Google Zirvesi’nde Hangi Trendler Öne Çıktı?

  Dünyanın en inovatif şirketlerinden biri olarak kabul edilen Google, her yıl Google Zeitgeist adı altında bir toplantı serisi düzenliyor. Bu toplantılarda, farklı sektörden birçok şirketin ...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Google Zirvesi’nde Hangi Trendler Öne Çıktı?

 

Dünyanın en inovatif şirketlerinden biri olarak kabul edilen Google, her yıl Google Zeitgeist adı altında bir toplantı serisi düzenliyor. Bu toplantılarda, farklı sektörden birçok şirketin üst düzey yöneticisi ve düşünce lideri bir araya geliyor. Yeni gelişen trendler, interaktif bir ortamda tartışılıyor ve değerlendiriliyor. Bu yıl 18-20 Mayıs 2008 tarihleri arasında Londra’da düzenlenen Zeitgeist Avrupa’ya, Türkiye’den bir tek biz katıldık ve oldukça ilginç bir deneyimin parçası olduk.

Zeitgeist, Almanca bir kelime. İngilizcesi “spirit of our time”, Türkçe’ye “zamanın ruhu” olarak çevrilebilir. Ekonomi dışında kültürel, politik, ve sosyal konulara ağırlık verilmesi, bu toplantıların en önemli özelliği.

Bu yıl açılış konuşmasını İngiltere Başbakanı Gordon Brown’un yaptığı toplantının diğer konuşmacıları arasında Ürdun Kraliçesi Rania Al Abdullah, YouTube’un CEO’su Chad Hurley, Google’ın CEO’su Eric Schmidt, Warner Music Yönetim Kurulu Başkanı Patrick Wien ve Hindistan’ın en büyük holdinglerinden Bharti Enterprises’ın sahibi Sunil Bharti Mittal gibi isimler vardı.

Google’ın modelinin sırrı nerede? 
Toplantıya zamanımızın öne çıkan trendlerine uygun olarak dünyanın büyük medya, internet ve telekomünikasyon şirketlerinin en üst düzey yöneticilerinden oluşan yaklaşık 350 kişilik bir grup katıldı. Bu gruba toplantı boyunca Google’ın üst yönetim takımı da eşlik etti. Hatta, Google’ın kurucuları Sergey Brin ve Larry Page de bir sürpriz yaparak, sadece bu toplantı için Amerika’dan İngiltere’ye geldi. Katılımcılarla sohbet ettiler, sorularına cevap verdiler. Bu sayede bugüne kadar medyada paylaşılmamış bir takım bilgileri de ilk ağızdan öğrenme fırsatı bulduk.

Örneğin, Google’ın başarısında en önemli formüllerden biri olarak gösterilen 70-20-10 kuralı gündeme geldi. Buna göre,  Google’da toplamda kaynakların yüzde 70’i ana işlere, yani “arama”  ve “reklam”a, yüzde 20’ si ana işlere yakın olan projelere, yüzde 10’u ise onların “uçuk” projeler olarak adlandırdığı Google Earth, alternatif enerji gibi gelir beklentisi net olmayan farklı alanlara ayrılıyor.

Zeitgeist’da açıkladıklarına göre, bu fikir ilk ortaya atıldığı zaman, Google CEO’su Eric Schmidt tarafından kabul görmemiş ama bir matematik dehası olan Sergey Brin, bu modelin neden uzun vadede Google’ın yararına olacağını, tahtada bir formülle açıklayarak kendisini ikna etmiş ve modelin Google’da uygulanmasını sağlamış.

Dijital devrim hız kazandı
 İki tam gün süren toplantılar dizisinde, 30 civarında konuşmacının katkılarıyla, dünyanın özellikle gelişmiş ülkelerinde dijital devrimin çok hızlandığı ve internetle mobil iletişimin insanların hayatlarının vazgeçilmez bir parçası olduğu tespiti yapıldı. Özellikle kişiler tarafından yaratılan içerik ve sanal dünyanın hayatımızı nasıl şekillendirdiği tartışıldı.

Bunun en güzel örneği ise Stardoll.com adlı internet sitesiydi. Şu anda dünyada özellikle 8-15 yaş arası kızların en çok girdiği sitelerden biri olan ve 60 milyon aktif üyesi olan bu şirketin CEO’su Mattias Miksche, dünyanın 3 farklı ülkesinden gelen 9-12 yaş arasındaki 3 kullanıcısıyla beraber sitenin içeriğini katılımcılarla paylaştı. Türkiye’de de çok sayıda üyesi olan bu site sayesinde artık kızlar bebeklerle oynamak yerine, sanal dünyada yarattıkları karakterleri giydiriyor ve internet üzerinden birbirleriyle moda, güzellik, aşk ve hayata dair her şey üzerine sohbet ediyorlar.

Panele katılan kızlar, artık televizyon seyretmek yerine, günde ortalama 2-3 saatlerini bu sitede geçirdiklerini, yeni markaları bu site sayesinde öğrendiklerini, dünyanın farklı yerlerinden yaşıtları olan kızlarla bu site sayesinde arkadaşlık kurduklarını anlattılar. Mattas’a siteyi daha da geliştirebilmesi için, ilk ağızdan ilginç tavsiyelerde de bulundular. 

Globalleşmeyi kabul etmek
Zeitgeist’da dijitalleşmenin gelişmekte olan dünyayı nasıl değiştirdiği de tartışıldı. Özellikle Çin, Hindistan, Rusya ve Brezilya gibi ülkelerde, mobil iletişimin hızla yaygınlaşmasıyla beraber ortaya çıkan sosyal, kültürel, politik ve ekonomik radikal değişikliklere değinildi. Yine dijital dünyayla ilgili önemli bir tespit de internetin yaygın bir şekilde mobil teknolojiler yardımıyla kullanılmaya başlandığı yönündeydi. Bu sayede internetin özellikle gelişmekte olan ülkelerde çok daha hızlı yaygınlaşmasının ve yeni fırsatlar yaratmasının önünün açıldığı belirtildi. Sanal dünyanın getirdiği sınır ötesi işbirlikleri ve teknolojik inovasyonların yeni girişimcilik örnekleri yaratması da konuşulan konular arasındaydı. Geleneksel iş modellerinin hızla değişmeye başlamasının ortaya yeni iş modellerinin yanında, kompleks teknolojik, hukuki ve sosyal sorular gündeme getirmesi üzerinde de duruldu.

Zeitgeist’da sadece dijitalleşme, internet ve mobil teknolojiler konuşulmadı. Aynı zamanda globalleşme ve onun getirdiği değişimler de masaya yatırıldı. İngiltere Başbakanı Gordon Brown, 45 dakikalık etkileyici bir konuşma yaparak, “Globalization is good, embrace it” (Globalleşme iyidir, onu kabullenin) mesajını verdi ve dünyada artık korumacılığın değil, açıklığın ve global düşüncenin kazanacağını belirtti. 

Enerji öne çıkan konulardandı
Son birkaç yılın en önemli gündem maddelerinden biri olan enerji de Zeitgeist’in birçok sohbetinde yer buldu. Birleşmiş Milletler sekreterinin bu alandaki özel temsilcisi, eski Norveç Başbakanı Dr. Gro Harlem Brundtland, Norveç’in başarısından yola çıkarak, dünyanın alternatif ve temiz enerji kaynaklarına hızla nasıl geçiş yapabileceği konusunda ilginç örnekler verdi.  Amazon Koruma Vakfı’nın başkanı,  Brezilya’nın eski endüstri ve kalkınma bakanı Luiz Fernando Furlan ise küreselleşmeyle ilgili çok da olumlu olmayan bir çarpıcı gerçekten bahsetti. Şu anki trend devam ettiği takdirde, yiyecek ve havanın bile çok pahalı hale geleceğini ileterek, Brezilya’nın Yağmur Ormanları gibi doğal kaynaklarını koruma yolunda nasıl çalıştığını anlattı.

Toplantının en ilginç anlarından biri akşamki Gala yemeğinde yaşandı. Google, bir sürpriz yaparak, sahibi olduğu YouTube’da en çok seyredilen 12 farklı grubu sahneye sırayla çıkardı. Yaklaşık 1,5 saatlik mükemmel bir şov sundu. Bu grupların önemli bir kısmı hayatlarında ilk defa sahne alıyordu. Hatta bazılarının yaşları küçük olduğu için, ailelerinden özel izin alarak gelebilmişlerdi. Dijital dünyanın, gösteri ve eğlence dünyasını nasıl yeniden şekillendirdiğine ve kişisel içeriğin ne kadar hayatımızın içine girdiğine dair mükemmel bir örnekti. Gecenin ortak görüşü, bu sanatçıların bazılarının çok yakın zamanda Madonna, Justin Timberlake gibi ünlü olmamaları için hiçbir engel olmadığı yönündeydi.

Özetle, Zeitgeist 2008 bize, dünyanın yenilik yaratma hızının her geçen gün nasıl daha da fazla arttığını, bunun pozitif etkilerinin yanı sıra cevaplanması kolay olmayan yeni sorularla da karşı karşıya bıraktığını bir kez daha hatırlattı. Ama bunları yaşarken artık hiç yalnız olmadığımızı, 6 milyarlık kocaman bir köy olduğumuzu da hissettirdi.

Konuk Yazar; Cenk Serdar, Turkcell Genel Müdür Yardımcısı’dır


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz