"Yükseliş sinyalleri"

Tüketicinin güveni yerine gelmedi ama yükseliş eğilimi de sürüyor

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Yükseliş sinyalleri

İşler kötü gittiğinde tüketiciler idareci bir moda girer. Şimdi ise kendilerini daha özgüvenli hissediyorlar. Tasarruf yapmaya devam etseler de ‘Kuruşun hesabını yapmaktan bıktım. Şimdi dışarı çıkma ve birazcık harcama zamanı’ diyorlar. Bu, fiyat baskısı altındaki iş dünyası için çok önemli bir fırsat. Fiyat yükseltmek için kesinlikle doğru zaman dilimindeyiz.” Bu tespit dünyanın en ünlü fiyatlandırma stratejistlerinden Culture of Profit LLC danışmanlık şirketinin kurucusu Dr. Rafi Mohammed’e ait. Mohammed, iş dünyasının beklediği günün geldiğini, “2011, fiyatları yükseltme yılı olacak” sözleriyle ortaya koyuyor. Capital, geçen yılın ilk yarısında çeşitli sektörlerde fiyat hareketlerini araştırmıştı. Pek çok sektör, kriz nedeniyle fiyat baskısı altındaydı. Sadece 4 sektörde fiyatlar dengede kabul ediliyordu. Büyük kısmında fiyatlar en az 2 yıl geriden geliyordu. Bugün tüketimin ve tüketici özgüveninin arttığı bir dönemde yine de fiyatta dengeden bahsedilemiyor. Hala şirketler, Mohammed’in dikkat çektiği fırsatı göz ardı etmiyor ve 2011’de fiyatları yüzde 2 ila yüzde 67 arasında artırmaktan söz ediyor. Capital, 27 sektördeki fiyat hareketlerini inceledi. Fiyatlar hangi yılın seviyesinde, 2010’da nasıl bir seyir izledi gibi sorularının yanıtlarını aradı. 2011 zam planlarını ve zor sektörlerin fiyat artırma taktiklerini araştırdı.

FİYATLAR HALA GERİDE
AVM’ler, tüketimin nabzını en iyi tutan mecralar haline geldi. AVM Yatırımcıları Derneği’nin (AYD) 2’ncisini açıkladığı Tüketici Algı Araştırması’na göre AVM’leri ziyaret süresi, 2009’da 113 dakika iken 2010’da 144,5 dakikaya çıktı. Türkiye genelinde harcama miktarı bakımından, toplu gıda, hazır giyim ve kişisel bakım ürünlerinde düşüş yaşandı. Ancak ayakkabı, ev tekstili/dekorasyon, oyuncak, kırtasiye ve elektronik ürünlerde artış olduğu görüldü. Ve tüketiciler alışverişlerinde 2009’a oranla 2010’da 15 TL daha fazla harcadı. Tüketimdeki parlak tabloya rağmen 2011’de de sadece 4 sektörde fiyatlar dengede kabul ediliyor. 4 sektörde ise fiyatlar tarihinin en yüksek seviyesinde olmasına rağmen ya çok yukarıda ya da hammadde maliyetlerinden dolayı yeterince yüksek değil. 19 sektörde fiyatlar halen birkaç yıl geriden geliyor. Hatta AVM, konut, deri ve deri ürünleri, hazır giyim gibi fiyatları geçen yılın da gerisine düşen sektörler söz konusu. Örneğin, AVM’lerde kiralama fiyatları geçen yıl 2009 seviyesindeydi. KDM Danışmanlık’tan Murat İzci, fiyatların daha önce çok yüksek olduğunu ve durumun o kadar da kötü olmadığını söylemişti. Oysa bu yıl İzci, 2010 yılında artmayan ve 2009 seviyesinde kalan fiyatların yıl içinde gerilediğini ve kiralama fiyatlarında ancak 2002 seviyelerine düştüğünü belirtiyor ve devam ediyor: “Denize daldınız ve uzunca bir zaman suyun altında kaldınız. Sonra yüzeye çıktınız. Aldığınız ilk nefes 2002 gibi. Pazardaki iyileşme ve özellikle sektör bileşenlerinin beraber çalışması kira gelirlerinin döviz bazında en az yüzde 20 artığını beraberinde getirecek diye umut ediyorum.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz