2012 yılında yüzde 26 büyüme yakalayan D-Smart, yıllık bazda da 400 bin yeni abone kazandı. Başarılı bir 2012’nin ardından aynı büyüme rakamlarını bu yıl da tekrarlayacaklarını dile getiren D-Smart Ceo’su Ali Güven, çok kısa bir süre içinde internet üzerinden gerçekleştirecekleri yayın platformu olan D-Smart blu’yu tüm türkiye’de yayına sokacaklarının söylüyor. D-Smart’ın bu yıl blu platformuyla internet üzerinden yayıncılıkta pazara yeni bir boyut getirmeye hazırlandığına dikkat çekiyor.2012 yılında abone sayısını 1,3 milyondan 1,7 milyona çıkaran D-Smart, toplamda yüzde 26’lık bir büyüme performansı gösterdi. Artık D-Smart olarak izleyicilerin kafasında marka bilinirliğini tam anlamıyla artırdıklarını söyleyen D-Smart CEO’su Ali Güven, 2013 yılında da bu algıyı artırmaya devam edeceklerini belirtiyor. Büyüme hızlarının ise 2012 yılındaki gibi olacağını öngörüyor. Son dönemde internet üzerinden yayına yatırım yapan D-Smart, bu alana BLU ile oldukça iddialı bir giriş yapmaya da hazırlanıyor. Şirketin bu hamlesi yeni dönem televizyon stratejisinin de internet üzerinden yayıncılığa yoğunlaşacağı şeklinde yorumlanıyor. Ali Güven, 2013 yılında D-Smart'ta yeni kanalların açılacağını söylerken, 2013 yol haritasını şöyle anlatıyor:
D-Smart 2012’yi nasıl geçirdi?
2012, planlarımızın ötesinde bir yıl olarak gerimizde kaldı. Burada ilk değinmemiz gereken konu, artık tüketici D-Smart'ın ne olup ne olmadığını anladı. Bilinirliğimiz son yıllarda çok önemli derecelerde arttı. İkincisi, abone sayımızı yıllık bazda yüzde 32 oranında yükseltirken, yüzde 26 oranında bir büyüme sağladık. Yani 2012 yıl başında 1,3 milyon abonemiz varken, bunu yıl sonunda yaklaşık olarak 1,7 milyon aboneye; pazar payımızı da yüzde 31’e çıkardık. Üçüncü olarak ise uluslararası standartlarda “ikili oyun” olarak adlandırılan işi, resmi olarak ilk başlatan uydu platformu olduk. Bu ne demek? Bugün bizden, televizyon ve internet hizmetini çok cazip bir ücret karşılığında tek faturadan alabiliyorsunuz. Bu uygulamamız da çok başarılı oldu. Bu arada D-Smart Net ile Türkiye’de internette pazar ikincisi olduğumuzu belirtmeliyim.~
Türkiye’deki televizyon dağılımına baktığınızda büyüme potansiyelini nasıl görüyorsunuz?
Bugün Türkiye’de televizyon sahibi olan 18 milyon hane var. Fakat toplamda 25 milyonluk bir televizyondan bahsediyoruz. Bu 25 milyonun da yüzde 65'i tüplü. Dolayısıyla yüzde 65'lik bir kısım analog yayın izliyor. Bu açıdan yüksek çözünürlüklü pazarın potansiyeli çok büyük. Pazarın heniz yüzde 30’unda Pay-TV penetrasyonu var. Bu oran, Avrupa’da yüzde 80’lerde. Kısa bir zaman içinde pazarın yüzde 60’ı Pay-TV olacak. Bu doğrultuda da bizi çok büyük bir potansiyel bekliyor. Bunun yanında bu 18 milyonluk televizyon hanesinin de artmasını bekliyoruz. Yine değinmemiz gereken bir konu, bu 18 milyonluk televizyon hanesinin 11 milyonu uydu yayına para vermiyor. Zaten bizim potansiyel hedef kitlemiz de bu kesim. Yani bir sürü paralar vererek yüksek çözünürlüklü televizyon alan, ama uydu üzerinden standart çözünürlükte yayın izleyen çok büyük bir kitleden söz ediyoruz. İşte tüketici bu noktada bizi tercih ediyor. Halihazırda 30 adet yüksek çözünürlüklü kanalımız mevcut ve kısa zaman sonra 34’e ulaşmış olacağız. Benim tahminim, beş yıl içinde 21 milyon televizyon hanesi olacak ve bunun yarısı da Pay-TV izliyor olacak. Yani şu anda 5,5 milyon abone olan pazarımız, 10 milyon aboneye ulaşmış olacak.
D-Smart BLU’da hangi noktadasınız? BLU, tüketicilere neler veriyor?
2012’nin martında yalnızca Set-Top Box’lardan içerideki müşterilerimize açıldı. Yani Set-Top Box’ınıza eğer ethernet kablosu bağlıyorsanız, artık iste-izle filmleri size internet üzerinden gelmeye başlıyor. Bunu şu ana kadar iç müşterilerimize yaptığımız için pek fazla duyurmadık. Fakat şimdi tüm mecralardan, yani iPad, iPhone, tablet, laptop, PC gibi araçlardan kullanım başlayacağı için de çok kısa bir süre içinde BLU’yu duyurmaya başlıyoruz. D-Smart BLU, bizim web platformumuzun adı. D-Smart kutusundan gelenden daha fazla içeriği, müşterilerimize internete bağlandığı her yerde verebiliyor olacağımız bir platform bu. Yani ister müşterilerimiz Set-Top Box, ister tablet, ister Andorid, isterse oyun konsolu olsun; aklınıza gelebilecek tüm mecralarda internet bağlantısı sayesinde bu platforma ulaşabilecek.
Neler olacak D-Smart BLU’nun içinde?
D-Smart’tan çıkan kanalların en iyileri ve ayrıca D-Smart’ta çıkan kanalların çok ötesinde iste-izle kanallarına ulaşımı sağlayacağız. Filminden dizisine, spor yayınından canlı maçlara kadar her şeyi bulabileceksiniz kısacası. Ayrıca durdurup oynatma özelliği sayesinde de kesintisiz bir hizmet sunuyor olacağız. BLU’dan kastımız ise öncelikli olarak ‘bulut’tan geliyor. Yani D-Smart’taki içerikleri alarak, onları buluta taşıyoruz. Dolayısıyla artık bir bulut servisi oluyoruz. Mevcut müşterilerimiz BLU’yu bu ay sonunda tamamen kullanabilecekken tüm Türkiye’ye açılmamız ise mart sonunda olacak. BLU’da değinmemiz gereken bir diğer önemli konu bu ürün bölgemizi domine etmemizi sağlarken, sonrasında dünyaya açılmamıza ön ayak olacak. Yani uydu ile sadece coğrafik bölgelerde kısıtla atılımlar yapabilirsiniz. Ama kuvvetli bir internet ağı üzerinden tüm dünyaya yayılabilirsiniz. Örnek olarak Arjantin ya da Japonya’da yer almak istiyorsanız, oranın uydusunda kendinize yer almak yerine internetle bunu çok kolaylıkla yapabiliyor olabileceksiniz.~
2013 yılında hedefleriniz neler?
2013 yılında da 2012 yılındaki büyüme rakamlarını kendimize hedef belirledik. Ayrıca bunun yanında BLU devreye girmiş olacak. Bir üçüncüsü ise tüm D-Smart ailesi olarak çok önem verdiğimiz bir kavram olan, teknolojinin avantajından yararlanacağız. Yani, mesela bir Pay-TV hizmeti, yalnızca televizyon hizmeti verirse artık sınıfta kalıyor. Biz de bundan yola çıkarak bir “yakınsama” hizmeti başlattık. Biz bu yıl içinde bir aboneye, bütün almak isteyeceği televizyon, internet ve diğer tüm özellikleri tek bir faturayla verebilmenin projesini yapıyoruz. Ayrıca şu an üzerinde konuştuğumuz altısı yüksek çözünürlüklü yaklaşık 15 tane yeni kanal var. Fakat bunlar şimdilik pazarlık aşamasında. Yıl sonunda da yeni kanallarla izleyicilerimizin karşısında olacağız.
‘SPOR YAYINLARI CEZBEDIYOR
Bir izleyicinin bir platformu seçmesindeki en önemli noktanın spor yayınlarının niteliği olduğunu söyleyen D-Smart CEO’su Ali Güven, müşterilerinin ilk olarak futbol maçlarına dikkat ettiğini söylüyor. “Bir izleyici, bir platforma üye olacaksa o platforma Oscar’lık filmler ya da ödüllü dizilerden çok spor yayınlarına, özellikle futbol maçlarına dikkat ediyor. Yani film ve dizi, ulaşımı çok da zor olmadığı için, aslında Türk izleyicisini o kadar da cezbeden bir şey değil. Fakat haftada 11-12 maç yayını verdiğinizde tüm gözler birden size dönmüş oluyor” diyen Güven, özellikle Şampiyonlar Ligi, UEFA Avrupa Ligi’ni üç yıl uzatmalarının kendilerine geri dönüşünün çok iyi olduğunu dile getiriyor. Öğrenci nüfusunun ise NBA ve MotoGP’ye yöneldiğini söyleyen Ali Güven, ileride spor yayınlarını artıracaklarını da dile getiriyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?