İnternet basın için fırsata dönüşecek

Ayşe Sözeri Cemal ile reklam sektörünü ve sektördeki son gelişmeleri ve Hürriyet'in bu gelişmeler karşısında nasıl aksiyonlar aldığını konuştuk

1.05.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İnternet basın için fırsata dönüşecek
Geçtiğimiz yıl reklamda tüm mecralarda çift haneli büyüme gerçekleşti. En hızlı büyüme yaşayan ise internet oldu. Son birkaç yıldır internetteki giderek ivme kazanan büyümenin önümüzdeki dönemde de artarak sürmesi bekleniyor. Reklam sektöründe dengeler yeniden şekillenirken basın mecrasının bu durumdan nasıl etkileneceği ise merak konusu. Ancak Hürriyet Gazetesi Reklam Grup Başkanı AYŞE SÖZERİ CEMAI 'e göre endişelenecek bir durum yok. İnternetin doğru iş modelleri ile gazete için fırsata dönüştürülebileceğini düşünen Cemal, "Buradaki en büyük avantaj, internet ve dijitalin basılı mecra ile entegre edilmeye ve birlikte birçok yenilikler gerçekleştirmeye uygun olmaları" diyor.Reklam sektörü önemli bir değişim yaşıyor. Teknolojinin gelişimi ve internet kullanım oranının artışıyla medya, TV ve basın ağırlıklı olmaktan çıkıp internetin olduğu noktalara yayılıyor. İnternetin reklam yatırımlarından aldığı pay da giderek artıyor. Son olarak pastadan yüzde 13'lük bir pay alan mecranın, önümüzdeki dönemde büyümesini daha da hızlandırması bekleniyor. Bu beklenti internet karşısında diğer mecraların özellikle de basının konumunun ne olacağı sorusunu da beraberinde getiriyor. Hürriyet Gazetesi Reklam Grup Başkanı Ayşe Sözeri Cemal, dijitalin bu büyümeye rağmen basını yakalamasının yakın bir zamanda olmayacağını söylüyor. İnternetin basın mecrasının sonunu getireceğine yönelik tartışmalara da "İnternet ilk bakışta tehdit olarak görülse de doğru iş modelleriyle gazete için fırsata dönüştürülebilir. Buradaki en büyük avantaj, internet ve dijitalin basılı mecrayla entegre edilmeye ve birlikte birçok yenilikler gerçekleştirmeye uygun olmaları" sözleriyle yanıt veriyor. Cemal'in tavsiyesi mecraların trendleri çok yakından takip ederek değişen beklentilere çözüm üretmeleri. "Bunları yapabilmenin anahtarı da dinamik bir yapıya sahip olmak ve çabuk adapte olabilmek" diyor. Hürriyet Gazetesi Reklam Grup Başkanı Ayşe Sözeri Cemal ile reklam sektörünü ve sektördeki son gelişmeleri ve Hürriyet'in bu gelişmeler karşısında nasıl aksiyonlar aldığını konuştuk:

Capital: Reklam sektörü geçen yıl yüzde 20 oranında büyüyerek yaklaşık 4,5 milyar TL'ye ulaştı. Bu büyümeyi etkileyen en önemli nedenler sizce nedir? Büyümeyi hangi sektörler getirdi?
- Geçtiğimiz yıl yüzde 8,5 büyüyen Türkiye, Çin'den sonra dünyanın en hızlı büyüyen ekonomisi oldu. Bu gelişme birçok sektöre ve tabii ki reklam pazarına olumlu yansıdı. İnşaat, perakende, iletişim ve otomotiv 2011'de en fazla büyüyen sektörlerdi. Dolayısıyla büyümeye en fazla katkı bu sektörlerden geldi.

Capital:Geçtiğimiz yıla ilişkin büyümenin yönünde ne tür farklılıklar oldu?
- Geçtiğimiz yıl tüm mecralarda çift haneli büyüme gerçekleşti. Ancak bunların içinde sırasıyla en fazla büyüme internet, outdoor ve TV'de görüldü. Özellikle internetteki büyüme diğerlerinin üzerinde.~

Capital:Reklamveren alışkanlıklarında medya yatırımlarında geçtiğimiz yıllarda ortaya çıkan en önemli gelişmeler, trendler, eğilimler neler?
- Tablet ve akıllı telefon kullanımındaki artış, dijital medyanın hızla büyümesine ve özellikle sosyal medya kullanımının artmasına neden oldu.

Capital:Medya yatırımlarında yine en büyük pay yüzde 56 gibi bir oranla TV'nin oldu, yüzde 25 gibi bir oranla da basın ikinci sırada yer alıyor. Sizce önümüzdeki yıl ve sonrasında medya yatırımlarının dağılımı bu şekilde olmaya devam eder mi?
- Önümüzdeki yıllarda yaşanacak en temel değişiklik dijitalin pazar payında görülecek. Dijitalin hızla büyümesine rağmen basını yakalaması yakın bir zamanda olmayacak. TV'de ise önümüzdeki dönemde daha fazla büyüme öngörmüyoruz, mevcut pazar payını koruyacak.

Capital:Basının reklam yatırımlarındaki yeri ve önemi nedir? Mecra, reklamverenin beklentilerine yanıt vermek için nasıl bir dönüşüm yaşıyor?
- Reklamverenlerin tümüne baktığımızda basının en çok tercih edilen ikinci mecra olduğunu, ancak bazı lokomotif sektörler açısından baktığımızda ise birinci mecra olarak tercih edildiğini görüyoruz. Bu sektörlerin öne çıkanlarını inşaat, turizm ve perakende sektörleri olarak sayabiliriz. Değişen koşullara ve artan rekabet ortamına bağlı olarak farklılaşan reklamveren beklentilerini daha yakından takip etmemiz gerekiyor. Bu nedenle yayınlarımızın içeriğini sürekli geliştiriyoruz. Online-offline entegrasyonunun dünyadaki en iyi uygulamalarının Kuzey Avrupa ülkelerinde, Almanya ve Amerika'da yapıldığını görüyoruz.

Capital:Dijitalin mecra yatırımlarından aldığı pay yüzde 8'e ulaşmış durumda... Bu yıl ve önümüzdeki yıl dijitalin yüzde 40 oranında büyümesi bekleniyor. Yıllardır söylenir biz de soralım, dijital, basın için tehdit mi avantaj mı?
- Öncelikle burada bir noktanın altını çizmek gerekiyor. Yüzde 8 sadece banner ve display reklamı ifade ediyor. Bu orana internet reklam pazarının yarısını oluşturan arama motorlarında yapılan harcamayı dahil edersek, internetin pazar payının yüzde 13 olduğunu söyleyebiliriz. İnternet ilk bakışta tehdit olarak görülse de doğru iş modelleri ile gazete için fırsata dönüştürülebilir. Buradaki en büyük avantaj, internet ve dijitalin basılı mecra ile entegre edilmeye ve birlikte birçok yenilikler gerçekleştirmeye uygun mecralar olmaları.

Capital:Reklam pastasının büyümesi için neler yapılmalı? Mecralara ve reklamverene düşen sorumluluklar neler?
- Reklam pastasının büyümesindeki en önemli sorun, reklamverenlerin büyük bir çoğunluğunun reklam yatırımlarını adı üstünde bir yatırım olarak değil harcama olarak görmesi, ekonomik konjonktürdeki en küçük dalgalanmada reklam yatırımlarını kısması olarak özetlenebilir. Mecralar ise tüketici davranışlarındaki, trendleri, buna bağlı olarak pazarda oluşan talepleri çok daha yakından takip etmeli ve bu beklentilere cevap verecek çözümler üretmeli. Bunları yapabilmenin anahtarı da, dinamik bir yapıya sahip olmak ve değişime çabuk adapte olabilmek.~

Capital:Uzun yıllardır basılı medyanın sona ereceği söyleniyordu. Sonunda o döneme yaklaşıldı mı?
- Evet, basın dijitale karşı pazar payı kaybediyor ancak basılı medyanın sona ereceği görüşüne katılmıyorum, henüz o döneme yaklaşıldığını düşünmüyorum.

"MULTİMEDYA PAKETLER OLUŞTURUYORUZ"
HEDEF ODAKLI İLETİŞİM

Artık reklamverenler hedef kitlelerini daha fazla segmente ediyor. Bu da beraberinde daha hedef odaklı iletişim gerektiriyor.
ANLAMAYA ÇALIŞIYORU
Biz de buna karşılık, herşeyden önce reklamverenin ihtiyaçlarını daha iyi anlamaya çalışıyoruz. İhtiyaca en doğru çözümü getirmeye çabalıyoruz.
İKİSİNİN BİRLEŞİM
Bunu bazen sadece basılı yayınlarımızla bazen sadece dijital yayınlarımızla bazen de her ikisini birleştirip multimedya paketler oluşturarak yapıyoruz.

"SEKTÖRÜ BÜYÜTEN PAZARLAR ÖNEM KAYBETİ"
GELİŞMİŞ PAZARLAR İRTİFA KAYBETTİ

Son yılların en önemli gelişmesi, global reklam pazarının büyümesinde etkili olan pazarların geçmişteki önemini yitirmeye başlamış olması. Reklam sektöründe hala en büyük paya sahip olan Kuzey Amerika ve Batı Avrupa, yaşanan global krizden olumsuz yönde etkilendi.
YILDIZI PARLAYAN ÜLKELER SAHNEDE
Bu süreçte, BRIC ülkeleri ve Türkiye'nin de içinde yer aldığı gelişmekte olan ülkeler, yüksek büyüme oranları ile öne çıktı. Reklam sektörü için bir diğer önemli gelişme, artık medya kuruluşlarının tüketiciye birden fazla kanaldan erişmesi olarak özetlenebilir. Önümüzdeki süre içinde medya kuruluşları tüketicinin karşısına tek bir mecra olarak değil, gazete, web TV ve mobil uygulamaları kapsayan mecra paketleri ile çıkacak.

"DİJİTALDE DE LİDER OLACAK"
ENTEGRASYON SÜRECİ

Hürriyet Gazetesi ve hurriyet.com.tr yazı işleri departmanları bir entegrasyon süreci içine girdi. Buna kısaca "haber odası entegrasyonu" diyoruz. Bu çalışmalar tamamlandığında Hürriyet markası okurunun talebine, gazete, internet veya mobil uygulamaları ile cevap verecek.
TEK KANAL OLACAK
Kısacası bundan sonra Hürriyet markası tek bir iletişim kanalı haline gelecek. Reklam tarafında ise tablet ve akıllı telefon uygulamalarını da dahil ettiğimiz, yeni ve farklı projelerle reklamverenin karşısına çıkacağız.
TAKİP EDİLECEK
Hürriyet basında olduğu gibi dijitalde de lider olacak. Hürriyet'in basında birçok konuda nasıl takip ediliyorsa dijital alanda da takip edileceğini, sektöre dinamizm getireceğini ve değişimi tetikleyeceğini düşünüyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz