Bimeks neyi farklı yaptı?

Bimeks Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akgiray, Bimeks’in neleri farklı yaparak dünya devlerinin başarılı olamadığı elektronik perakende sektöründe ön sıralara geçme hikayesini anlattı.

19.10.2014 14:18:290
Paylaş Tweet Paylaş
Bimeks neyi farklı yaptı?


Açıkçası bizim sektördeki pek çok yabancı şirket, bu oyun bozucuya göre yapılanmamıştı. Türkiye’de ise şirketler internetle büyüdü, Yabancı oyuncuların iş modeli ise internet öncesi döneme dayanıyor, Sonuçta şimdi onlar değişmeye çalışıyor, Biz ise doğamız gereği böyle büyüyoruz.

2'NCİ SIRAYA YÜKSELDİK
Electroworld ve Darty satın alması sonucunda pazarda ikinci sıraya yükseldik. Ancak ben bu iki şirketin potansiyelinin daha fazla olduğunu düşünüyorum. Sonuçta her iki şirket de satın alma öncesinde çok güç kaybetmişti. Şu anda Darty potansiyelinin yüzde 40’ına ulaşmış durumda, Electroworld’de ise yüzde 80’e ulaştık diyebilirim. Burada ilginç bir nokta var, 2012 yılında Electroworld ve Bimeks’in toplam cirosu hemen hemen aynıydı.

2013 yılında yani bizim satın almamız öncesinde Bimeks 700 milyon TL civarında bir ciroya ulaştı, Electroworld ise 380 milyon TL’ye düştü, Benzer şekilde gidiyor olsaydık Electroworld iki misli bir şirket olmalıydı, Oysa onların ürün karması bozulmuş, mal alımları düşmüş, personelinin morali bozulmuştu, Bu nedenle şirketi yüzde 80 kapasiteye ancak 8  ayda çıkarabildik.

BAKIŞ AÇIMIZ DEĞİŞTİ
2006 yılında yabancıların kapıyı çalmaya başlaması, bizim bakış açımızı değiştirdi. İşte o zaman büyüme arzumuz doğdu. Bu dönemde bir yol ayrımına geldik ve sonuçta büyüme temelli bir strateji gütmeye karar verdik. Farklı opsiyonları değerlendirdik. Bir private equity şirketiyle anlaştık. Tam bu sırada pazara pek çok yabancı girdi. Bizim pazarda neyin satıp neyin satmayacağıyla ilgili bir görüşümüz vardı.

Ancak perakendenin nasıl evrildiğini, ne tarafa doğru gittiğini tam olarak bilmiyorduk. O tarihten itibaren ürün çeşitliliğimizi artırdık. Cep telefonu ve televizyon satmaya başladık. Bu dönemde kendi personelimizi de ikna etmek durumunda kaldık. Çünkü onlar yazılım ve bilgisayar gibi işlerin dışına çıkmak istemiyordu. Ancak rakiplerimiz bu ürünleri satıyordu.

3  yıl önce de beyaz eşya ve küçük ev aletleri satmaya başladık. Yine personelde bir direnç vardı, ancak şu anda personel yeni ürün kategorilerine girme konusunda daha iştahlı. İnsanların yeniliklere ilk başta direnci oluyor.

FARKLI MODEL
2007 yılında 6 bin metrekarelik büyük bir mağaza açtık. Türkiye’nin en büyük mağazasıydı. O dönemde tek mağaza yıllık 48 milyon dolar ciro yapmıştı. 2008 krizi döneminde yabancı şirketler zararlarını sermaye koyarak finanse etti. Biz ise daha verimli bir modele geçmek için çalışmaya başladık. Franchising ve bayilik teklifleri zaten alıyorduk. Belki de yüzlerce öneri vardı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.