Telaşsız yumuşak büyüyeceğiz

Zeynep Erkunt’la şirketin yola çıkış hikayesini, bugün geldiği noktayı ve gelecek hedeflerini konuştuk.

1.08.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Telaşsız yumuşak büyüyeceğiz


Capital: Erkeklerin egemen olduğu traktör sektöründe sadece Türkiye’nin değil dünyanın ilk kadın yöneticisisiniz. Nasıl bir his bu?
- İlk yıllarda çok fazla fuara katıldım. Beni kabul eden etmeyen, beğenen beğenmeyen çok kişi oldu. Kadın olmanın ne çok avantajı, ne de dezavantajı oldu. Ama bürokrasi ile olan ilişkide cinsiyetimden ötürü daha yumuşak ve daha saygılı davranışlar gördüğüme inanıyorum.

Çıkış planı
1-
Şirketi, telaşlanmadan, yanlış büyümenin maliyetlerine katlanmadan, yumuşak bir çizgi ile büyütmek istiyorum.
2- Şu anda 1,5 vardiya çalışıp 6 bin üretiyoruz. Ben bunu bu ekipmanımla rahatlıkla 10 bin-13 bine çıkarırım. 3 vardiyada 13 bin küsur traktör üretimi yapabilecek kapasiteye sahibiz.
3- Türkiye’de marka olmak için ihracatı bir yere bıraktık. Çünkü Türkiye’de müthiş bir talep var. Öncelikle Türk çiftçisinin talebine karşılık vermek istedik.
4- İhracatı en fazla yüzde 5 civarında tutacağız. 2015 sonrasında ihracatı artırmaya başlarız.
5- Geçen yıl sektörde 60 bin traktör satıldı, biz 6 binin üstünde sattık. Bu yıl 40 bin traktör satılacak, biz yine 5-6 binlerde satacağız. Pazarın yüzde 15’i olacak. Sayı değişmeyecek ama pazar payımız artacak.
6- Genel olarak pazar düşecek olsa da yeni modellerle daha çok talep yaratmayı hedefliyoruz.
7- Birincinin pazar payı yüzde 52. Onu yakalamak kolay değil. Ama 2-3 yıl içinde ikinciliğe otururuz.
8- Sonra onlarla nasıl rekabet ederiz diye çaba sarf ederiz. Ama pazarda 31 tane marka var. Mutlaka hepsinin büyüme stratejisi vardır.
9- Hedefimiz çok iyi bilinen markalardan biri olmak.

"KORKTUM AMA RİSK ALMADAN YAPAMAZDIM"
ÇOK SARSILDIK

2010, bizim için atılım yılı oldu. 2009 yılında bütün dünya sarsıldı. Biz de çok sarsıldık. Çiftçi elini cebine atmadı. Bizim satışlarımız durma noktasına geldi. Herkes kabuğuna çekildi ama biz yapmadık. “Bu yıl çok durgun ama bundan da faydalanmalıyız” dedik. Çok kısıtlı olan kaynağımızın tamamını yenileme ve tasarım çalışmalarına ayırdık. Bütün tasarım çalışmaları bitti, modeller çıktı.
KRİZİN GÖBEĞİNDE
Krizin tam göbeğinde Çiftçi Bayramı’nda Afyon’da müthiş şenlikli bir lansman yaptık. Tüm modellerimizin üzerini örttük, müzikler eşliğinde açtık. Gören bayıldı. 2009’da alan oldu mu? Olmadı... Ama biz müthiş bir altyapı hazırladık. 2010 yılına geldiğimizde çiftçi, “Galiba krizi atlattık artık para harcayabilirim” dediğinde ilk akla gelen Erkunt oldu. 2008 yılında 1.500 ürün satmıştık.
CESUR KARAR
2009 yılında 700’e düştük. 2010 yılında 3 bin 300’e çıktık. Atılımı bu yatırımla sağladık ve 2011 yılında 6 bin ürüne çıktık. İkiye katlayarak geldik. O cesur kararı vermeseydik, o kaynağı cebimizde tutsaydık belki bugün bu noktalarda olmazdık. O zaman 3 milyon dolar civarında para harcamıştık. Şirkette 60-70 dakika hiç durmaksızın neden bu yatırımı yapmamız gerektiğini anlattığımı biliyorum.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz