"Kıdemli Elıte"

Savaş Ünsal / Superonline Genel Müdürü Superonline Genel Müdürü Savaş Ünsal’ın gerçekten ilginç bir iş yaşamı, başarı çizgisi var... Kanada’daki General Motors günleri, Malezya’daki iş tecrübesi ...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Kıdemli Elıte

Savaş Ünsal / Superonline Genel Müdürü

Superonline Genel Müdürü Savaş Ünsal’ın gerçekten ilginç bir iş yaşamı, başarı çizgisi var... Kanada’daki General Motors günleri, Malezya’daki iş tecrübesi ve Türkiye’ye dönüş. Ardından yeni bir iş alanına giriş... Turkcell’de teknik direktörlük dönemi ve bir başarı öyküsüne tanıklık. Derken bir başka yeni iş alanına, internete geçiş. Superonline’da genel müdürlük dönemi... Capital-elite’deki oylar ve jüri, bu özelliği ile onu başarılılar arasına aldı...

Capital Elite oldukça genç bir kadrodan oluşuyor. Büyük başarıları erken yaşlarda tadan isimlerden bir diğeri de Superonline Genel Müdürü Savaş Ünsal...

Savaş Ünsal 1956 Adana doğumlu, bir subay çocuğu. Bu nedenle çocukluk ve ilk gençlik yıllarında Türkiye’nin pek çok yerini görme fırsatı buldu. ODTÜ’de numerik analiz, matematik ve bilgisayar ağırlıklı bir lisans eğitimi aldı. Sonra Boğaziçi’nde bilgisayar yüksek lisansı yaptı.

İş hayatına, Koç Sistem’de bilgisayar uzmanı olarak başladı. Askerliğimi yaptıktan sonra göçmen olarak Kanada’ya göçmen gitti. 1982 yılında General Motors’da çalışmaya başladı. Daha sonra uzun yıllar Malezya’da kaldı. Burada da çok farklı iş deneyimleri oldu. Kendi danışmanlık şirketini kurarak çok büyük firmalara hizmet verdi.

1997 yılı haziran ayına doğru Türkiye’ye dönmeye karar verdi. Savaş Ünsal bu kararı duygusal nedenlerden aldığını söylüyor: “Bunu daha çok çocuklar için istiyordum. Bir de insan 15 yıl yurt dışında kalınca, Türkiye’ye dönüp, bir şeyler yapmak arzusu duyuyor.”


Türkiye’ye dönüşteki ilk işi Turkcell’in teknik direktörlüğü oldu. O zamanlar Türkcell’de hızlı bir yayılma, radyo baz istasyonu açma projesi vardı. Bunlarla ilgilendi.

Superonline’ın yükselme dönemi

Superonline o dönemde Yapı Kredi’ye ait bir şirketti. ISP açmak yerine Superonline’ı Turkcell bünyesine alma kararı verilince, 1999 yılı ekim ayında genel müdür olarak atandı. Savaş Ünsal, o dönemi şöyle anlatıyor:

“2000 yılı çok enteresan bir yıl oldu. İnternetin Türk insanı ile en çok yakınlaştığı dönem. İnternet bilincine varıldı. Önemli yıllardan birisi olduğunu düşünüyorum. Aynı zamanda çok büyük rakipler de girdi. Çünkü sahaya girmesi kolay bir sektör. Bizim vizyonumuzda ‘herkesi internet sahibi yapmak’ vardı.”

Superonline 2000 yılını, verilen hedefler çerçevesinde, yine lider olarak kapadı. 800 bine yakın abone sayısına ulaşıldı. Savaş Ünsal, elde edilen tüm başarılara rağmen, kasım krizinden sonra bütün iş modellerini kârlılığa göre yenilediklerini anlatıyor. Aynı zamanda sadece bireysel değil, kurumsal sektörde de aktif olma yönünde bir strateji belirlediler. 2001 yılı sonunda, yaşanan tüm sıkıntılara karşın, hedeflerini gerçekleştirdiler. 2001 yılında, geçen yıl ki dolar bazındaki gelirlerin yüzde 5-10 yukarısına çıkıldı. Operasyon kârı elde edildi. 

Kurumsal pazara göz kırpıyor

Ünsal, Superonline’ın kurumsal pazarda yaklaşık yüzde 30’luk bir payı olduğunu belirtiyor.


Savaş Ünsal’ın Superonline yönetimine gelmesi ile birlikte kurumda birtakım değişiklikler oldu. Öncelikle stratejilerini içerik ortaklığı şeklinde yürüteme kararı aldılar. Daha çok insanlara erişimi veren bir yapıya bürüdüler. Savaş Ünsal şirketteki değişimleri şu şekilde açıklıyor:

“Genç arkadaşlar yaratıcı fikirlerini internete döktüler. Biz onların yapamayacağı, büyük yatırım dediğimiz şebeke yatırımlarına odaklandık. Kurumsal büyük bir pazar. 2001 sonuna geldiğimizde 500’den fazla şirkete kurumsal erişim sağlayan bir şirket konumundayız.

Aynı zamanda katma değer hizmetler sunuyoruz. Büyük projelere imza atmaya başladık. Ankara’da bir iki projemiz var. Bu arada, şirketin Veri.net dediğimiz uydu çözümleri, Mobi.com dediğimiz mobil- veri çözümleri, Superonline bünyesine geçince de şirketlere teknoloji değil de servis veren bir şirket haline geldik.”

Bu arada Superonline’ın bireysel alanında da birtakım yeni değişiklikler yaşandı. Superonline, Ixir abonelerinin servisini üstlendi. Savaş Ünsal, “geçişte çok düzgün olduğunu” anlatıyor.
 
Savaş Ünsal, Superonline’nın başına geçtiğinde, yani 1999 yılında 70 bin abonesi vardı. 2000 yılı sonunda bu sayı 800 bine ulaştı. 2001 yılı sonunda ise 960 bin. 

Cephede güçler birleşecek

Savaş Ünsal, bu büyümeye tanık olmanın, heyecan verdiğini söylüyor. Bu şekilde işini daha büyük şevkle yaptığını anlatıyor. Turkcell’de de aynı şeyleri yaşadığını belirten Ünsal, göreve geldiğinde Turkcell’de 700 bin abone olduğunu. 2 yıl içinde alt yapısındaki gelişmelerle 5.5 milyon aboneye ulaştıklarını açıklıyor. Savaş Ünsal, “Bunlar insanları heyecanlandırır. Yöneticinin gıdası bunlar, bence” diyor.

Yaşanan bütün gelişmelerden sonra Savaş Ünsal, sektörü zor günlerin beklediğini vurguluyor: “Superonline güçlü çıktı. Ama umarız herkes bizim gibi güçlü çıkar. Maalesef bu pek olası gözükmüyor. Çünkü insanların harcama gücü biraz değişti.” Dolayısıyla, Ünsal eskisi kadar çok servis sağlayıcıya ne kurumsalda, ne bireyselde ihtiyaç olacağını zannetmiyor. Dolayısıyla, “Güçlerin birleştiğini göreceğiz” diyor. Yani ona göre, “kapıda büyük ortaklıklar” var...

Bireysel pazarın hala kârlı bir operasyon olduğunu düşünen Ünsal, ileride daha kârlı olacağını ama kurumsal iletişimin önem kazandığını açıklıyor. Ünsal’a göre, ayrıca, KOBİ pazarı önümüzdeki 5 yıl içinde en büyük pazarlardan biri haline gelecek.

Önümüzdeki 2 yıl istenen kârlılığa gelinemeyeceğini düşünen Savaş Ünsal bundan sonra “content – içerik” çok daha önemli olacağını belirtiyor. 2004’teki liberalleşme ile birlikte içerikten gelen gelirlerin hızla artacağını savunuyor.

İnternet sektörünün kıdemli yöneticilerinden olan Savaş Ünsal’ın 2 tane çocuğu var: Çiçek ve Can. Eşi Ferda Ünsal Feng Shui uzmanı. Zaten kendisi de Feng Shui’ye büyük ilgi duyuyor. Boş zamanlarında ise futbol, kayak ve golf ile ilgileniyor. Hatta ODTÜ’de kayak takımında olan Savaş Ünsal’ın. madalyası bulunuyor.

“BİZLERİ HIZLI BİR REKABET BEKLİYOR”

Türkiye’ye döndüğü günden bu yana internetteki tüm gelişmeleri birebir yaşayan Savaş Ünsal, Superonline için önümüzdeki dönem planlarını şu şekilde aktarıyor:

“Ben önümüzdeki 5 seneyi ikiye ayırıyorum. İlki, 2004’e kadar olan dönem. Bu Superonline için hazırlık dönemi olacaktır. Amacımız, Superonline’nın elindeki IP bazlı internet şebekesini, daha kuvvetli bir arka-şebeke haline getirmek. Daha çok kurumsal ağırlıklı olacak. Ama hiçbir zaman bireysel hizmetlerimizi terk etmeyeceğiz.

Türk Telekom’un elinde bir tekel var. Bunlar çözüldüğü zaman Türk insanı daha hızlı ve ucuz internet erişimine kavuşacak. Ama ben gelişmeleri olumlu görüyorum

Superonline 2004’te ise daha bir liberal ortamda çalışacak. Şimdi yaptıklarının çok daha fazlasını yapabilme olanağına sahip olacak, diye düşünüyorum. Tüketiciyi kollayabileceksiniz. Tüketicinin sizden daha fazla istedikleri olacak. Ortam, tam manasıyla, hepimizin önünü açacak. Burada güzel bir rekabet bekliyoruz. Ona da hem bireysel, hem de kurumsal olarak hazırlıklı olmak istiyoruz.”

 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz