"Denizlerde liderlik ikinci kuşakta"

Bir gemi kendini en fazla 5 yılda finanse ediyor. Hurdası bile dolarla ifade edildiğinden cazibesini hiç kaybetmiyor...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Denizlerde liderlik ikinci kuşakta


"1960'lı yıllarda 'Armatörlüğe girelim' dedim. Babam kabul etmedi. O dönemde döviz serbest değildi. 'Gemi bir yerde arıza yaparsa nasıl ve hangi dövizle gidip müdahale  edeceksiniz.' diyerek talebimi reddetti."
Bu sözler Koç Holding Onursal Başkanı Rahmi Koç'a ait. Babası Vehbi Koç ile iş hayatındaki en büyük tartışmalardan birini denizcilik konusunda yapan Koç, o hayattayken armatörlük için gerekli izni alamadı.
 Ancak babasının vefatından sonra çok sevdiği denizcilikle uğraşmaya başladı. Tuzla'daki RMK Tersanesi'ni kurdu. Ardından Tüpraş'ı satın aldıktan sonra hammaddesini taşıyan Ditaş'ın da sahibi oldu. Ancak hiçbir zaman çok istediği armatörlük mesleğini yapamadı. Koç'un armatörlük işine girmek istediği 1970'lerin sonunda Geden Lines'ı kuran Çukurova Holding'in patronu Mehmet Emin Karamehmet ise kısa sürede Türkiye'nin en büyük armatörü oldu. Bugün 34 gemisi ile sadece Türkiye'nin değil, aynı zamanda dünyanın da en büyük armatörleri arasında. Son 10 yılda Karamehmet'i takip edip sektöre dışarıdan giren patronların sayısı da hızla arttı. 1999'da Sabancı Holding'den emekli olduktan sonra YaSa'yı kuran Yalçın Sabancı, dünyanın en büyük 93'üncü, Türkiye'nin ise en büyük 2'nci armatörü oldu. Sadece onlar değil, Ömer Sabancı'dan Turgay Ciner'e ve İmam Altınbaş'a kadar Türkiye'nin en büyük patronları gemi satın alıp armatörlüğü seçti. Bu büyük ilgi arasında bazıları yüksek performans gösterip Türkiye'nin en büyük 20 armatörü arasına girdi, bazıları da geriledi.

2010 verilerine göre Türkiye'deki en büyük armatör sıralaması için görsele tıklayın

50 MİLYAR DOLARLIK PAZAR

Dünya ticaretinin yüzde 95'i deniz yoluyla yapılıyor. Dünyadaki toplam gemi taşımacılığının kapasitesinin 1,2 milyar deadweight ton (dwt) olduğu tahmin ediliyor. Türk armatörleri ise 17 milyon dwt gemi taşıma kapasitesi ile dünyada 15'inci sırada. Bunun 9 milyonu Türk bayraklı, geri kalanı da Türk armatörlerin yabancı bayraklı gemilerine ait. 2011 sonuna kadar yeni gemilerin teslim alınmasıyla Türk bayraklı gemilerin taşıma kapasitesinin 11 milyon dwt'ye çıkması bekleniyor. Sektörün 2020 hedefi ise dünyada ilk 10'a girmek. Ciro olarak bakıldığında ise armatörlük işinin büyüklüğü Türkiye'de 50 milyar dolar seviyesinde. Ortalama 50 ila 100 gemilik filoya sahip armatörlerin cirosu birkaç milyar doları bulabiliyor. Akmar Holding Genel Müdürü Özgür Aksoy, Türkiye'deki 15 büyük armatörün geçen yılki cirosunun, ortalama 1,5 ila 2 milyar dolar arasında gerçekleştiğini söylüyor.

2010 verilerine göre Türkiye'deki en büyük armatör sıralamasının devamı için görsele tıklayın


YATIRIMIN ALTIN YILLARI
Türkiye'de armatörlerin altın çağını yaşadığı dönem 2003 ile 2007 yılları arası. Dış ticaretin arttığı bu dönemde navlun fiyatlarının hızla yükselmesi armatörlerin hemen hepsinin yüklü miktarda gemi siparişi vermesine yol açtı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz