E-Ticarette Sektör Analizi

Tahminler birbirinden farklı. Ama elektronik ticaret dünyada her yıl yüzde 94 oranında büyüyor. Türk şirketleri de bu müthiş değişime ayak uydurma konusunda adımlar atıyor. Ardı ardına sanal mağaza...

1.02.2000 02:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Tahminler birbirinden farklı. Ama elektronik ticaret dünyada her yıl yüzde 94 oranında büyüyor. Türk şirketleri de bu müthiş değişime ayak uydurma konusunda adımlar atıyor. Ardı ardına sanal mağazalar ve internette banka şubeleri açılıyor. Dijital ortamda iş yapmanın şirketlere, tüketicilere büyük avantajlar sağlayacağı kesin. Ancak, fırsatlar, beraberinde tehlikeleri ve riskleri de getirecek. Her sektör için farklı ortaya çıkacak bu gelişmeleri, Merrill Lynch´in son raporu açıkça ortaya koyuyar. Dünyanın önde gelen yatırım bankalarından olan Merrill Lynch´in raporundan 10 sektöre yönelik mesajları bir araya getirdik...

YENİLİKÇİ MÜŞTERİLER REKLAMA PARA KAZANDIRACAK

GELENEKSEL MECRALARIN YARINI: Online reklam pazarının boyutunun, 2002 yılına kadar dünyada 10 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Türkiye'de ise 2005 yılına kadar 150-200 milyon dolara çıkması bekleniyor. Ancak, internetin kısa dönemde televizyon ve gazete gibi ana reklam mecralarından birisi haline gelmesi beklenmiyor. En azından önümüzdeki 5 yılda. İnternet sayfalarında, özellikle de yabancı web sitelerinde gezinirken karşımıza çıkan küçük reklam pencerelerine ve bannerlara gözümüz alışmaya başladı. Ancak, Merrill Lynch'in çalışmasının ortaya koyduğu asıl önemli gerçek, reklam sektörünün asıl avantajı, elektronik ticaret çılgınlığının geleneksel mecralarda tanıtılması ile elde edeceği yönünde.

YENİ MÜŞTERİ PROFİLİ: Türkiye'nin ilk Türkçe içerikli portal'ı olarak bir kaç ay önce lanse edilen www.mynet.com.tr´ı neredeyse tüm dergi ve gazetelerin reklam safyfalarında karşımıza çıkıyordu. Yalnızca bir kaç yıllık bir tarihe sahip olan Süperonline, Yahoo.com, E-Bay gibi şirketler, oluşturdukları reklam bütçeleri ile de reklam sektörüne yepyeni bir müşteri kitlesi olarak girdiler. Bu gelişmeler, reklam sektörünün, elektronik ticaretin yaygınlaşmasıyla birlikte, hem yepyeni bir alanda faaliyet gösteren müşteriler kazanacağını hem de bunların reklamlarını geleneksel mecralarda yapacağını ortaya koyuyor.

TEHLİKE NEREDE? Tabii işin bir de öbür yüzü var. Yeni müşteriler kazanan reklam şirketlerinin geleneksel müşterilerine ne olacak? Elektronik ticaretin, özellikle aracı şirketler gibi bazı sektörleri ortadan kaldırma noktasına dahi getireceği tartışılıyor. Ayrıca iş modelini yeni teknolojilere uygun olarak adapte edemeyen bir çok şirketin de zor durumda kalacağı beklenmedik bir gelişme olmayacak. Reklam ajansları bu nedenle bir yandan yepyeni müşteriler kazanırken, bir yandan da varolan müşterilerini kaybetme tehlikesi ile karşı karşıya kalabilirler.

PERAKENDE DEVLERİ SANAL MARKETLERE KARŞI

İNDİRİM SAVAŞINA DİKKAT: Türk tüketicisi internette perakende ticaret ile Migros.com.tr'ın girişimi sonucu tanıştı. Dünyada ise Amazon.com elektronik perakendeciliğin öncülüğünü yapıyor. Ancak bu iki şirketi birbirinden ayıran önemli bir nokta var; O da Amazon.com'un reel anlamda bir mağazasının olmaması ve tüm faaliyetlerini internet üzerinden yürütmesi.

İşte perakende şirketlerini bekleyen tehlike de bu sanal mağazalar olacak. Zira reel anlamda mağazaları olmayan, kira ve personel gibi giderleri oldukça düşük olan bu şirketler, perakende devlerinin pazar paylarını hızla kapacaklar. Stok maliyetleri de oldukça düşük olan bu şirketler, aynı ürünü geleneksel perakende şirketlerinden yüzde 40 varan indirimlerle satabiliyorlar. Sanal mağazalarla internet dünyasında karşı karşıya kalan perakende şirketlerinin yüksek maliyetlerine karşın, indirimli ürün satmaları bu nedenle kaçınılmaz gibi gözüküyor.

E-SATIŞ NE KADAR KARLI? Dünyada perakende devlerinin elektronik ticarete başlamakta çok da hızlı davranmadıkları biliniyor. Perakende devlerinin bu kadar geç kalmaları da nedensiz değildi. Devleri tereddüte iten etkenlerden en önemlisi ise satışların artmasının her zaman başarı anlamına gelmediği idi. İnternetten gelen siparişlerin, müşterilerin evine kadar dağıtılması, müşteri memnuniyetinin birincil nedenini oluştururken şirketler için k^arları törpüleme aracı olarak öne çıkıyor. Merrill Lynch uzmanları, perakende sektörü için bu fiyat-maliyet etkeninin çok hayati olduğuna dikkat çekiyorlar. Onlara göre, bu etken, elektronik ticaret pazarının büyümesinin önüne geçebilecek kadar hayati rol oynayabilir.

DÜNYAYA SATIŞ ŞANSI  Tüm bu tehlikelere karşın, perakende şirketlerinin elektronik ticaretten vazgeçmemeleri için güçlü sebepleri var. Bunlardan birincisi, alışveriş davranışlarındaki değişim. Çünkü internetten alışveriş yapanların sayısının yalnızca ABD'de 2003 yılı sonunda 40.3 milyona çıkması bekleniyor. Üstelik, perakende şirketleri internet yoluyla hiç ulaşamayacakları coğrafi alandaki müşteri kitlelere de seslenebilme olanağını elde ediyorlar. Sizce internet olmasaydı ABD'de en son çıkan kitapları ya da DVD'leri bir kaç gün içerisinde masamızda bulabilmemiz mümkün olabilirmiydi ?

TİCARİ GAYRİMENKULE İNTERNET DARBESİ

Merrill Lynch'in araştırması, gayrimenkul piyasasına oldukça farklı bir bakış getiriyor. Şu ana kadar internet ve elektronik ticaretin emlak şirketleri açısından getirdiği rahatlıklar üzerinde duruldu. Örneğin, bir emlakçıya gitme zahmetine katlanmadan, o emlakçcıya bağlı evlerin tamamının internetten görülebilmesi ve odalarının incelenmesi gibi.

Ancak perakende şirketlerinin giderek online satışlara kaymaları ve reel mağazalardan uzaklaşmaları, perakende şirketlerine yönelik gayrimenkul kiralarında bir azalma anlamına geliyor. 2003 yılına kadar internette perakende satışların (hizmetler hariç) 100 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Merrill Lynch uzmanlarına göre, bu artışın yüzde 60'ı reel mağazalarda yapılan alışverişlerin lehine gerçekleşecek. Türkiye'de ticari gayrimenkul pazarının canlılığı gözönüne alındığında, kısa vadede bir tehdit unsuru bulunmuyor. Ancak elektronik ticaretin Türkiye'deki gelişim hızı ve potansiyeli gözönüne alınırsa, kısa bir süre sonra kira gelirlerinde gerilemelerin başladığına şahit olabiliriz.

REEL MAĞAZALAR NE OLACAK? Her ne kadar bilgisayarın başında oturup, ''mouse``umuza tıklayarak alışveriş yapmak bizi cezbetse de, yolumuz her zaman alışveriş mekanlarından da geçecek gibi gözüküyor. Merrill Lynch uzmanları, perakende şirketlerinin yurt içi ve yurt dışında mağaza açmaya, büyümeye devam ettiklerine dikkat çekiyorlar. Şirketlerin internet yatırımları sürerken, reel mağazalar açmaktan vazgeçmeyecekleri tahmin ediliyorlar. Merrill Lynch uzmanları bu noktada ticari gayrimunkul alanında çalışanlara, şirketlerin yatırım politikalarını yakından izlemelerini öneriyorlar.

ONLINE EĞİTİMDEN YENİ FIRSATLAR

LİSANSÜSTÜNDE PATLAMA: Teknoloji, özellikle de internet şu ana kadar eğitimde boş kalmış bir çok ihtiyaca cevap verebilme olanağını sağlıyor. Eğitim kurumları, coğrafi ve yaş gibi, geleneksel eğitim yöntemlerinde varolan sınırlamalar olmadan hizmet alanlarını genişletme fırsatını yakalıyorlar. Merill Lynch uzmanlarına göre, özellikle lisans üstü eğitimde büyük bir patlama yaşanabilecek. İnternet zaman ve mekan sınırlamasını ortadan kaldırdığı için, eğitim kurumlarının bazı konularda uzmanlaşmak isteyen ama buna vakti müsait olmayan kişilere ulaşmalarını sağlayacak. Merrill Lynch´in raporunda, yatırımcılara, bu alanda önemli fırsatlar olduğu da hatırlatılıyor.

ANADOLU'DAN ABD'YE: Bir eğitim kurumu, aynı şirketlerde olduğu gibi, faaliyet göstereceği bölgeyi seçerken öğrenci potansiyeline bakar. Ancak, internet ile birlikte, üniversiteler normal şartlarda coğrafi uzaklıktan dolayı hizmet veremeyecekleri kişileri de bünyelerine katma olanağına kavuşacaklar. Bu da kurumların öğrenci potansiyellerini artıracak. Önümüzdeki dönemde ABD'deki bir üniversitede MBA yapmak için Türkiye sınırları dışına çıkmanıza gerek kalmayacak.

MALİYETLER DÜŞECEK: Teknoloji şu anda internet üzerinden çok etkin bir eğitim vermek için yeterli değil. Varolan teknolojieler ise yeterince yaygın olarak kullanılmıyor. Örneğin, video konferans ve uydu sistemleri gibi teknolojilerin yagın olarak kullanılmasıyla elektronik ortamda eğitim daha cazip hale gelecek.

Merrill Lynch'in hazırladığı raporda, varolan kaynakları ile daha geniş bir öğrenci kitlesine hizmet verme olanağı yakalayan eğitim kurumlarının maliyetlerinin azalacağına ve eğitimin k^arlı bir yatırım alanı haline geleceğine dikkat çekiliyor.

ÜNVERSİTELER MARKALAŞACAK: Merrill Lynch'in raporunda vurgulanan noktalardan biri de, üniversitelerin geleceğe yönelik planları açısından büyük önem taşıyor. Rapora göre, öğrenciler ülke ve şehir sınırlaması olmadan, internetten istedikleri eğitim kurumuna kayıt yaptırabilecekleri için geleneksel olarak iyi bir isim edinmiş olan okullar daha avantajlı olacak. Coğrafi sınırlamalar ortadan kalktığı için öğrencileri seçimlerinde etkileyen en önemli unsur, o okulun ismi ve geçmiş başarıları olacak.

İNSAN KAYNAKLARI ŞİRKETLERİ NEREDE ZORLANACAK ?

Merrill Lynch'in çalışmasına göre, şirketlere dışarıdan hizmet veren kuruluşlar arasında, internetin gelişiminden en büyük fırsatı insan kaynakları şirketleri yakalayacak. Örneğin iş arayanlarla, pozisyonlar birbirinden farklı yerlerde olabilir. Farklı coğrafyalardaki arz ve talep, web üzerinde insan kaynakları şirketleri aracılığı ile birleştirilebilecek. Aracıların verdiği hizmet, coğrafi alanı da hızla genişletecek.

Ancak internetin asıl katkısının maliyetler üzerinde olacağı ve büyük düşüşlere neden olacağı tahmin ediliyro. İş başvuruları ve iş ilanları internet üzerinden gerçekleştiği için, sabit giderlerde bir düşüş meydana gelmesine kesin gözüyle bakılıyor. Böylece şirketler, e-ticaret yoluyla daha ucuz bir insan kaynakları mekanizması kurabilme olanağına kavuşacaklar.

ŞİRKETLERİ BEKLEYEN TEHLİKE: Ancak, interntten gelen ``CV``lere çok hızlı cevap vermek, işin kilit noktalarından birini oluşturuyor. Zira başvuran kişi başka bir şehirde olabilir. Hızlı yanıt verilmediği takdirde müşterinin başka şirketlearde yşansını denemis yüksek ihtimal. Şirketler hızlı bir yanıt mekanizması oluşturabilmek için, örneğin bir personellerini yalnızca internetten gelen başvurulara karşılık vermek üzere eğitiyorlar. Ayrıca, video ve ses teknolojisininin gelişmesi, şirketlerin bu alandaki zayıflıklarını daha kolay aşmalarını sağlayacak.

GÜVENLİK BAŞARI GETİRECEK: Merill Lynch´e göre, internette iş başvurusuda bulunmada şirketleri zorlayacak noktalardan bir başkası da güvenlik sorunu olacak. Güvenlik sorunu yüzde yüz çözümlenmedği için, insanlar kredi kartı numaralarını verirken nasıl tedirgin oluyorlarsa, aynı şekilde kişisel bilgilerini vermekten de kaçınabiliyorlar.

SEYAHAT ACENTELERİNİ GELECEKTE NE BEKLİYOR?

ACENTELERİN SONU MU? Havayolu şirketlerinin tarihlerinde dönüm noktalarından biri, 1970'lerin başında otomatik rezervasyon sistemlerinin kullanılmasıyla gerçekleşti. Bilgisayarlı rezervasyon sistemlerinin kullanılması ile, seyahat acentalarının satılan toplam biletler içindeki payı yüzde 40'tan yüzde 80'e çıktı.

Havayolu şirketlerinin son dönemde k^arlarını koruyabilmek için seçtikleri yöntemlerden en önemlisi, giderlerini azaltma yoluna gitmek oldu. Giderleri azaltmanın en kritik noktasını ise seyahat acentelerine ödenen komisyonlar oluşturuyor. İşte internet de tam bu noktada devreye girerek acenteler için büyük bir tehdit, havayolu şirketleri içinse bir fırsat olarak ortaya çıkıyor.

Yapılan araştırmaya göre, gelirlerinin ortalama yüzde 7.5'ini acentelere aktaran havayolu şirketleri için internet üzerinden bilet satışı, geleneksel yollarla yapılan satışlardan neredeyse dört katı daha ucuz. Bu nedenle de havayolu şirketlerinin internet gerçeğine daha sıkı sarılacağına kesin gözüyle bakılıyor.

24 SAAT  MÜŞTERİ HİZMETİ İnternetin havayolu şirketlerine katacağı değerlerden bir başkası da, müşterileri ile birebir ileştişime geçerek pazarlama faaliyetlerini daha etkin hale getirebilmeleri olacak. Şu anda da ``bire bir pazarlamayı`` en etkin uygulayan endüstri olan havayolları, bu üstünlüklerini interneti kullanma biçimlerine bağlı olarak artırabilecek ya da kaybedecekler. Artık müşterilerinin içtikleri içki çeşidinden, tercih ettikleri meyveye kadar her türlü tercihlerine yönelik hizmet verebilen havayolu şirketleri, internet aracılığı ile müşterileri hakkında çok daha kolay bilgi elde edebilecekler. Bu bilgileri nasıl kullanacakları ise havayolu şirketlerinin başarısını belirleyecek

SİGORTACILIK SEKTÖRÜ BÜYÜK RİSKLE KARŞI KARŞIYA

KOMPLEKS SİGORTALARIN DURUMU: Sigorta sektörü, geleneksel olarak yeni teknolojileri kullanma konusunda diğer sektörlerin arkasından geliyor. İnternet konusunda da benzer bir tablo var. Sektörün yeni teknolojilere olan yaklaşımı, internetin getirdiği fırsatları da kaçırmasına yol açabilir.

Ancak, sektörün elektronik ticarete ilişkin başka bir önemli handikabı var. O da müşterilerin sigortaya ödedikleri paraların yüksek olması ve bu nedenle de zor karar vermeleri. Sağlık sigortasında olduğu gibi bir çok poliçenin kompleks bir yapıda olması, kişilerin kendi başlarına karar vermelerini zorlaştırıyor. Merrill Lynch'e uzmanlarına göre, sigorta sektörünün elektronik ticaret gelirlerini sınırlandıracak en önemli faktör de bu.

İNTERNETTE KASKO: Ancak Merrill Lynch'in hazırladığı raporda önemle vurgulanan bir başka nokta daha yer alıyor. Sigorta sektöründe, ticari ürünler gibi karmaşık yapıda ve anlaşılması zor poliçelerin yanı sıra, anlaşılması basit ve üzerinde kolay karar verilebilen poliçeler de var. İşte sigorta sektörü de internetin getirdiği olanaklardan asıl bu alanda yararlanabilir. Şu anda sigortacılık, elektronik ticaret pastasından yok denecek düzeyde bir pay alıyor.

(Tüm sigorta primlerinin yalnızca binde 5'ini oluşturuyor). Ancak, Merrill Lynch uzmanlarının görüşü bu durumun bir kaç yıl içerisinde değişeceği ve elektronik ticaretin sektörde yaratılan primler içerisinde, özellikle otomobil sigortası gibi basit poliçelerle önemli bir paya sahip olacağı yönünde.

FİYAT ÖNEMLİ FAKTÖR: Merrill Lynch uzmanlarına göre sigortacılıkta fiyat çok önemli bir unsur olacak. Müşteriler bir çok farklı şirketin ürünlerini karşılaştırma fırsatı bulduklarından, fiyat, satın alma kararını etkileyen en önemli unsur haline gelecek.

REKABET ARTACAK: Özellikle kompleks olmayan sigorta poliçelerini müşterilerine internetten, en kolay şekilde ulaştırmayan şirketler, bir çok farklı sigorta şirketinin poliçelerini satan elektronik sigorta şirketlerine pazar payı kaptırmakla karşı karşıya kalacak. Çünkü sigorta acenteleri benzeri yapılanmalara internette daha sık rastlamaya başladık. Örneğin, kasko yaptırmak istediğinizde, tek bir siteye girerek neredeyse tüm sigorta şirketlerinin primlerini öğrenebilecek hale geleceksiniz. Bu da sigorta şirketlerinin fiyatları üzerinde baskı yaratacak. Zira hepimizin bildiği bir gerçek şu ki, basit sigortalarda müşterilerin kararlarını etkileyen en önemli faktör; fiyat.  

MEDYA VE EĞLENCE SEKTÖRÜ İNTERNETİ NASIL KULLANACAK?

SURF MÜ, FİLM SEYRETMEK Mİ? İnternet medya sektörü için de hem fırsatlar hem de tehditler yaratıyor. İnternet kullanımının yaygınlaşması ve bilgisayar başında geçirilen zamanın artması, tüketicilerin televizyon, gazete ve radyo gibi geleneksel medya ürünlerine ayırdıkları zamanın azalması anlamına geliyor.

Araştırmalar, internette daha fazla "surf" yapan tüketicilerin eski gözdelerini terketmeye başladıklarını gösteriyor. İşte, medya ve eğlence sektörüne yönelik hizmet veren şirketler ile internet şirketleri arasındaki birleşmelerin ve ittifakların arkasında bu müşteri eğilimi yatıyor.

``ÇAPRAZ SATIŞ``IN CAZİBESİ: Ancak dijital TV, müşterilerin internet-TV ikilemine son verecek gibi gözüküyor. Bant genişliğinin artması ve dijital TV'nin devreye girmesi ile, internet-TV evliliği yaşanacak. Medya şirketleri için en büyük avantaj ise çok değişik platformlarda müşterilere doğrudan satış yapabilecek olmaları. 

Müşterisini TV seyrederken, internette gezinirken ya da gazete okurken takip eden şirketler, tüm bu platformlarda müşterilerine birebir pazarlama ile daha etkin şekilde ulaşabilecekler. Ancak Merrill Lynch'in raporunda dikkat çekilen nokta, yukarıda sözü geçen ayrı platformların zamanla birbiri ile rekabet eder hale gelmesi ve birbirlerinden müşteri çalmaları.

EĞLENCESİNİN YILDIZI: Dünyada toplam müzik satışları içerisinde internette yapılan satışların payı yalnızca yüzde 1 düzeyinde. Ancak, Merrill Lynch´e göre, medya ve eğlence sektörü içerisinde internetin yıldızı müzik endüstrisi olacak.

İnternete girerek istediğiniz şarkıyı bilgisayarınıza yüklemenize fırsat tanıyan MP3 teknolojisi müzik endüstrisi için yepyeni bir çığır açtı. Çünkü, MP3 ve internet ile müziğin fiziksel olarak dağıtımı zorunluğu da ortadan kalkmış oldu. Artık tüketiciler, yeni çıkan bir albümü bilgisayarlarındaki CD'ye aktarabiliyorlar. İnternetle gelen bu olanak müzik endüstrisinin daha geniş kitlelere ve yeni pazarlara ulaeşmasını sağlarken, fiziksel dağıtımın ortadan kalkması ile sektörün kaset başına gelirinin iki katına kadar çıkabileceği belirtiliyor. Sektörü bekleyen en önemli tehlike ise kodların kırılarak müziğin ücretsiz olarak bilgisayarlara aktarılması.  

TİCARİ BANKALARDA FIRSAT "NAKİT YÖNETİMİ"NDE

ELEKTRONİK FATURALAMA DEVRİMİ: Bir ticari işlemin banka şubesi yerine internetten gerçekleştirilmesi, Merrill Lynch'in araştırmasına göre işlem başına maliyeti yüzde 10 oranında düşürebiliyor. Bu maliyet avantajı bankaların hızla gerçek şubelerden "sanal"  şubelere kaymalarının temel nedenini oluşturuyor.

Ancak, bu, işin sadece görünen yüzü. Oysa internet, ticari bankalar için çok daha k^arlı ve stratejik bir fırsat yaratıyor. Bankaların, özellikle internet üzerinde kurumsal müşterileri ile bireysel müşterileri arasında aracılık rolünü geliştirmeleri bekleniyor. Örneğin Arçelik'ten yaptığınız bir alışverişin, banka şubeniz aracılığı ile ödenmesi buna bir örnek teşkil ediyor. Merrill Lynch'in raporunda, özellikle kağıt ve posta gibi masrafları tamamen ortadan kaldıran elektronik faturaların devreye girmesinin, bankacılık faaliyetlerinde devrim yaratacağı ileri sürülüyor.

BANKALARA YENİ RAKİPLER: Kağıt faturalardan elektronik faturalara geçişin bankacılık faaliyetlerinde dönüşüm yaratması beklenirken, maliyet avantajı bu alanda rekabetin artacağı beklentilerini güçlendiriyor. Merrill Lynch'in raporunda, nakit yönetimine odaklanmış, dinamik ve hızlı hareket eden şirketlerin ortaya çıkacağı öngörülüyor.

KÜÇÜK BANKALARIN DURUMU: Büyük bankalara yepyeni kapılar açan teknoloji ve özellikle de internet alanındaki gelişmeler en büyük zararı belki de küçük bankalara verecek. Türkiye de dahil, tüm dünyada finans sektörü yeni teknolojilere en büyük yatırımları yapan sektör olarak biliniyor. Ancak, küçük bankaların teknoloji yatırımında büyük ölçekli bankaların gerisinde kalabileceği ve rekabet güçlerini kaybedebilecekleri Merrull Lynch'in öngörülerinden birisini oluşturuyor.

ÖZEL FİNANSMAN ŞİRKETLERİ TEKNOLOJİYİ KULLANACAK MI?

Türkiye'de özel tüketici finansman şirketleri Advantage Kart'ın devreye girmesi ile tanımaya başlandı. Benkar ve portföy yönetimi şirketleri Türkiye'deki az sayıda özel finansman hizmetleri şirketlerinden daha çok bilinenleri. Dünyada ise tüketicilere yeni finansman kaynakları sağlayan çok çeşitli sayıda yapılanma bulunuyor. Özel finansman şirketleri, fiziksel bir üründen çok müşterilerine hizmet sundukları için internetle birlikte gelişimlerinde dönüm noktası yaratacak fırsatlara kavuşuyorlar.

İNTERNETTE İLETİŞİMİN GETİRDİKLERİ: Özel finansman şirketleri, müşterilerinin sorunlarını çözümlemek, varlıklarını yönetmek ya da uzun dönemli kredi olanağı yaratmak gibi "hizmetler" sunduklarından, iletişim bu sektörün temellerinden birisini oluşturuyor. Şirketin yaratabileceği olanakların etkin ve doğru şekide anlatılması, müşterilerin istek ve durumlarının ayrıntılı şekilde belirlenebilmesi şirketlerin başarılarında önemli bir rol oynuyor.

İnternetin hem şirketler hem de müşteriler için iletişim maliyetlerini önemli ölçüde düşürdüğünü tespit eden Merrill Lynch uzmanları bu sektördeki şirketlerin hızla internete adapte olmaları gerektiğini vurguluyorlar. Yapılan çalışmada, müşterilerin özel finans kuruluşlarının hizmetleri ile ilgili olarak telefon yerine internetten bilgi almalarının maliyetleri neredeyse 13'te bire indirdiği tespit edilmiş.

GÜVENLİK BARİYERİ AŞILACAK MI?Bankada bir miktar paranız var. Bu parayı bir portföy yönetim şirketine teslim ederek kazancınızı artırmak istiyorsunuz. İnternette bu şirketin web sitesine girip hesabınızla ilgili bilgi verir misiniz? Bu sorunun cevabının bir çok insan için olumsuz olması güvenlik sorunu nedeniyle doğal. Zaten Merrill Lyhch'in çalışmasında da müşteri kimliğini tespit etme gibi güvenlik teknolojilerinde tatmin edici gelişmeler olmadığı sürece özel finansman şirketlerinin internet silahından yararlanmalarının güçleşeceği ortaya konuluyor.

 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz