Sigorta sektöründe inovasyon

5.10.2017 13:11:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sigorta sektöründe inovasyon

Dünyada birçok sektör, ciddi inovatif hamleler yaparken sigorta sektörü yıllardır çalıştığı şekilde işini sürdürmeyi başarabildi. Bunun temel nedenleri olarak sektör oyuncularının yerleşmiş olması, sektörün regüle edilmesinin getirdiği atalet, müşterilerdeki atalet ve sektörde mevcudu korumanın öncelik alması sayılabilir. Peki, bu sektör, statükoyu daha fazla koruyabilir mi? Buna rahat bir “Evet” yanıtı vermek pek mümkün görünmüyor. Sektörü bugüne getiren modellerin geleceğe de taşıması zor. 

DEPREMİNİ BEKLEYEN SEKTÖR 

Bir süredir hangi sektörlerin fay hatlarında yıllardır enerji biriktirdiğini ve oyunun kurallarını değiştiren yıkıcı inovasyona hazır olduklarını izliyorum. Bu sektörler arasında perakende, eğlence, seyahat, tüketici bankacılığıyla birlikte sigorta da yer alıyor. Sigorta sektöründeki tutuculuğun bir kısmı yasal mevzuattan geliyor. Bu ve diğer nedenler sektör oyuncularını bugüne kadar aşırı tedbirli olmaya itmiş durumda. Müşterilerin davranış bilgilerine birey olarak mikro düzeyde hakim olamayan sektör, müşterileri belli risk gruplarında toplayarak kârlılığını korumaya çalışıyor. Oysa günümüzde müşterilere kümeler halinde bakan sektörler sıkıntı çekiyor. Sigorta sektörü müşterilerle ilişkilerinde kendine has bir güvensizlik sorunu yaşıyor. Müşteriler, hasarlarının tam ve zamanında karşılanması konusunda güvensizlik içinde. Sigorta şirketleri ise sahtekârlıklardan yılmış vaziyette. Bu nedenle müşteri tatmini ölçümlerinde istikrarlı düşük sonuçlarla karşılaşılabiliyor. Ne mutlu ki bunların hepsinin çözümü var. Son dönemde finans sektörü üzerinde esen inovasyon rüzgârı sigorta sektörüne de geldi. Ancak bu sektörün yerleşik oyuncularının içinden gelen proaktif bir hareket olmadı. Burada daha çok, dış oyuncuların yarattığı rekabetçi tehdit veya destek önerileri rol oynadı. Sektör dışından gelen bu yeni oyuncuların iki farklı yaklaşımı var. Bunlardan birincisi, doğrudan sektörde yerleşik şirketlere rakip olacak şekilde poliçe sahiplerine dönük (B2C) hizmetler. Diğeri ise sektörün yerleşik sigorta veya brokerlik şirketlerinin işlerini geliştirmelerine dönük (B2B) kolaylaştırıcı hizmetler. Dış ekosistemden sigorta sektörü üzerine inovasyon büyük ölçüde IoT, İHA’lar, araç kara kutuları, mobil sağlık gibi teknolojilerin gelişmesiyle geldi. 

INSURTECH 

Finans sektöründe inovasyona dönük teknolojiler, fintech diye adlandırılırken sigorta sektöründe inovasyona yol açan teknolojiler de dünyada insurtech diye adlandırılıyor. Bu teknolojilerin en başında cihazlardan bilgi toplayan nesnelerin interneti ve blokzincir teknolojileri geliyor. Ayrıca yapay zeka, makine öğrenmesi gibi teknolojiler de devrede. Insurtech ile “araba kara kutuları”ndan giyilebilir aktivite izleyicilere kadar birçok bağlı cihazdan veriler alınıyor. Bu davranış verileri, sigorta sektörünün geleneksel olarak risk hesapladığı verilere göre kişi bazında çok daha ince detayda kullanılıyor. Dolayısıyla ortaya daha rekabetçi fiyatlarda ürünler çıkabiliyor. Veriler, gerçek zamanlı veya gerçeğe yakın zamanlı olduğu için en güncel durumun göstergesi. Bu şekilde, gözlenen davranışa göre poliçeleri dinamik olarak fiyatlamak mümkün. Blokzincir teknolojisinin de sigorta geçmişini güvenli şekilde tutma, poliçeleri üretme, iletme ve izleme, kimlik ve poliçe şartları doğrulama, prim ve hasar ödemelerini otomatikleştirme, kendi kendine çalışan akıllı kontrat modelleri oluşturma gibi faydaları var. Blokzincir, yapay zeka ve makine öğrenmesi brokerlik şirketlerinin de kârlılığını artıracak teknolojiler. Sigorta sektöründe teknoloji tarafından kolaylaştırılan çeşitli trendler gündemde. Bunlardan bazıları, kişi tarafından yönetilen hizmetler, kullandıkça öde sigorta, bağlı/akıllı araç, araç paylaşma çözümleri, bağlı sağlık, uzaktan erişim ve veri yakalama, robo danışmanlar, risk değerlendirmede probabilistikten deterministik modele dönüş ve blokzincir, insurtech’in tüketicilere dönük öncelikli fırsat alanları araç, ev ve sağlık sigortaları. Örneğin araç sigortasında ödünç alınan araçlar için saatlik sigorta veya kendi aracınız için kişidenkişiye sigorta modelleri söz konusu. Kişiden kişiye sigortada benzer durumda kişilerin primleri bir havuzda toplanıyor. Hasar az olursa havuzdaki para sonraki döneme devrediyor. Sigorta inovasyonlarının sektöre dönük kısmında en büyük motivasyon ise bileşik oranda, yani hasar ve operasyonel maliyetlerin primlere oranında iyileştirme sağlamak. Burada da en önemli kısmı hasar maliyetleri tutuyor. İnovatif çözümler hem gerçek hasar hem de hasar suistimali maliyetlerini azaltmada etkin. Sigorta sektörü sarsıcı inovasyonları ilk yapanlar kârlı çıkacak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz