göstermez. Aynı şekilde operasyonal inovasyon lideriyseniz,
bu diğeri olduğunuz anlamına gelmez. Bu biraz kombinasyonla ilgili...
Capital: Dünyada Yıldız Holding'in konumu ne olur? Gıdada nasıl bir pozisyon edinir?
- Bizi global pazarın en büyük oyuncularından ve en yenilikçi
şirketlerinden biri olarak görmek istiyorum. Hayalim, Yıldız'ı en farklı
ürünlerle para kazanan bir şirket yapmak. Eninde sonunda
tüketicilerimiz mutluysa, hissedarlarımız da mutlu olacak. Tabii en
sağlıklı şekilde rekabet ediyor olmak da çok önemli. Umuyorum 5 yıl
sonra çok daha uluslararası ve güçlü bir şirket olacağız.
Capital: Burada kısa ve uzun dönemli hedefleriniz neler? Yılda kaç yeni ürün çıkaracaksınız?
- Benim kısa dönemli hedefim, stratejiyi yerleştirmek, yetenekleri
oluşturmak, ana işlerimizin çok güçlü olduğundan emin olmak. Şu anda
bunu yapmaya çalışıyorum. Bunları yaparken hangi kategorilere
gireceğimizi de belirlememiz gerekiyor. Önemli olan proje sayısı değil.
Bir pazara gittiğimizde rakibimizin kim olduğunu, ne kadarlık bir pay
alacağımızı, masaya ne getirdiğimizi ve en önemlisi de ne tür bir başarı
elde edeceğimize bakarak bir kategoriyi oluşturacağız. Biz yeni bir
kategoriye giderken bu kategorinin çok fark edilebilir olmasını
umuyoruz.~
Capital: Siz içecek dışında bütün ürünlerden sorumlusunuz? Neden içecek dışı, bunun Coca-Cola'yla bir ilgisi var mı?
- Çünkü Coca-Cola ile önümüzdeki 24 ay boyunca içecek sektöründe
çalışmayacağıma dair bir anlaşma imzaladım ve buna saygı duyuyorum.
Böyle olması gerekiyor.
Capital: 24 ay sonra ne olur?
- Kim bilir?
Capital: Yenilikçilik konusunda önde giden devler, neyi iyi yaparak başarılı oluyor?
- İlk önce kültür önemli. İnsanlara en iyiyi sunmalarına olanak verecek
şekilde güç vermek gerekiyor. Bu en büyük nokta. Türk şirketlerine de
yardım edebileceğimi düşündüğüm 2 nokta var. Birincisi Türkiye'de daha
ileriye gitme konusunda yapılacak planlamayla verimliliği hemen yüzde
20-30 artırmak mümkün. İkincisi, Türkiye birçok çeşitliliği içinde
barındıran bir ülke. Bu farklılığı verimlilik açısından ele aldığımızda
bu Türkiye'yi uluslararası arenada büyük bir oyuncu haline getirecek.
"Global olabilecek durumdayız"
Capital: Birçok global şirkette çalıştınız Yıldız Holding global olma misyonunu taşıyor mu, global olma yolculuğunun neresinde?
- Yıldız Holding'in odağı bugüne kadar Türkiye oldu. Şimdi genişlemeye
başladık. Yıldız Holding, Nestle, Kraft ve Unilever'in portföyüne sahip.
Grup dikey büyümek yerine çikolatadan, sütlü ürünlere, donmuş gıdadan,
kişisel bakım ürünlerine kadar farklı kategorideki ürünlerle yatay
büyüdü. Ölçek ve portföy olarak baktığımızda global olabilecek
durumdayız. Bu sadece Murat Ülker'in böyle bir şey istemesine bakar.
Bence bir gün global oyuncu olabilecek ayaklara sahip ve öyle olacağını
da umuyorum.
Yeni satın almalar olacak mı?
Capital: Yeni alanlara gireceğinizi söylediniz, bunlar hangi alanlar olacak?
- Şu anda daha çok gıdaya odaklandık. Besleyici ürünler ve atıştırmalıklarla ilgiliyiz.
Capital: Birleşme ve satın alma yapacak mısınız?
- Büyük olasılıkla yapacağız. Şu anda yaptığımız şey işe bakmak ve bizim
için neyin iyi olduğuna karar vermek. Bu bazen içerideki yetenekleri
kullanarak bazen birilerini bulup ortaklıklar gerçekleştirmekle olacak.
İnovasyonda en kritik olan hangi alanda iyi olduğunuzu, masaya ne
getireceğinizi, başarı için neyin eksik olduğunu bilmek. Biz iyi bir
ortağın ne olduğunu ve masaya ne getireceğini biliyoruz.~
Karaafani'nin değişim rotasının 10 temel adımı
1- İlk önce stratejiyi ortaya koyduk. inovasyon takımının nasıl olacağını belirledik.
2- Ekibin bazıları içeriden, bazıları dışarıdan gelecek.
Yetenekleri geliştirme sürecindeki boşlukları biliyoruz, onları
dolduracağız.
3- İnovasyon yolculuğumuzda çeşitliliği artıracağız. Çeşitliliği
artırmak için üniversitelere, farklı değerler yaratan insanlara
bakacağız.
4- Ana işimizi alıp bunun gerçekten rekabetçi olduğundan emin olacağız.
5- Ürün portföyünü farklılaştıracağız. Gıda alanında daha sürdürülebilir ürünlere yöneleceğiz.
6- Şu an içinde bulunmadığımız yeni kategorilere ve yeni işlere gireceğiz.
7- Bunu da yeni iş alanları yaratarak ve satın almalarla yapacağız. Şimdi bakma aşamasındayız.
8- Şu anda daha çok gıdaya odaklandık. Besleyici ürünler ve atıştırmalıklarla ilgiliyiz.
9- Dışarıda bir network geliştireceğiz. Böylelikle ihtiyacımız olan marka ve şirketleri satın almak için zaman kaybetmeyeceğiz.
10- Bizi global pazarın en büyük oyuncularından ve en yenilikçi şirketlerinden biri olarak görmek istiyorum.
"Yetenekli Türk expatları Türkiye'ye getireceğim" Boşlukları dolduracağız
Şimdi her şeyi oluşturma sürecindeyiz. İlk önce stratejiyi ortaya
koyduk. İnovasyon takımının nasıl olacağını belirledik. Takım üyelerinin
bazıları içeriden bazıları dışarıdan gelecek. Şu anda içerideki
yetenekleri geliştirme sürecinde nerede boşluklar olduğunu biliyoruz, bu
boşlukları dolduracağız. Yapılacak 2 şey
Ayrıca yapmak istediğim 2 önemli şey var. Bunlardan birincisi çok sayıda
Türk expat'ı Türkiye'ye geri getirmek. Eğer onlara ülkenin ne kadar
harika olduğunu gösterebilirsem bu ülke açısından da çok güzel olacak.
İkincisi yeni mezunları eğitmek. Böylelikle Türkler eğitim ve iş için
ülkelerini terk etmek zorunda kalmayacak. Ülker'in verdiği esneklik
Takımdaki kişi sayısına gelince, gerçekten bilmiyorum, bu oluştururken
yanıt bulabileceğimiz bir soru. Burada işle ilgili en iyi şey Murat
Ülker'in bana verdiği yetki ve esneklik Her şeyi içerden yapmak
durumunda değiliz. Bugün çeşitlilik dönemi. Biz de düşünce sistemimizde,
inovasyon yolculuğumuzda çeşitliliği artırmaya çalışmalıyız.
Çeşitliliği artırmak için üniversitelere bakacağız, bizden farklı
düşünen, farklı değerler yaratan insanlara bakacağız. İnovasyon
takımında yüzlerce ya da binlerce kişi olabilir.
Başarılı yenilikçilerin en önemli sırrı Lider kim olmalı?
Şirketlerin CEO'ları ya da yönetim kurulu başkanları inovasyon kültürüne
sahip olmanın ne kadar önemli olduğunu anlamadıkları, gerekli değeri
vermedikleri zaman en büyük yanlışlığı yapmış oluyor. İnovasyon
konusundaki başarılı şirketlerin en önemli sırrı CEO ya da başkanlarının
inovasyona liderlik ediyor olması. Hatalar için suçlamayın
İnovasyona odaklamak isteyen Türk şirketlerine tavsiyem de inovasyonu en
üst düzeyden yönetmeleri, şirketteki öğrenme kültürünü beslemeleri,
hatalar için başkalarını suçlamamaları. Tüketiciyi, müşteriyi, rakipleri
ve faaliyet gösterilen bölgeyi tanımak önemli. Farklı düşünme
becerilerini geliştirsinler. Hedeflerine ulaşmak konusunda kendilerine
yardımcı olabilecek içerden ve dışarıdan yetenekler edinsinler.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?