"3 MİLYAR TL YENİDEN AŞILIR MI?"

Tahminler gerçekleşirse reklam pastası 2010 yılında 3,1 milyar TL’lik hacme ulaşacak.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
3 MİLYAR TL YENİDEN AŞILIR MI?
2009, krizin etkilerinin en yoğun hissedildiği yıl oldu. Bu etki, kendini doğrudan reklam yatırımlarında da gösterdi. 2008 yılında 3,4 milyar TL olarak gerçekleşen reklam yatırımları, geçtiğimiz yıl yüzde 18’lik küçülmeyle 2,8 milyar TL’ye geriledi. Krizde tepkilerin ekonomik değil, psikolojik kökenli olduğunu belirten Türkiye Reklam Konseyi Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, “Planlama süreçleri de rasyonelden çok duygusal seyrediyor” diyor. Yalçındağ’a göre yaşanan ciddi küresel krizin, böylesine hızlı tepki veren reklam sektörünü bir miktar etkilemesi de beklenen bir sonuçtu. Hemen hemen tüm sektörlerin bütçelerinde kesintiye gittiği 2009 yılında, reklam yatırımlarında gıda, iletişim ve finans başı çekti. 200 milyon TL barajını geçen bu üç sektör, toplam reklam yatırımlarının önemli bir kısmını gerçekleştirdi. Bu sektörleri otomotiv, kozmetik, inşaat ve perakende izledi. Özellikle GSM operatörleri, 3G yatırımları ile yıla damgasını vurdu. GSM operatörlerinin 3G yatırımlarının piyasaya hareket kazandırdığını belirten Mindshare Türkiye CEO’su Demet İkiler, “Onlar da olmasa 2009 çok daha zor olacaktı” diyor. Emlak sektöründe ise kesinti beklentilerin altında kaldı.  Geçtiğimiz yıl ilginç gelişmeler de yaşandı. 2001krizinden farklı olarak 2009’da bütçelerde ciddi düşüşler olmasına rağmen reklamveren sayısında çok küçük bir düşüş yaşandı. Hatta İkiler, pek çok lokal reklamverenin geçtiğimiz yıl içinde TV reklamvereni olduğunu söylüyor.
 
MECRALARIN PERFORMANSI
Reklam yatırımlarının mecralara dağılımına baktığımızda, televizyonun 2009’da da ağırlığını ortaya koyduğu görülüyor. 2007 yılında reklam yatırımlarından yüzde 53,2’lik pay alan televizyon, 2008 yılında yüzde 51,1 pay alırken geçtiğimiz yıl bu oranı yüzde 55,5’e çıkardı. Son dönemlerde pazar kaybı yaşasa da gazete, ikinci büyük mecra olma konumunu devam ettirdi. 2007 yılında reklam pastasından yüzde 29,9 pay alan gazete, geçtiğimiz yıl pastadan sadece 26,9’luk pay aldı. Dergi mecrasında da küçülme sürdü. 2007’de toplam reklam yatırımlarının yüzde 3,7’sini çeken dergiler, 2008’de kayıp yaşadı ve yüzde 3,5’e geriledi. Kayıplar 2009’da daha trajik  bir boyuta ulaştı. Dergilerin toplam pastadan aldığı pay, yüzde 2,5’e kadar geriledi. Son birkaç yıldır olduğu gibi geçti ğimiz yıl da en önemli gelişmeyi gösteren mecra internet oldu. 2007 yılında reklam yatırımlarından yüzde 1,6 pay alan internet, 2009’da bu payı yüzde 3,7’ye çıkardı. Önümüzdeki dönemlerde internetin reklam sektörünün yükselen yıldızı olarak gelişimini devam ettirmesi ve pazar payı nı daha da yukarı çekmesi bekleniyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz