"Kimin için üretmeli"

Şirketlerin hedef pazarı nasıl şekillenecek.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Kimin için üretmeli
Akfen Holding’in patronu Hamdi Akın, “Bizim lokal kalmaya ihtiyacımız yok” diyor. Ona göre, şirketler dış pazarlara göre üretim yapmalı. Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir Konukoğlu ise dengeli bir dağılımdan yana. Ali Abalıoğlu, Ali Kibar, Vahap Küçük gibi patronlar ise önce iç pazarın fethedilmesi gerektiğini düşünüyor. Pek çok yabancının iç pazar dinamiğinden yararlanmak için Türkiye’ye geldiği de düşügülüıce tartışma alevleniyor. Peki Türkiye’d^l^şirketler, içeriyi mi ışarıyı mı baz alarak üretim yapmalı? Türkiye’de uzun yıllardır devam eden bir tartışma var. Ekonominin ve şirketlerin büyümesinde kilit rolü dış pazarların oynayacağı söyleniyor. Bu nedenle ekonomi için çıkış yolunun dış pazarlar olduğuna dikkat çekiliyor. Bir yanda böyle bir gerçek varken, diğer yanda da Türkiye’de ekonominin gerçek itici gücünün yüksek iç pazar potansiyeli öne çıkıyor. Ünlü ekonomist Ercan Kumcu da bu duruma dikkat çekiyor:

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
“Her ne kadar Türkiye’de hep ihracata dayalı büyüme konuşulsa da ekonomik büyümemizin motoru Türkiye’de hep iç talep büyümesidir. İç talep artışını hızlandırabildiğimizde büyüme de hızlanır.” Türkiye ekonomisinin son 10 yılına baktığımızda da ekonomide ciddi bir iç talep artışı ve beraberinde yaşanan canlanma bu saptamayı doğruluyor. Hükümetin yaptığı Orta Vadeli Program’da da iç pazarın gücü dikkat çekiyor. 2013 yılında AB ülkeleri başta olmak üzere dış pazarlardaki talep belirsizliği nedeniyle GSYH büyümesinin yüzde 4 olması öngörülüyor. Programda, “2014 ve 2015 yıllarında ise büyümenin potansiyel seviyesine yakınsayarak yüzde 5 seviyesinde gerçekleşmesi hedef alındı. Bu dönemde büyümeye dış talebin katkısının sınırlı kalması, büyümenin esas itibarıyla yurtiçi talep kaynaklı olması öngörülüyor” deniliyor. Yani özetle iç talep gerek şirketlerin gerek ekonominin büyümesinde önemli bir rol oynuyor.

Türkiye’de şirketlerin de büyük bir bölümü büyüme stratejisini, iç talep artışı üzerinden yapıyor. Buna karşılık yurtdışı gelirlerinin payını yüzde 50’nin üzerine çıkarma stratejisiyle hareket eden de pek çok şirket bulunuyor. Üçüncü cephede ise yüzde 50-50 denge tutturma peşinde olanlar var.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz