Oyun yeniden kuruluyor

Servet Topaloğlu ile Nord Holding’de neler yapacağını sorduk.

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Oyun yeniden kuruluyor

Sayılarla konuşursak dünyanın en büyük 250 şirketi içine girebilmek için en az 3,3 milyar dolarlık bir ciro gerekiyor. Biz buraya sadece 2 şirket sokabiliyoruz. Bunlardan biri BİM, diğeri Migros. Bunlar da zor giriyor. BİM nispeten rahat ama bakalım Migros Şok’u da sattıktan sonra bu listede olabilecek mi? Oysa Türkiye, dünyanın 16’ncı ekonomisi ve ilk 10’a girmeyi hedefliyoruz. Perakende şirketlerimiz bence uluslararası alanda daha iddialı olmalı.

Değişen oyunun 10 yeni kuralı
1-  Perakende şirketlerinde dddi bir ölçek sönme var. Önümüzdeki dönemde şirketlerde çok sayıda yeniden yapılanma bekliyorum.
2-  Dünyanın en büyük 250 şirketi içine girebilmek için en az 3,3 milyar dolarlık bir ciro gerekiyor. Biz buraya sadece 2 şirket sokabiliyoruz.
3-  Büyükler yüzde 7-8’ler civarında büyüyerek ilerlerse geleceklerini riske atarlar. üstteki konumlarını kaybederler. Enflasyondan daha hızlı büyümeleri şart.
4-  En büyük 250 perakende şirketinin cirolarının yüzde 30’u yurtdışından geliyor. Türkiye’deki büyük bir perakendeci, cirosunun yüzde 30’unu yurtdışından elde edebilmeli.
5-  Hazır giyimde yeni markalar çıkarttık ve çok hızlı büyüdük. Konsept olarak rekabetçi bir yerdeyiz, fakat perakende mühendisliği dediğimiz tarafı da becerebilmeliyiz.
6-  Perakendeciler şu anda irileşiyor ama diriliklerini kaybetmemeleri gerekiyor. Burada çoklanabilir konsepte ihtiyaç var, çoklanamayacak konseptlerin hiçbir anlamı yok.
7-  Aksesuarda hala boşluk var. Aksesuar alanındaki perakendecilikte Türkiye’de ataklar bekliyorum, o alanın kâr marjları oldukça yüksek.
8-  Hızlı hareket eden lüks ürünlerde de boşluk var. Nedir bu lüks ürünler? Pırlanta yüzük, saat, altın takı gibi kuyum ürünleri.
9-  Hacim olarak gıdanın önüne kimse geçemez. Hazır giyim, tüketici elektroniği ve ev dekorasyonu da ilk dört içinde yer alacak.
10-  Dünyada “melez perakende” modelleri 10 çıkıyor ve çıkmaya devam edecek. Örneğin, gıdacılar tüketici elektroniğini keşfetti, hazır giyimciler aksesuarı keşfedecek.

Capital: Kategoriler bazında baktığımızda Türkiye perakende sektöründe dünya büyüme ortalamalarının gerisinde kalanlar var mı?
- Türkiye son 10 yılda GSMH’sini 3’e katladı. Muazzam bir büyüme performansı gösterdi. Batı bu performansı yakalayamadı, hatta yerinde saydı. Ancak, Batı’nın perakende şirketlerinin yıllık ortalama büyümeleri yine çift haneli oldu. Bu büyümeyi de yeni ülkelere girerek yapıyorlar. Yeni kategorileri devreye sokuyor, inovasyon yapıyor, yeni kanallar kullanıyorlar. En büyük 250 perakende şirketinin cirolarının ortalama yüzde 30’u yurtdışından geliyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz