Geleceği belirleyecek 3 trend

Akdemir, “Sektör genelinde artan talebi karşılamaya paralel olarak çeşitlenecek servislerle yeni oyuncuların da katılacağını düşünüyoruz” diyor. Avea Genel Müdürü Erkan Akdemir, Digital Age’in sorularını yanıtladı.

29.04.2014 12:27:200
Paylaş Tweet Paylaş
Geleceği belirleyecek 3 trend
Fiyat ve kârlılık baskısıyla karşı karşıya olan telekom sektöründe olumlu gelişmeler de yaşanıyor. Artan mobil internet kullanım oranı ve akıllı cihaz penetrasyonuna paralel pazardaki büyüme potansiyeli, sektördeki gelir büyümesini tetikliyor. Öte yandan sosyal ağlar, mobil teknolojiler ve bulut bilişimin büyümeyi daha da derinleştirmesi bekleniyor.

Önümüzdeki dönemde entegre çözümler ve yakınsama teknolojilerinin de telekomu daha fazla meşgul edeceğine inanan Avea Genel Müdürü Erkan Akdemir, “sektör genelinde artan talebi karşılamaya paralel olarak çeşitlenecek servislerle yeni oyuncuların da katılacağını düşünüyoruz” diyor.

Telekom Türkiye’nin en dinamik sektörlerinden biri. Son yıllarda sektör artan rekabet nedeniyle fiyat ve kârlılık baskısı ile karşı karşıya. Ancak Avea Genel Müdürü Erkan Akdemir’e göre günden güne artan mobil internet kullanım oranı ve akıllı cihaz penetrasyonuna paralel pazardaki büyüme potansiyeli, sektördeki gelir büyümesini tetikliyor.

Gelir büyüme oranına bağlı olarak pazarda EBITDA seviyesinde bir büyüme söz konusu olduğunu belirten Akdemir, telekomünikasyon sektörünün geleceğini de üç trendin belirleyeceğini ifade ediyor.

Bu trendleri de şöyle açıklıyor: “Bunlar sosyal ağlar, mobil teknolojiler ve bulut bilişim. Dolayısıyla, sektördeki rekabet de bu üç trend üzerinden derinleşecek.

Mobilitenin önemi ve değeri de hızla artmaya devam ederken, içerik, mobil bağlantı ve mobil cihazlarla ilgili hayatımızı kolaylaştıran yenilikçi, teklif, ürün ve hizmetler, operatörlerin başlıca rekabet alanları olmayı sürdürecek.”

Önümüzdeki dönemde entegre çözümler ve yakınsama teknolojilerinin de sektörü daha fazla meşgul edeceğine inanan Akdemir, “Sektör genelinde artan talebi karşılamaya paralel olarak çeşitlenecek servislerle yeni oyuncuların da katılacağını düşünüyoruz” diyor. Avea Genel Müdürü Erkan Akdemir, Digital Age’in sorularını yanıtladı.~

2013 yılı telekom sektörü açısından nasıl geçti?
Telekomünikasyon sektörü sürekli kendini yenileyen, canlı bir sektör. Adeta baş döndüren bir dinamizme sahip. Dolayısıyla, her geçen gün yeni trendlerin geliştiği, yeni hizmetlerin oluştuğu bir sektör.

Son dönemdeyse, sektör genelinde sosyal ağlar, mobil teknolojiler ve bulut bilişimin ön planda olduğunu görüyoruz. Bant genişliği ihtiyacına çözüm olarak bulut, LTE/LTE Advanced gibi yeni nesil teknoloji yatırımları ve bunlar üzerine kurulan katma değerli servisler ön planda.

Entegre çözümler ve yakınsama teknolojileri, hayatımıza daha fazla değer katmaya başladı bile. Önümüzdeki dönemde bu alanların sektörü daha fazla meşgul edeceğine inanıyoruz. Buna ek olarak özellikle 4G ve bu teknolojiye bağlı hazırlık çalışmaları ile M2M uygulamaları da bu yıl sektörde öne çıkan konular arasında yer aldı.

2013 Avea için nasıl geçti?
2013 yılı, müşterilerimizin ihtiyaçlarına en avantajlı ve en cazip ürün ve çözümleri sunmayı sürdürdüğümüz, yatırımlarımızın ve çalışmalarımızın karşılığını başarılı grafiğimizle aldığımız hızlı, verimli ve güzel bir yıl oldu.

“Akıllı büyüme” stratejisiyle yaptığımız yatırımlar ve verdiğimiz teklifler sayesinde tüm paydaşlarımızın büyüyeceği bir ekosistem kurduk. Türkiye’nin en yenilikçi ve dinamik mobil iletişim şirketi olarak, akıllı büyüme stratejisi ve cesur yatırımlarımızla, son 3 yıldır güçlü bir büyüme ivmesi yakaladık. ~
2013 bu stratejinin meyvelerini daha da etkin şekilde topladığımız, büyüme ve kârlılıkta sağlıklı büyümemizi sürdürdüğümüz bir yıl oldu.

Son üç yılda 2 milyar TL’nin üzerinde yatırım yaptık. 3G hızını tam 4 katına çıkaran Avea Mobil Plus teknolojisiyle büyük bir fark yaratarak, teknolojiyi 81 ilde hayata geçirdik. Yenilikçi teknolojilerin geliştirilmesi aşamasında ilk adımları atmayı da bir nevi gelenek haline getirdik. 4G teknolojiler konusunda ilk adımı da bu doğrultuda biz attık.

Tüm bunların yanı sıra yılın son ayında müşteri odaklı hizmet yaklaşımımızın kapsamını genişleterek farklı segmentlerdeki müşterilerimizi ayrı markalarla farklı çatılar altında yönetmenin daha fazla değer yaratacağına inanarak yılın son döneminde 2 yeni markamızın daha lansmamm gerçekleştirdik.

Genel pazar payımızın da üzerinde bir paya sahip olduğumuz gençlik segmentine yönelik yarattığımız yeni markamız Woops ile ilgi çekici, sürekli ve üstün fırsatlar sunarak, rekabette farklılaşmayı hedefledik.

2013 yılında abone sayısı ve büyüklük anlamında hangi noktaya geldiniz?
2013  yılının ilk dokuz aylık döneminde gerçekleştirdiğimiz yatırımlarımıza paralel, güçlü ve sürdürülebilir bir gelir büyümesinin yanında farklı alanlarda da başarılı sonuçlar elde ettik. Yılın 3. çeyrek döneminde ara bağlantı gelirlerindeki düşüşe rağmen, gelirdeki güçlü büyümemiz sürdü.

3. çeyrek sonuçlarımız kapsamında gelirlerimiz önceki yıla göre yüzde 7 artarak 973 milyon TL olarak gerçekleşti. Ara bağlantı etkisi olmasa gelir artışımız yüzde 16 olacaktı. Ayrıca, 2013 yılı 3. çeyreği itibariyle toplamda 14,1 milyon aboneye ulaşarak abone tabanı büyümesinde liderliğimizi sürdürdük. Abonede ve gelirde büyürken, kârlılığımızı da artırdık. ~

EBITDA’mızı da yüzde 36 oranında büyüttük. Bu başarıyı elde etmemizdeki en önemli faktör ise fark yaratan ürün ve çözümlerimizin yanı sıra birbirinden avantajlı tarife ve teklifler. Buna ek olarak son yıllarda yaptığımız yatırım atağıyla sadece insana, altyapımıza ve mağazalarımıza değil aynı zamanda markamıza da ciddi bir katkı sağladık.

2014 ajandanızın en önemli maddeleri neler? Bu temel konularda eylem planınız ne olacak?
Avea olarak, 2014’te de abonelerimize en iyi değer ve deneyimi sunmak için gereken teknoloji ve kanal yatırımlarını yaparak, sektörde en hızlı büyüyen en dinamik operatör olmaya devam edeceğiz. Orta ve uzun vadeli vizyonumuzda mobil teknolojilere yön vermek var.

Çünkü, gelecek pusulası mobil teknolojileri gösteriyor. Geleceğe teknoloji üretme vizyonu taşıyan bir şirket olarak, mobil teknolojiler her zaman odağımızda olacak. Bu doğrultuda büyüme planlarımız içerisinde data gelişimi, odak olmaya devam edecek.

Yeni ürün ve servis tarafında özellikle mobil sağlık, tarım, finans gibi alanlarda müşterilerin yeni ürün ve servis ihtiyaçlarını karşılamaya devam edeceğiz. Korkusuz internet dünyasıyla müşteri memnuniyetini en üst seviyeye yükseltmeyi, ekonomik, sınırsız ve sosyal paket seçeneklerimizle farklı ihtiyaçlara hizmet ederken hem cepten hem Jet’ten mobil internet kullanıcı sayımızı ve gelirlerimizi yükseltmeyi sürdüreceğiz.

Dünyanın en değerli 500 telekom şirketi arasında bulunan Türk Telekom Grubu’nun parçası olarak da ortak ürün ve kanal yaygınlaştırmamızı da sürdüreceğiz. Grup sinerjisi ile özellikle bireysel ve kurumsal tarafta KOBİ’ler için bütünsel iletişim çözümleri sunacağız.~

Yüzde 33 penetrasyon oranıyla, akıllı telefonun 3. çeyrekteki ilk adresi yine biz olduk. Bu alanda liderliğimizi 9 çeyrektir devam ettiriyoruz. 2014’te de akıllı teknolojilerde ilk adres yine Avea olacak.

Makineler arası iletişim gibi önemli trendlerin sektörün yönünü değiştireceği konusunda birçok uzman hemfikir. Siz ne düşünüyorsunuz?
Son 1-2 yıldır, sektörün büyümesinde M2M (machine to machine) dediğimiz makineler arası iletişim büyük rol oynuyor. Bizim büyümemizde de M2M projelerin önemli yer tuttuğunu söyleyebiliriz.

Buna ek olarak mobil internetin yaygınlaşmasıyla birlikte hem data gelirlerimizde hem akıllı cihaz penetrasyonunda ciddi büyüme oranlarını yakaladık. GSM ve telekom operatörleri, M2M terminal ve sistem geliştiricileri, M2M’de en büyük trafiği yaratan sektörel oyuncular ile regülasyon ve telekomdan sorumlu otoriteler M2M alanındaki başlıca oyuncular.

M2M pazarında özellikle GSM operatörlerinin rolünün önemli ve büyük olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Özellikle sunulan teklifler ve geliştirilip kurumlara kazandırılan yeteneklerle sektörün bu oyuncularının önemi çok daha iyi anlaşılıyor.

M2M’de Ar-Ge yapan cihaz, yazılım ve servis sağlayıcılarının rolü de çok büyük. Çünkü yarattıkları katma değer ile rekabetin yönünü değiştirebiliyorlar. M2M alanında genel olarak ülkemizdeki GSM pazarı ve monopol piyasa rekabet yapısının geçerli olduğunu söyleyebiliriz.

M2M yapıları en çok Mobil POS, ATM’ler ve mobil şubelerde tercih ediliyor. Bunun haricinde endüstriden sağlığa, taşımacılıktan tarım ve hayvancılığa ölçüm ve kontrole kadar birçok iş kolu ve sektörde artık yaygın bir şekilde M2M teknolojilerinin tercih edildiğini görüyoruz.~

‘ALTYAPI PAYLAŞIMI ÖNE ÇIKMALI”

İlk adim Yatırımların geri dönüşü gün geçtikçe zorlaşıyor. Bu durumun pazar üzerinde kalıcı etkiler yaratmasına izin verilmeden bir an evvel yapısal çözümler üretilmesi gerekli. Ülkemiz için doğru “mobil genişbant politikalarının belirlenmesi çok önemli.

3G’de olduğu gibi 4G için de doğru zamanlamanın ve doğru genişbant politikalarının belirlenmesi ve uygulanması LTE’ye geçiş açısından da önem taşıyor. Bunun ilk adımı pazarda etkin rekabet için atıl durumdaki bu kaynağın adil dağılım sağlanacak şekilde tahsis edilmesi.

ALTYAPI PAYLAŞIMI
Bunu takip eden süreçte bu bantların yeni nesil teknolojilerin kullanımına da açılması gerekli. Yatırımların etkinliği açısından son dönemde dünya genelinde daha da ön plana çıkan diğer bir konu ise altyapı paylaşımı.

Özellikle ileri düzey altyapı paylaşım yöntemleri, maliyetlerin düşürülmesi ve kaynakların etkin kullanımında önemli fırsatlar sunuyor. Bu kazanımlar, yeni nesil genişbant hizmetlerinin kısa sürede yaygınlaşması ile kaliteli ve uygun şartlarda tüketicilere sunulması açısından büyük katkı sağlıyor.

LTE’de fiber altyapı ihtiyacı da çok daha kritik bir hale geliyor. Altyapı paylaşımı bu açıdan daha da önem kazanıyor. Son dönemde yapılan ücret düzenlemelerinin yeniden değerlendirilmesinde fayda görüyoruz. Hakim durumdaki işletmecinin şebeke içi tarifelerine ilişkin karar da bunların başında geliyor.~

“YENİ DÖNEMDE REKABET NEREYE KAYACAK?”
FİYATA BASKI

Pazardaki rekabet ortamının fiyatlar ve dolayısıyla kârlılık üzerinde bir baskı yarattığını söylemek yanlış olmaz. Ancak günden güne artan mobil internet kullanım oranı ve akıllı cihaz penetrasyonuna paralel pazardaki büyüme potansiyeli, sektördeki gelir büyümesini de tetikliyor.

Gelir büyüme oranına bağlı olarak pazarda EBITDA seviyesinde bir büyüme söz konusu. Ayrıca, telekomünikasyon sektörünün geleceğini şu üç trend belirleyecek: sosyal ağlar, mobil teknolojiler ve bulut bilişim. Dolayısıyla, sektördeki rekabet de bu üç trend üzerinden derinleşecek.

YENİ OYUNCULAR KATILACAK

Dakika başına gelirde son yıllarda 6-7 kuruşlara kadar bir gerileme görülürken şirketlerin kanal ve pazarlama iletişimi maliyetlerinin arttığını görüyoruz. Çünkü, pazardaki data, cihaz, yeni ürün ve servislerdeki rekabet ortamı pazarlama iletişim maliyetlerini de etkiliyor.

Mobilitenin önemi ve değeri de hızla artmaya devam ederken, içerik, mobil bağlantı ve mobil cihazlarla ilgili hayatımızı kolaylaştıran, yenilikçi, teklif, ürün ve hizmetler, operatörlerin başlıca rekabet alanları olmayı sürdürecek.

Önümüzdeki dönemde entegre çözümler ve yakınsama teknolojilerinin de sektörü daha fazla meşgul edeceğine inanıyorum. Sektör genelinde artan talebi karşılamaya paralel olarak çeşitlenecek servislerle yeni oyuncuların da katılacağını düşünüyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz