"Pc Pazarında Lider Değişti"

Türkiye PC pazarı 2005’in ilk çeyreğinde yaklaşık yüzde 30’luk bir büyüme gösterdi. İlk çeyreğe yönelik ilk tahminlere göre, son 1 yılda en iyi performansı gösteren marka Toshiba oldu. Toshiba, geç...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Pc Pazarında Lider Değişti

Türkiye PC pazarı 2005’in ilk çeyreğinde yaklaşık yüzde 30’luk bir büyüme gösterdi. İlk çeyreğe yönelik ilk tahminlere göre, son 1 yılda en iyi performansı gösteren marka Toshiba oldu. Toshiba, geçen yılın aynı dönemine göre 2005’in ilk çeyreğinde yüzde 122.4 büyüme yakaladı. Casper, HP ve Dell, sırasıyla pazarın en büyük ilk üç oyuncusu olarak konumlandı. Sektör yetkililerine göre, pazardaki büyümenin ve performansta yakalanan başarının en önemli tetikleyicisi ise dizüstü (notebook) talebindeki artış oldu.

Türkiye PC penetrasyonu açısından dünya sıralamasında çok gerilerde yer alıyor. Öyle ki uluslararası araştırma şirketi Gartner’ın verilerine göre, Türkiye, bilgisayar penetrasyonu en düşük 10 ülke arasında. Aynı veriler, dünyada bin kişiye düşen PC sayısı ortalamasının 113, Türkiye’de ise sadece 41 bilgisayar olduğunu ortaya koyuyor. Üstelik, bu dünya ortalaması. Bir de Batı Avrupa ortalaması dikkate alındığında, Türkiye’nin onda bir düzeyinde kaldığı görülüyor. Gartner’a göre, Batı Avrupa’da 2004 sonu itibariyle, bin kişiye düşen bilgisayar sayısı 401 adet. Gartner’ın, Türkiye’yi de içerisinde değerlendirdiği Doğu Avrupa ortalamasında da aynı rakamın 104 olduğu görülüyor.

hedRakamlar ortaya çok da iç açıcı bir tablo koymuyor. En azından Türkiye’nin bilgisayarlaşamama sorununun bir süre daha devam edeceğini gösteriyor. Ancak, bununla birlikte, Türkiye PC pazarında heyecan verici bir gelişmeler de olduğu dikkati çekiyor. Örneğin, dizüstü bilgisayarlara olan talebin artması, bir yandan üreticilerin performanslarını artırırken, diğer yandan pazarın büyümesine de katkı sağlıyor. Henüz resmi olarak açıklanmayan son tahmini rakamlar da bu gelişmeyi destekliyor. Gartner’ın tahminlerine göre, 2005’in ilk çeyreğinde mobil PC pazarı yaklaşık yüzde 30’luk bir büyüme gösterdi. Mobil PC kategorisinde, yıllık performansa göre pazar liderliğini ise Fujitsu-Siemens, Casper ve Toshiba markaları paylaştı. Bu 3 marka toplam PC pazarı sıralamasında da üst sıralarda yer aldı. Ve hepsinin başarılı performanslarını, dizüstü bilgisayar satışları tetikledi.

En iyi performans

hed2005’in ilk çeyreğinde, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre en iyi performansı, yüzde 122.4’lük büyüme ile Toshiba gösterdi. Şirket, yılın ilk 3 ayı sonunda, geçtiğimiz yılın aynı döneminde yüzde 1,7 olan pazar payı da yüzde 2,2’ye çıkardı. Satışları yaklaşık iki kat artarak 3 bin 257 adetten, 7 bin 244 adete yükseldi. Toshiba Türkiye Genel Müdürü Aytaç Biter’e göre, Toshiba’nın performansında en büyük etken dizüstü bilgisayar satışlarındaki artış oldu. Mobilitenin getirdiği kolaylıkların, bilgisayar satışlarını etkilediğini söyleyen Biter, şu değerlendirmeyi yapıyor:“Bugün dizüstü satışındaki artış hızı, masaüstü PC ile karşılaştırıldığında çok daha yüksek. Bu oran, her yıl dizüstü bilgisayarlar lehine gittikçe artıyor. Sadece 2 yıl önce yüzde 14 olan ve geçen sene yüzde 20’yi geçen notebook masaüstü PC oranının bu sene yüzde 30’a yaklaşması bekleniyor. Mobilitenin getirdiği özgürlük kavramı ve her zaman her yerde istenildiği anda bilgiye erişilebilmesi gibi avantajlarıyla dizüstü bilgisayarlar hızla masaüstü bilgisayarların yerini alacak”.

Casper liderliği aldı

hedHewlett Packard (HP), 2004 yılının ilk çeyreğinde yüzde 10.8’lik pazar payı ile Türkiye PC pazarının lideri konumunda idi. HP’nin arkasında, yüzde 10’luk pazar payı ile bir başka global oyuncu Dell yer alıyordu. 2005 yılına gelindiğinde ise  ilk çeyrekte hem HP hem de Dell’in pazar paylarında gerileme olduğu görülüyor. Gartner’ın tahmini verilerine göre, 2005’in ilk çeyreğinde HP’nin pazar payı yüzde 7,2’ye, Dell’in pazar payı ise yüzde 6’ya geriledi. İlk sıraya ise bir yerli üretici Casper oturdu.

Casper, yılın ilk 3 ayında, 2004 yılının aynı dönemine göre satışlarını yüzde 52.8 oranında artırdı. Satışları 17 bin 228’den 26 bin 327’ye çıktı. Ancak, aynı dönemde şirketin pazar payı yüzde 9.1’den yüzde 8’e geriledi.

Yükselen marka

Türkiye PC pazarında, yılın ilk döneminde bir başka yerel marka ise en yüksek performans gösteren ikinci marka olarak dikkat çekiyor. 2005 yılının başında yeniden yapılanan Aidata, son 1 yıl içerisinde satışlarını yaklaşık iki katına çıkardı. Gartner’ın verilerine göre Aidata’nın 2004’ün ilk çeyreğinde 5 bin 408 adet olan satışları, 2005’in ilk çeyreğinde 9 bin 134’e çıktı. Yıllık büyüme oranı yüzde 68,9’a ulaşan Aidata, bu performansı ile Toshiba’dan sonra en yüksek performans gösteren ikinci marka olarak konumlandı. 2005 yılının geri kalanında da büyüme devam edeceklerini açıklayan Aidata yetkilileri, pazar liderliğini hedeflediklerini söylüyorlar.

PAZAR İLK ÇEYREKTE YÜZDE 30 BÜYÜDÜ

ERTELENEN TALEPLER ETKİLİ OLDU Genel PC pazarı 2005 yılının ilk çeyreğinde hem EMEA (Avrupa, Afrika, Ortadoğu), hem de Türkiye’de büyümeye devam etti. Genel olarak bu büyümeyi dizüsüstü bilgisayarlar sürüklemeye devam etti. Ancak, Türkiye özelinde enteresan olan uzun bir aradan sonra masaüstü büyüme oranlarının dizüstü büyüme oranlarına çok ciddi yaklaşmış olmasıdır. Bunda ertelenen kurumsal talebin büyük projeler vasıtası ile pazara dönmesinin etkisi büyüktür.

MOBİL YAŞAM STRATEJİSİ HP Türkiye’de yıl sonuna ciddi stoklarla girdiği için, ilk çeyrek genellikle kişisel sistemlerde zayıf geçti. Planımız sonraki 3 çeyrekte bu açığı kapatmak üzerine kurulmuş durumda. 2004 yılında da ilk çeyrekteki sonuçlarımızı, sonraki çeyreklerde ciddi geliştirerek hem genel PC pazarını, hem masaüstü, hem de dizüstü kategorilerini birinci kapatmıştık. 2005 yılı ilk çeyrek sonuçlarını da yıl sonu liderliğimiz icin bize ciddi umut veriyor. Özellikle dizüstü pazarında birinciliğimizi korumamız, “mobil yaşam” stratejimizin meyvelerini vermeye devam ettiğini gösteriyor.

RAKAMLAR NE DİYOR? Pazar EMEA’da  yüzde 17 büyüdü. Dizüstü bilgisayarlar ise bu genel oran içinde yüzde 31 büyüme gösterdi. HP EMEA’da kişisel sistemler pazarında yüzde 15.9 ile pazar lideri. Masaüstünde yüzde 16.3 ile pazar lideri, dizüstünde yüzde 14.8 ile ikinci. Pazar Türkiye’de ise yüzde 30 civarında büyüme gösterdi. Dizüstü bilgisayarlar ise bu genel oran içinde yüzde 35 büyüdü. HP Türkiye’de kişisel sistemler pazarında yüzde 9.3 ile ikinci. Dizüstünde yüzde 15.5 ile pazar lideri. Masaüstünde ise yüzde7 ile dördüncü konumda. HP kişisel sistemler grubu Türkiye olarak hedefimiz 2005’i kişisel sistemler de 1, dizüstünde 1 ve masaüstünde de ilk 3 içerisinde bitirmek.

BÜYÜMEDE DİZÜSTÜ SATIŞLARI ETKİLİ OLDU

MASAÜSTÜNÜN YERİNE GEÇİYOR Dizüstü bilgisayar satışındaki artış hızı masaüstü PC ile karşılaştırıldığında çok daha yüksek. Bu oran her yıl dizüstü bilgisayarlar lehine gittikçe artıyor. Sadece 2 yıl önce yüzde 14 olan ve geçen sene yüzde 20’yi geçen dizüstü-masaüstü PC oranının bu sene yüzde 30’a yaklaşması bekleniyor. Mobilitenin getirdiği özgürlük kavramı ve her zaman her yerde istenildiği anda bilgiye erişilebilmesi gibi avantajlarıyla dizüstü bilgisayarlar hızla masaüstü bilgisayarların yerini alıyor.

PAZARDAKİ GÜCÜMÜZ ARTIYOR Toshiba teknoloji lideri bir şirket. Mobil bilişimde uzman. Doğru zamanda, doğru ürün ve ihtiyacı karşılayacak şekilde pozisyonlaması sayesinde de her geçen gün daha fazla sayıda kişiye ulaşıyor. Bu avantajları ile pazardaki gücünü sürekli artırıyor.

TOPLAM PAZAR 350 BİNİ GEÇECEK Milli Eğitim Bakanlığı’nın Vakıfbank aracılığı ile öğretmenler için düzenlediği kampanya tahmin edilenin de üzerinde ilgi görüyor. Bu kampanyada şimdiden 40 bin adetin üzerinde bir satış gerçekleşti. Ayrıca perakende, kurumsal ve geleneksel kanallarda da satışlar artıyor. Bu sayede yıl sonuna kadar 120 bin adetin üzerinde satış bekleniyor. Toplam pazarın ise 350 bini geçeceğini tahmin ediyoruz.

DÜNYA PAZARI NASIL GELİŞİYOR? Dünya genelinde de 1. çeyrek dizüstü bilgisayarlar lehine oldukça başarılı geçti. Şu anda elimizde global veriler olmamasına rağmen Doğu  Avrupa ve özellikle  Ortadoğu’da hızlı bir büyüme görülüyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz