"Devlerin organik tutkusu!"

Sektör, son 10 yıldır çift haneli büyümesiyle dikkat çekiyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Devlerin organik tutkusu!
Dünya organik ürün pazarının toplam hacmi 46 milyar dolar. Sektör, son ekonomik krize kadar her yıl çift haneli büyüme gösterdi. Organik ürünlere olan talep ise yıllık 5 milyar dolar artışla istikrarlı bir şekilde büyümesini sürdürüyor.
Bu rüzgarı hisseden perakendeciler de hızlı ilerliyor. 2002’de cirosu 2,69 milyar dolar olan Whole Foods, 2008’de 8 milyar dolar büyüklüğe ulaştı. Bu büyümede, perakende zincirinin organik gıdalara verdiği özel önem ve bu sayede tüketicilerin gözünde oluşturduğu imaj çok büyük rol oynadı.
Türkiye ise organik ürünler alanında henüz emekleme aşamasında. Sadece organik gıdada 40 milyon dolarlık bir büyüklük söz konusu. İhracat ve iç piyasa olarak değerlendirildiğinde ise hacmin 100 milyon dolarlara ulaştığı tahmin ediliyor. Son dönemde organik ürün pazarında en gözde ürünlerden olan organik pamukta ise büyüklüğün 780 milyon dolar olması dikkat çekici. Yine de dünya rakamlarına ulaşmak için daha çok yol var. Bu nedenle uzmanlar, pazarda önümüzdeki 5 yılda her yıl çift haneli büyüme bekliyor.
Ege İhracatçılar Birliği’nin yaptığı çalışma ışığında ise Türkiye organik ürün pazarının 3 yılda 500 milyon dolar, 5 yılda 1 milyar dolarlık dış satış büyüklüğüne ulaşacağı tahmin ediliyor.

POTANSİYEL YÜKSEK
Türkiye’de organik tarımın geçmişi 80’li yıllara dayanıyor. Tamamen yurtdışından gelen taleple gerçekleştirilen organik üretim, ilk olarak kuru meyve ve fındık arzıyla başlamış durumda. Şu anda ise pazarda 200’e yakın ürün çeşidi mevcut. Lokomotif ürünler ise incir, üzüm, kayısı gibi kuru meyveler, fındık ve bakliyat olarak ön plana çıkıyor.
Türkiye’de organik pazarına üretim yapan irili ufaklı yaklaşık 325 şirket mevcut. Organik Ürün Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (ORGÜDER) Genel Sekreteri Melahat Özkan, son dönemde Türkiye’de ve dünyadaki gıda şirketlerinin çoğunun organik tarım konusunda Ar-Ge çalışmalarına hız verdiğini söylüyor.
Gerçekten de Doğan Holding, Yaşar Holding, Esas Holding, Ülker gibi dev gruplar, farklı markalar ve şirketlerle bu alana yoğunlaşmış durumda. Yaşar Holding Pınar markasıyla organik süt üretiminde, Doğan Holding Doğan Organik Ürünler şirketiyle yine süt kategorisinde, Esas Holding City Farm ile sebze, meyve, baharat, et, kuruyemiş gibi kategorilerde, Ülker ise Ülker Hero Baby markasıyla organik bebek mamalarında bu pazara yönelik faaliyet gösteriyor.
Migros ve Carrefoursa gibi büyük perakende devleri de raflarındaki organik ürün sayısını artırmak için kolları sıvamış durumda. Carrefour Genel Müdürü Guillaume Vicaire, Türkiye’deki mağazalarında şu anda 13 olan doğal ürün sayısını önümüzdeki yıl 20’ye, 2013 yılına kadar 50’ye çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor.
Melahat Özkan ise önümüzdeki dönemde sektörün daha da hareketleneceğini söylüyor ve ekliyor: “Ürün çeşitliliğinin ve ürünlerin sürekliliğinin sağlanması için yatırımların artacağı düşünülüyor. Türk tüketicisinin tüketim alışkanlıkları dikkate alındığında ise taze ürünlere ve hayvansal gıdalara olan talebin artacağı tahmin ediliyor.”

PAZARIN DÜNYADAKİ DURUMU
Dünyada organik ürün sunumunda perakendeciler arasında kıyasıya bir rekabet söz konusu. Dünya organik gıda pazarının yüzde 47,2’sini elinde bulunduran ABD’de

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz