"Stratejik seçim!"

Konjonktüre bağlı değişen “seçim” stratejisini sektör bağımsız büyük küçük pek çok şirket uyguluyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Stratejik seçim!
Prim üretiminde 6 yıl üst üste birinciliğimiz var. Son iki yıldır da 2’nci sırada yer alıyoruz. Liderliğimizi 8 yıl da sürdürebilirdik. Hatta 15 yıla da çıkarabilirdik ama prim üretiminin tek başına hiçbir şey olmadığını düşünüyoruz. Ana hissedarımız bunu kârlılıkla desteklememizi bekliyor. Dolayısıyla son 2 yıldır kârlılığı tercih ediyoruz.”Anadolu Sigorta Genel Müdürü Mustafa Su’ya ait bu sözler, günümüzde pek çok şirketin izlemek zorunda kaldığı “seçim stratejisini” göstermesi açısından oldukça çarpıcı. Şirketler, rekabetin arttığı, yeni pazarlara girdikleri ya da yeni bir segmenti cezbetmeye çalıştıkları dönemlerde pazar payına daha fazla odaklanabiliyor. Hissedarın daha fazla mutlu edilmek istendiği ve artık yatırımların sonucunun görülmesi gereken durumlarda ise kârlılığı ön plana çıkarıyorlar. Son yıllarda Türkiye’de GSM, bireysel emeklilik, dayanıklı tüketim ve otomotiv gibi sektörlerde şirketlerin bu tür stratejik seçimler yapmaya başladığı bilinen bir gerçek. Bu sektörlerin bazılarının yeni ve dinamik bir yapıya sahip olması, bazılarında ise çetin bir rekabet ortamının oluşması, şirketleri bu seçime zorlayan en büyük etken.

14 dev şirketin kâr oranlarını görmek için görsele tıklayın


REKABET KÂRI ERİTİYOR
Uzmanlara göre, şirketleri, pazar payı ve kârlılık arasında seçim yapmaya öncelikli olarak “rekabet koşulları” itiyor. Son yıllarda GSM sektöründe yaşanan yoğun rekabet de sektördeki şirketlerin büyüme stratejilerini etkilemiş durumda. Bu rekabet nedeniyle fiyata odaklanan 3 büyük operatörün kârlılıkta önemli oranda erime yaşaması dikkat çekici. Sektörün genelinde fiyatlar yüzde 30 gerilerken, sektörün kârlılığı yüzde 15 düşüş yaşadı. Fiyat konusunda en agresif oynayanlardan Avea’nın kâr marjı yüzde 20’lerden yüzde 3’lere düştü. Sektör lideri Turkcell’in de 2009’da net kârı bir önceki yıla göre yüzde 13,6 geriledi. Kârlılıktaki düşüşler, 2010 yılında GSM şirketlerinin izledikleri stratejiyi gözden geçirmesine neden oldu. Özellikle son 2 yıldır fiyata odaklanan GSM şirketleri, kârlılıklarından daha fazla taviz vermemek için kolları sıvamış durumda. Avea Genel Müdürü Erkan Akdemir, yönetimde birinci önceliğinin kârlılık olduğunu söylüyor ve ekliyor:“2008 ve öncesindeki kârlılıkları geri getirme hedefim var. 2010’da, 2009’da yaşadığımız bu tramvayı tekrar yaşamamayı umut ediyoruz.”
 Vodafone CEO’su Serpil Timuray da fiyat konusunda bir stabilizasyon beklentisi içinde olduğunu belirtiyor.Sektörün lideri Turkcell’in CEO’su Süreyya Ciliv ise yeni dönemdeki stratejilerini şöyle özetliyor: “2009 yılında kârlılığımız biraz düştü. Buna en büyük etkiyi pazardaki rekabet yaptı… Bir de geçtiğimiz yıllar yatırım yıllarıydı. Bildiğiniz gibi biz 16 yılda 2G şebekesi kurmuştuk. Şimdi ise sadece 1,5 yılda 3G’de yüzde 80 kapsama alanı yarattık. Önemli olan işin hacminin büyümesi… Sağlıklı bir şirket olmak için kârın büyümesi gerekli. Bazı rakiplerimizin zararlarını 3’e katladıklarını görüyoruz. Biz ileriye yatırım yapmak ve iş dünyasında tutarlı olabilmek için kârlı büyümenin önemli olduğunu düşünüyoruz.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz