Yabancılar Fırsat Kolluyor

Seppo Parvi / Huhtamaki Genel Müdürü    Huhtamaki, dünyanın önde gelen ambalaj şirketlerinden… Finlandiya kökenli. 1997 yılında Güven Plastik’i alarak Türkiye’ye girdi. Genel müdürü Sepp...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Yabancılar Fırsat Kolluyor
Seppo Parvi / Huhtamaki Genel Müdürü  
 
Huhtamaki, dünyanın önde gelen ambalaj şirketlerinden… Finlandiya kökenli. 1997 yılında Güven Plastik’i alarak Türkiye’ye girdi. Genel müdürü Seppo Parvi, Türkiye’nin, özellikle Karadeniz bölgesi için bir üretim noktası olduğunu söylüyor. Genç nüfusuna dikkat çekiyor. Bunların yabancıları etkilediğini, onların da Türkiye’yi yakından izlediğini belirtiyor.  
 
Parvi, “Bence ekonomi düzelmeye başladıktan sonra daha fazla uluslararası oyuncu ülkeye gelecek. Bizim tüm rakiplerimiz ekonominin düzelmesini bekliyor” diyor.  
 
Hepimiz ambalajı yiyecek tüketiriz. Yoğurt, margarin, tereyağı ya da dondurma yerken herkes üretici firmaya dikkat eder. Çok az tüketici, bu gıdaların ambalajını üreten şirketi merak eder, nereden geldiğine bakar. Oysa, üretilen gıda kadar, ambalajın kalitesi de önemlidir. Gıdaların tazeliğini ve tadını koruyarak tüketiciye ulaşmasının yolu da ambalajdan geçer.  
 
Bu nedenle dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de ambalaj şirketleri pek fazla tanınmaz, öne çıkmazlar. Finlandiye şirketi olan Huhtamaki de bunlardan biri… 1920’li yıllarda kurulan Huhtamaki, tüm dünyada gıda ambalajı ve yiyecek-içecek servis kapları üretiminin önde gelen şirketleri arasında yer alıyor. Dünyanın 30 ülkesinde üretim tesisleri ve satış-pazarlama ofisleri var. Finlandiya merkezli bu şirketin Türkiye’ye girişi ise 1997 yılında Güven Plastik ile gerçekleştirilen ortaklıkla oldu.  
 
Huhtamaki Türkiye Genel Müdürü Seppo Parvi, Türkiye’nin özellikle Karadeniz bölgesi için iyi bir üretim noktası olduğunu ve bu nedenle tercih edildiğini belirtiyor. Türkiye’nin 70 milyona yaklaşan genç nüfusu ile büyük bir ülke olduğunu, komşu ülkelerde de yüksek potansiyel gördüklerini belirten Parvi, “Stratejik olarak düşünüldüğünde İstanbul üretim için iyi bir nokta. Türkiye’nin genç nüfusu artan talebi de beraberinde getiriyor” yorumunu yapıyor.  
 
Huhtamaki Türkiye Genel Müdürü Seppo Parvi, Capital’le Türk ve dünya ambalaj endüstrisi hakkındaki görüşlerini şöyle paylaştı:    
 
Huhtamaki, Türkiye’de ilk yatırımını ne zaman yaptı? Neden Türkiye tercih edildi?  
 
İlk yatırımımız 1997 yılında gerçekleşti. Birim Ailesi, Güney Ailesi ve Saraç Ailesi ile joint venture ortaklığımız vardı. Güven Plastik adında, halihazırda var olan bir şirket bulunuyordu. 1997’nin sonuna doğru o şirketin hisselerinin yüzde 50’si satın alındı. Pazara da böyle girmiş olduk.  
 
Daha sonra 2-3 yıl boyunca joint venture şeklinde devam ettik. 2000 yılında Güven Plastik’in kalan hisselerini de aldık. Daha sonra, özel paket üreten bir Türk şirketi ile de joint venture yapıp bu şirketle Güven Plastik’i birleştirdik ve Huhtamaki İstanbul doğmuş oldu.  
 
Biz Türkiye’nin, özellikle Karadeniz bölgesi için iyi bir üretim noktası olduğunu düşünüyoruz. Türkiye 70 milyona yaklaşan genç nüfusuyla zaten büyük bir ülke. Komşu ülkelerinde de yüksek potansiyel var. Stratejik olarak düşünüldüğünde İstanbul üretim için iyi bir nokta. Türkiye’nin genç nüfusu artan talebi de beraberinde getiriyor.  
 
Maalesef son 2 yıl içinde şirketler zor dönemler geçirdi. Ama ülke gelişmeye açık. Bugün toplam satışlarımızın yüzde 10’unu ihraç ediyoruz. Son 2 yılda bu oran oldukça hızlı bir şekilde yükseliyor.  
 
Dünyada Huhtamaki şirketi ne zaman kuruldu? Şirketin dünya ambalaj pazarındaki yeri nedir?  
 
Huhtamaki 1920’li yıllarda kuruldu. Sert ambalajlar olarak gruplanan ürünler üretiyoruz. Bu ambalajlar arasında karton bardaklar, dondurma paketleri, yoğurt kapları, kağıt tabaklar ve benzer ürünler yer alıyor. Ayrıca esnek ambalajlar da üretiyoruz. Ambalaj konusunda oldukça farklı çeşitlere sahibiz. Ancak cam paket ya da pet şişe üretmiyoruz. Ama örneğin Coca Cola için kağıt bardak üretiyoruz.  
 
Bunun yanında tüm dünyadaki McDonald’s, Burger King, Wendy’s gibi fast food restoranları için de içecek bardakları üretiyoruz. Süt ürünleri ve katı yağda da DanoneSA, Danone Europe, Unilever, P&G gibi büyük gıda şirketlerine paket üretiyoruz. Knorr için de esnek paketler üretiyoruz. Örneğin çorbalar bu ürünlerle paketleniyor.  
 
Huhtamaki dünyada hangi temel alanlarda çalışıyor? Hangi ülkelerde bulunuyorsunuz?  
 
Temelde gıda ürünlerinin paketleri üzerine çalışıyoruz. Ayrıca, organik gıda paketleri, hijyenik paketleme gibi tüketici ürünleri paketlemesi konusunda da çalışmalarımız bulunuyor. Dünyada 30 ülkede operasyonlarımız var.  
 
Operasyonlarımızın yüzde 50’si Avrupa ülkelerinde gerçekleşiyor. ABD ve Güney Amerika’da da birimlerimiz bulunuyor. Güney Afrika’da 3 ya da 4 fabrikamız var. Suudi Arabistan’da da joint-venture şeklinde çalışıyoruz. Asya-Pasifik bölgesinde Avustralya’da, Yeni Zelanda’da büyük operasyonlarımız var. Hindistan, Malezya ve Çin’de de yer alıyoruz. Vietnam’da da bir fabrikamız var.  
 
Ambalaj işinde müşterinize yakın olmak zorundasınız. Çünkü, paketlerin hemen yerine ulaşması gerek. Bulunduğumuz tüm bölgelerde İstanbul’daki gibi fabrikalarımız var. Buralarda hem üretim birimlerimiz bulunuyor hem de pazarlama faaliyetleri yürütülüyor. Estonya gibi bazı küçük ülkelerde ise sadece satış ofisi bulunuyor. Örneğin İstanbul fabrikamızda üretim yapıp çevre ülkelere ürünleri ulaştırıyoruz.  
 
Amabalaj sektöründe Huhtamaki’nin kendi geliştirdiği ürünler var mı?  
 
Elbette var. Geleneksel kağıt ya da plastik tabaktan çok daha sağlam ve sert bir ürünümüz var. Bu tabak daha çok porselene benziyor. İçine sıcak bir yiyecek koyduğunuzda eliniz yanmıyor, tabak eğilmiyor, içindekilerin dökülmesi de engellenmiş oluyor.  
 
Ayrıca kağıttan yapılmış olsa da, içine koyduğunuz yiyeceklerin yağını ya da suyunu emmiyor. Oldukça güçlü ve iyi bir performans gösteriyor.    
 
Bazı ülkelerde restoran sahibi müşterilerimiz restoranlarındaki porselen tabakların yerine bizim ürettiğimiz bu kağıt tabakları koyuyorlar. Çünkü bu şekilde maliyetleri azalıyor. Biliyorsunuz bazı ülkelerde işgücü oldukça pahalı. Tabakları yıkamak için de birilerinin olması gerekiyor.    
 
Türk ambalaj sektörünü nasıl değerlendiriyorsunuz?  
 
Türk ambalaj sektörü, hala gelişmekte olan bir endüstri. Piyasanın daha kaliteli ambalajlara ihtiyacı var. Daha iyi bir baskı kalitesi, talep yaratacak yeni tasarımlar, teknolojiler ve know-how gerekiyor.  
 
Dünyadaki farklı ve beğenilen tasarımların Türkiye’de de yerleştirilmesi şart. Bu ambalajlar tüketicinin de dikkatini çekiyor. Ancak, bu tip paketler elbette daha maliyetli ve insanların bunlar daha fazla para harcaması gerekiyor. Türkiye’nin de bu tip ürünlere ihtiyacı var. Ekonominin düzelmeye başladığına dair bir ışık görüyorum. Pazarlama aktiviteleri ile de tüketiciler daha fazla önem kazanıyor. Tüketiciler de daha iyi görünümlü paketleri talep ediyorlar çünkü bu paketler diğer ürünlerden kolayca ayrılabiliyor.  
 
Tabii ki herkes ambalaj üretebilir. Ancak, Huhtamaki’de bizim felsefemiz tüketiciler ve üreticiler için yeni ve daha iyi ambalajlar üretmek. Çünkü, ambalaj hijyenin önemli bir parçası. Dolayısıyla, iyi kalitedeki ambalajlar ürünlerin marketlerde ve evlerde daha uzun süre saklanabilmesine yardımcı oluyor.  
 
Ambalajların sadece pazarlama imajı değil performansları da çok önemli. Ürünler iyi paketlerde daha uzun süre taze kalıyor. Bazı ülkelerde ürünlerin henüz satın alınmadan bozulmuş olduklarını görüyoruz. Bu sorunun çözümünün bir parçası da daha iyi ambalajlar kullanmaktır.  
 
Huhtamaki hangi ülkelerde en yüksek pazar payına sahip?  
 
Biz İngiltere, Fransa, Almanya ve evimiz olan Finlandiya ve İskandinav ülkelerinde yüksek pazar payına sahibiz. ABD pazarı son derece büyük ve başka büyük ambalaj şirketleri var.Dolayısıyla, ABD’de Avrupa’daki kadar güçlü olduğumuzu söyleyemem.  
 
Biz aslında Finlandiyalı bir şirketiz ancak şu anda işimizin sadece yüzde 5’i Finlandiya’da bulunuyor. Halka açık bir şirketiz ve hisselerimiz Helsinki Borsası’nda işlem görüyor.  
 
Türkiye’nin ambalaj işindeki potansiyeli nedir? Gelecek vaat ettiğini, yabancı oyuncuların ülkeye geleceğini düşünüyor musunuz?  
 
Bence ekonomi düzelmeye başladıktan sonra daha fazla uluslararası oyuncu ülkeye gelecek. Bizim tüm rakiplerimiz ekonominin düzelmesini bekliyor. Tüm sorunlar düşünülünce yatırım yapmaya korkuyorlar. Ancak, biz Türkiye’ye 1997 yılında geldik ve kötü günlerin yanında iyi günleri de gördük. Dolayısıyla, bu bize bir bakış açısı kazandırdı.  
 
Türkiye’de Tetrapak gibi uluslararası oyuncular zaten var. Ancak, Tetrapak farklı bir segmentte yer aldığı için bizim rakibimiz olarak değerlendirmemek gerek. Onlar daha çok sızı ürünlerin paketlemesinde uzmanken biz yoğurt, dondurma, margarin gibi ürünlerin ambalajlarına odaklanıyoruz.  
 
TÜRKİYE’DEKİ REKABETTE SON DURUM  
 
Türkiye’de ve dünyada en önemli rakipleriniz kimler?
 
 
Bunu farklı segmentlere göre incelemek gerek. Süt ürünleri ve gıda ambalajında Teknik Plastik ve Başer rakiplerimiz arasında yer alıyor. Gıda ve içecek ambalajlarında Ekol Plastik, Işık Plastik ve Özge Plastik bulunuyor.  
 
Bizimle rakiplerimiz arasındaki fark, onların genellikle tek bir segmente odaklanıyor olmaları. Biz ise tüm segmentlerde varız. Huhtamaki dünyadaki en önemli global oyunculardan biri. Uluslararası rakiplerimiz de bizim kadar geniş segmentlere hitap etmiyorlar.  
 
Biz bir de köpükten tepsi üretiyoruz.. Bu tepsileri süpermarketlerde görebilirsiniz. Ambalajlı tavuk, salam gibi ürünler köpük tepsilerde bulunuyor. Onları da biz üretiyoruz. Ancak, bu ürünlerin üretimini Türkiye’de değil, başka ülkelerde gerçekleştiriyoruz.  
 
Türkiye’de ağırlıklı olarak plastik ürünler üretiyoruz. Unilever, Marsa, Nestle gibi müşterilerimiz için margarin kapları, DanoneSA, Pınar gibi müşterilerimiz için süt ürünleri ambalajları üretimimiz var. Ambalajların altında logomuz ve ismimiz yer alıyor.  
 
“TÜRKİYE BÜYÜYEN PAZARLAR ARASINDA”  
 
Dünyada ambalaj endüstrisinin hangi alanları daha hızlı büyüyor?
 
 
Eğer Batı Avrupa ve ABD’deki büyümeye bakacak olursanız bunların olgun pazarlar olduğunu görürsünüz. Dolayısıyla, burada ciddi büyüme yok. Bu ülkelerde en fazla bir ambalaj çeşidi diğeriyle yer değiştiriyor. Ancak, şu anda en hızlı büyüyen ülkeler Çin, Hindistan, Malezya gibi gelişmekte olan ve nüfusu fazla olan ülkeler. İnsanların gelir düzeyleri iyileştikçe daha fazla para harcamaya başlıyorlar. Hijyen standartları ve ambalajların performansı önem kazanıyor. Bu nedenle de bu ülkelerde büyüme görüyoruz. Ayrıca, Güney Afrika ve Türkiye de büyüyen pazarlar olarak karşımıza çıkıyor.  
 
Elbette üretmekte olduğumuz porselen benzeri kağıt tabakların fiyatları da yüksek. Dolayısıyla bunlar için bir pazar oluşması tüketicilerin gelir seviyelerinin yükselmesine bağlı. Örneğin, dondurma ambalajlarına baktığınızda ilk ambalajlar beyaz ve sadeydi. Ancak zamanla bu paketler renklendi ve tasarımları da farklılaştı.  
 
“SATIN ALARAK BÜYÜYEBİLİRİZ”  
 
Gelecekte satın alma ya da birleşme planlarınız var mı?
 
 
Elbette var. Biz büyümek istiyoruz ve hedefimiz de yılda yüzde 6 büyüme. Potansiyel satın alma ve birleşmeleri araştırmak da stratejimizin bir parçasını oluşturuyor. Şu anda sürmekte olan somut bir şey yok. Ancak, bazı yeni ürünlerden bahsettim ve bu ürünlerin yerli üretimini yapan şirketlerle birleşmek ya da onları satın almak düşünülebilir.  
 
Bu daha çok ne kadar hızlı hareket etmek istediğinize bağlı.  
 
Tabii ki halihazırda pazarda olan bir şirketle birleşmek süreci hızlandırır. Ama bu anlaşmanın maliyeti de yüksek olabilir. Bazen girişimcilerin işlerine biçtikleri değer gerçek dışı olabiliyor. O zaman da makinelere yatırım yapmak daha anlamlı gelebiliyor.  
 
Türkiye’deki üretim biriminin Huhtamaki’nin dünya operasyonları arasındaki yeri nedir?  
 
Huhtamaki’nin tüm birimlerine bakıldığında orta ölçekte bir fabrikayız diyebilirim. 250 çalışanımız var ve ciromuz da 223 milyon Euro. Tüm Huhtamaki’nin cirosu ise 2.2 milyar Euro dolaylarında. Türkiye birimi bu cironun yüzde 1’ini oluşturuyor.  

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz